Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 30/4 2021 klokken 13:04
Mens Hamilton beklagede sig gentagende gange over balancen på Mercedes raceren, så det anderledes ud for Bottas, der til weekenden i Portugal, havde fået sig en nærmest helt ny racer, efter det voldsomme uheld på Imola.
Men mens Mercedes havde begge kørere med fremme igen, så det noget anderledes ud i den anden lejr, hvor Perez var langt efter Verstappen i det meste af træningen og begynder at ligne et nyt problem for red Bull.
Dog sluttede han træningen af med at få sat en rigtig god omgang sammen, som sendte ham op som nummer 3, små to toiendedele sekund efter Verstappen og Bottas, der blot var adskilt af 0,025 sekund.
Verstappen virkede til at være den hurtigste mand, men sluttede ikke hurtigst da han satte sin hurtigste tid på dæk med voldsomme vibrationer.
Største overraskelse kom dog fra Russell i Williams, der med omkring 15 minutter tilbage af træningen, sendte Williams raceren helt op som nummer 4, hvilket fik de fleste lige til at løfte blikket en ekstra gang.
Kulden på banen, var dog et stort problem, der også betød at der blev kæmpet voldsomt med bilerne, primært i den første halvdel af træningen.
Aston Martin var med både Stroll og Vettel, godt med fremme i den første del af træningen, men de faldt noget tilbage, da der kom mere greb i banen. Dog er det tydeligt, at de er ved at få rettet op på deres bil og at de begynder at blive konkurrencedygtige.
I den tunge ende af feltet, fandt vi ikke overraskende Mazepin i bunden, mens Mick Schumacher klarede sig markant bedre, selvom han fortsat også var i den tunge ende af feltet.
Alpines superstjerne Fernando Alonso havde problemer med at følge med den unge Ocon i den anden Alpine, som han var omkring et halvt sekund langsommer end, hvilket kan begynde at give interne problemer på holdet.
Ferrari viste igen gode takter, med Leclerc som den hurtigste af de to på P4.
Bottas sluttede i top, mens Hamilton måtte tage til takke med P5.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)