Saudi Arabiens GP: Kvalifikationen

Sergio Perez strøg til tops i sin Red Bull racer, mens Max Verstappen blev ramt af uheld, efter at have domineret hele weekenden, hvilket var med til at sikre en top 3, med tre forskellige hold.

Aserbajdsjans Grand Prix 2022 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 18/3 2023 klokken 21:03

Williams, der i det første løb, og gennem træningerne, har vist god form og som et hold, der ikke længere skal betragtes som et bundhold, måtte under lørdagens kvalifikation sig sig sat tilbage til bunden, men det var primært fordi Sergeant havde problemer med at få sat en tid.

Albon i den anden Williams, var ikke langt fra at gå videre til Q2 igen, men endte med at måtte nøjes med P17.

Hos McLaren var det Lando Norris der havde problemer, hvilket sendte ham ned på P19, mens den hybede Piastri leverede varen og sluttede på P9.

Kevin Magnussen og HAAS klarede sig bedre, men det var igen Nico Hülkenberg der sluttede bedst af de to.

Begge HAAS-kørere formåede at komme videre fra Q1, men ingen af dem kom videre fra Q2. Magnussen sluttede som nummer 13, mens Hulken med en tid der var små 2 tiendedele sekund hurtigere en K-Mag, sluttede som nummer 11.

Max Verstappen, der gik ind til kvalifikationen, som absolut favorit, fik tekniske problemer i Q2, med en defekt trækaksel, hvilket betød at han endte som sidste mand i Q2 og dermed på P15. Der er en lang arbejdsdag foran Verstappen, søndag, men med den stærke Red Bull, er der stor chance for at han kan kæmpe med om podieplaceringerne.

Men Perez havde ingen problemer, rykkede nemt videre ti lQ3, hvor han sikrede sig årets første pole.

Charles Leclerc i Ferrari, kvalificerede sig som nummer 2, men starter 10 pladser længer tilbage til løbet, efter han har fået årets første motorstraf.

Fernando Alonso i Aston Martin, fortsatte de gode takter for holdet og hev en fornem P3 hjem, hvilket sender ham i forreste startrække til løbet og således op som primær udfordrer til Perez.

Lewis Hamilton i Mercedes, meldte ud efter kvalifikationen, at han havde lidt problemer med bilen, hvilket betød at han "kun" fik P8, mens Russell i den anden Mercedes, klarede sig bedre end forventet og endte på P4.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
S
1:28.265 18
2. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
S
1:28.420 19
3. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
S
1:28.730 18
4. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
S
1:28.857 21
5. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
S
1:28.931 24
6. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
S
1:28.945 20
7. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
S
1:29.078 24
8. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
S
1:29.223 21
9. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
S
1:29.243 23
10. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
S
1:29.357 23
Udelukket efter perioden
11. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
S
1:29.451 18
13. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
S
1:29.634 17
15. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
S
1:49.953 6
16. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
1:29.939 10
17. Alexander Albon Williams Racing
S
1:29.994 9
18. Nyck de Vries Scuderia AlphaTauri
S
1:30.244 10
19. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
S
1:30.447 4
20. Logan Sargeant Williams Racing
S
2:08.510 8
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Saudi Arabiens GP: 3. frie træning Saudi Arabiens GP; løbsresumé: Perez vinder i sikk »