Portugals GP: 1. frie træning

Der er igen i denne weekend, lagt op til tæt kamp mellem Red Bull og Mercedes, når årets 3. Formel 1 løb skal afvikles. Men det var Russell og Williams der fik os alle til at se op en ekstra gang, under den 1. træning.

Valtteri Bottas. Bahrains GP 2021. . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 30/4 2021 klokken 13:04

Mens Hamilton beklagede sig gentagende gange over balancen på Mercedes raceren, så det anderledes ud for Bottas, der til weekenden i Portugal, havde fået sig en nærmest helt ny racer, efter det voldsomme uheld på Imola.

Men mens Mercedes havde begge kørere med fremme igen, så det noget anderledes ud i den anden lejr, hvor Perez var langt efter Verstappen i det meste af træningen og begynder at ligne et nyt problem for red Bull.

Dog sluttede han træningen af med at få sat en rigtig god omgang sammen, som sendte ham op som nummer 3, små to toiendedele sekund efter Verstappen og Bottas, der blot var adskilt af 0,025 sekund.

Verstappen virkede til at være den hurtigste mand, men sluttede ikke hurtigst da han satte sin hurtigste tid på dæk med voldsomme vibrationer.

Største overraskelse kom dog fra Russell i Williams, der med omkring 15 minutter tilbage af træningen, sendte Williams raceren helt op som nummer 4, hvilket fik de fleste lige til at løfte blikket en ekstra gang.

Kulden på banen, var dog et stort problem, der også betød at der blev kæmpet voldsomt med bilerne, primært i den første halvdel af træningen.

Aston Martin var med både Stroll og Vettel, godt med fremme i den første del af træningen, men de faldt noget tilbage, da der kom mere greb i banen. Dog er det tydeligt, at de er ved at få rettet op på deres bil og at de begynder at blive konkurrencedygtige.

I den tunge ende af feltet, fandt vi ikke overraskende Mazepin i bunden, mens Mick Schumacher klarede sig markant bedre, selvom han fortsat også var i den tunge ende af feltet.

Alpines superstjerne Fernando Alonso havde problemer med at følge med den unge Ocon i den anden Alpine, som han var omkring et halvt sekund langsommer end, hvilket kan begynde at give interne problemer på holdet.

Ferrari viste igen gode takter, med Leclerc som den hurtigste af de to på P4.

Bottas sluttede i top, mens Hamilton måtte tage til takke med P5.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:19.648 + 0.000 31
2. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:19.673 + 0.025 23
3. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:19.846 + 0.198 22
4. Charles Leclerc Ferrari
P
1:19.884 + 0.236 27
5. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:19.967 + 0.319 32
6. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:20.444 + 0.796 31
7. George Russell Williams
P
1:20.529 + 0.881 29
8. Lando Norris McLaren
P
1:20.635 + 0.987 26
9. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:20.680 + 1.032 27
10. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:20.800 + 1.152 27
11. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:20.894 + 1.246 29
12. Daniel Ricciardo McLaren
P
1:20.995 + 1.347 31
13. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:21.090 + 1.442 28
14. Fernando Alonso Alpine F1
P
1:21.303 + 1.655 31
16. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
1:21.405 + 1.757 31
18. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
1:21.939 + 2.291 29
19. Nicholas Latifi Williams
P
1:22.293 + 2.645 29
20. Nikita Mazepin Haas F1 Team
P
1:24.224 + 4.576 29
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hamilton antyder at ville blive i F1 Portugals GP: 2. Frie træning »