Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 18/3 2023 klokken 21:03
Williams, der i det første løb, og gennem træningerne, har vist god form og som et hold, der ikke længere skal betragtes som et bundhold, måtte under lørdagens kvalifikation sig sig sat tilbage til bunden, men det var primært fordi Sergeant havde problemer med at få sat en tid.
Albon i den anden Williams, var ikke langt fra at gå videre til Q2 igen, men endte med at måtte nøjes med P17.
Hos McLaren var det Lando Norris der havde problemer, hvilket sendte ham ned på P19, mens den hybede Piastri leverede varen og sluttede på P9.
Kevin Magnussen og HAAS klarede sig bedre, men det var igen Nico Hülkenberg der sluttede bedst af de to.
Begge HAAS-kørere formåede at komme videre fra Q1, men ingen af dem kom videre fra Q2. Magnussen sluttede som nummer 13, mens Hulken med en tid der var små 2 tiendedele sekund hurtigere en K-Mag, sluttede som nummer 11.
Max Verstappen, der gik ind til kvalifikationen, som absolut favorit, fik tekniske problemer i Q2, med en defekt trækaksel, hvilket betød at han endte som sidste mand i Q2 og dermed på P15. Der er en lang arbejdsdag foran Verstappen, søndag, men med den stærke Red Bull, er der stor chance for at han kan kæmpe med om podieplaceringerne.
Men Perez havde ingen problemer, rykkede nemt videre ti lQ3, hvor han sikrede sig årets første pole.
Charles Leclerc i Ferrari, kvalificerede sig som nummer 2, men starter 10 pladser længer tilbage til løbet, efter han har fået årets første motorstraf.
Fernando Alonso i Aston Martin, fortsatte de gode takter for holdet og hev en fornem P3 hjem, hvilket sender ham i forreste startrække til løbet og således op som primær udfordrer til Perez.
Lewis Hamilton i Mercedes, meldte ud efter kvalifikationen, at han havde lidt problemer med bilen, hvilket betød at han "kun" fik P8, mens Russell i den anden Mercedes, klarede sig bedre end forventet og endte på P4.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)