Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 29/10 2022 klokken 02:10
Formel 1-feltet er taget sydpå til Mexico, hvor der venter lidt af en udfordring for kørerne. Banen er med lidt over 2 km oppe i højden lidt af en prøvelse for kørerne.
Banen er med sine 4,303 km, 17 sving og 3 DRS-zoner, en perle på kalenderen. Faktisk går det også pænt stærkt i Mexico. Der er målt hastigheder helt op til 364,9 km/t. Det skyldes den tynde luft oppe i højden, for bilerne har ikke så meget vindmodstand og downforce.
Til trods for den store højdeplacering, så er banen overraskende flad. Faktisk er der kun en elevationsforskel på 2,8 m.
Dækkene til den her weekend er de hårde C2, medium C3 og bløde C4-dæk.
Første frie træning er overstået, og nu gælder det anden frie træning.
Igen den her weekend, så er den anden session dedikeret Pirellis test af 2023 prototype-dæk.
Derfor er den anden frie træning også forlænget, så den varer i 1,5 time istedet for 1 time.
Det betyder også, at de hold som benyttede en test- og reservekører i den første frie træning, de har lov til at teste 2022-dæk i den første halvdel af træningen og så er tvunget til at bruge de nye 2023 prototype-dæk i den sidste halvdel af sessionen. Resten af holdene er tvunget til at benytte de nye prototype dæk.
Det udnyttede flere af teamene i den første frie træning, hvor bl.a. næste års AlphaTauri-kører Nyck De Vries lånte George Russels racer, mens Logan Sergeant testede for sin (måske) kommende arbejdsgiver hos Williams. Hos Haas havde Pietro Fittipaldi fået lov at prøve kræfter med Kevins racer. Hos AlphaTauri var Liam Lawson ude at teste bilen, og Jack Doohan kørte en tur for Alpine.
Mindre heldigt gik det dog for Fittipaldi, da forbrændingsmotoren i Kevins racer valgte at sige stop i træningen. Derfor arbejdede Haas også med raceren fra start af.
Kevin kiggede dog ud senere i sessionen.
George Russell sluttede i front den her træningssession, dog skal man tage resultatet i den kontekst, at englænderen var på 2022-soft dækket. Det samme var Tsunoda og Ocon, der lå lige i hælene på Mercedes-køreren.
Albon måtte dog nøjes med en 13 plads, som eneste mand udover de tre på samme slags dæk.
Mere overraskende er det dog, at Hamilton faktisk er hurtigste mand efter de tre 2022-dæk-folk. Dermed virker det til, at Mercedes har fat i noget den her weekend.
Red Bull er nærmest på hjemmebane, med de mange mexicanske fans, der hepper på hjemmebanehelten Sergio Perez. Godt nok er Max Verstappen verdensmesteren, men det mærker man ikke på stemningen i Mexico.
Red Bull plejer at være stærke i det mexicanske, og det er også forventningen, at de leger med oppe i den sjove ende af feltet både lørdag og søndag. De to kamphaner sluttede da også femmer og sekser i stillingen, hvilet reelt er 2 og 3-pladsen, hvis man tager de 3 i front på de “gamle” dæk ude af ligningen.
Årsagen er nemlig, at de gamle 2022-dæk har været hurtigere både i Austin, men nu også her i Mexico.
Perez var i front af de to Red Bull, til stor glæde for de mange fremmødte mexicanske fans.
Leclerc på syvendepladsen var dog kun tre hundrededele af et sekund efter Verstappen, mens Sainz måtte “nøjes” med ottendepladsen.
Bottas sluttede på niendepladsen, mens Gasly nappede tiendepladsen.
Overraskende nok var McLaren helt nede på 14-15 pladsen. Norris sluttede i front af de to.
Sessionen sluttede dog 1 minut før uret rendte ud, da Guanyu Zhou fik problemer med hydraulikken og fik besked på at stoppe i stadium-sektionen. Det betød et rødt flag og dermed var det slut med tests af de nye 2023-dæk.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)