Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 7/10 2018 klokken 06:10
Japans Formel 1 Grand Prix på den legendariske Suzuka bane, er et at de løb, som flest kørere elsker.
Banen er den eneste på kalenderen, der er udformet som et 8 tal, hvilket sikre at der er lige mange højre- og venstresving.
Banen er ikke en af de bredeste på kalenderen, men det er muligt at overhale flere steder, hvilket gerne skulle sikre at det bliver et underholdende sving.
Som vi efterhånden kender det fra Spa, er der altid regn i løbet af weekenden, dog ser det ud til, at løbet bliver tørt.
Lewis Hamilton starter på pole, mens Sebastian Vettel, der lige nu er eneste mand der kan udfordre ham i kampen om verdensmesterskabet, starter helt nede som nummer 8, efter en katastrofal kvalifikation, hvor regnen kom på et tidspunkt, hvor han ikke havde fået sat en tid.
Det forventes at kørerne kun skal stoppe en gang, hvilket betyder at pit strategien næppe bliver den der bliver afgørende.
Bilerne er linet op på gridden og kørerne er ved at gøre klar til at komme ud på opvarmnings-omgangen.
Hamilton triller ud først, mens Ericsson sidder bagerst i Sauber raceren, der er blevet genopbygget efter hans uheld under kvalifikationen.
Hamilton triller op på P1, med Bottas på siden.
Alle er linet op og det grønne flag vistes.
De røde lamper tændes.
Starten er gået. Hamilton tager starten og Vettel rykker forbi to mand og er oppe som nummer 6.
Vettel overhaler Grosjean og er allerede nummer 5.
Hamilton trækker fra i front.
Verstappen ryger af banen og kører tilbage og presser Räikkönen af banen.Det sender Vettel op som nummer 4.
Magnussen er punkteret. Han blev ramt af Leclerc lige efter starten.
Daniel Ricciardo blæser op gennem feltet. Han er nu oppe som nummer 10.
Safty Car Som følge af stumper fra Kevins racer.
Kevin er kommet på banen igen, med friske dæk.
Leclerc får en frisk snude under safty car perioden.
Straf til Verstappen. 5 sekunder for at komme usikkert tilbage på banen. Det er billigt sluppet, men må være den rigtige straf, da Tom K har været med til at give den.
Kevin Magnussen er blevet lukket forbi sikkerhedsbilen, så han nu kommer op bag i feltet igen.
Sikkerhedsbilen kører ind efter denne omgang.
Omgang 8/53 løbet er givet fri igen.
Hamilton tager starten igen, mens Vettel presser Verstappen, der burde lukke ham forbi som følge af hans straf.
Kontakt mellem Vettel og Verstappen Vettel kommer indenom Verstappen, men bliver lukket af. Han spinder rundt og ryger langt ned.
Magnussen udgår skaderne på hans HAAS racer var for store.
Vettel er røget ned bagerst i feltet. Han har allerede overhalet Vandoorne. Næste mand er Ericsson.
Daniel Ricciardo fortsætter sin vej op gennem feltet og er nu oppe som nummer 7.
Vettel overhaler Ericsson, mens Ricciardo ligger pres på Gasly.
Ricciardo er nu oppe som nummer 6, lige efter Grosjean.
Omgang 13/53 Hamilton melder over radion, at hans motor har udsættere. Samtidig overhaler Ricciardo Grosjean og er nu oppe som nummer 5.
Vettel rykker forbi Stroll og Sirotkin, så han nu er oppe som nummer 15.
Kimi Räikkönen klager over sin bil. Han har problemer med stå fast, hvilket nok skyldes hans kontakt med Verstappen.
Der er næppe gaver på vej fra Ferrari til Verstappen efter dette løb.
Sebastian Vettel er smuttet forbi Leclerc og Hülkenberg. Han er nu oppe som nummer 13.
Nu er sigtet sat på Alonso, hvilket burde være nemt.
Omgang 18/53 Räikkönen pitter og kommer ud på medium dæk, på P10.
Vettel gør klar til at tage Alonso. Han blæser forbi spanieren og indleder nu jagten på Hartley på P11.
Kimi Räikkönen overhaler Ocon og er nu oppe på P8. Han ligger nu pres på Perez.
Hurtigste omgang til Hamilton samtidig overhaler Räikkönen Perez.
Næste mand for finnen er Gasly.
Vettel er forbi Hartley og er nu oppe som nummer 11.
Omgang 22/53 Verstappen pitter. Han kommer ud lige foran Räikkönen, men efter Grosjean.
Verstappen rykker forbi Grosjean og er nu oppe som nummer 4. Daniel Ricciardo, er oppe som nummer 3, dog uden pitstop.
Omgang 24/53 Bottas og Ricciardo pitter.
Bottas kommer ud igen på P2 og Ricciardo er ude lige efter Verstappen på P4.
Hamilton pitter fra P1 og får medium dæk på. Perfekt stop.
Daniel Ricciardo er oppe bag Verstappen. Det betyder at Ricciardo faktisk er på P3, når Verstappen får sin 5 sekunder straf.
Omgang 27/53 Hamilton klager igen over sin motor. Samtidig pitter Vettel fra P10.
Vettel kommer ud på P16. 6 mand foran ham, har endnu ikke været i pit.
Vettel forsøger sig udenom Sirotkin, hvilket ikke lykkes i første omgang, men det gør det så i det efterfølgende sving.
Perez og Leclerc overhaler Hülkenberg, der ryger ud af pointene.
Vettel overhaler Ericsson og er nu oppe på P13. Han blæser kort efter forbi Hülkenberg, der modsat falder hurtigt ned gennem feltet.
Ocon presser Leclerc i kampen om P9, men bliver forstyret af Vettel, der rykker forbi dem begge i løbet af to sving. Han er nu oppe som nummer 9.
Omgang 32/53 Ocon laver en flot overhaling på Leclerc. Samtidig har Vettel nu DRS på Perez.
Sainz pitter, hvilket sender Vettel op som nummer 7. det er vigtigt for tyskeren, der skal op på P6 for at holde liv i mesterskabskampen.
Nu er sigtet at mod Grosjean, der endnu ikke har været i pit.
Hurtigste omgang til Vettel på omgang 35. Han er nu oppe bag Grosjean.
Vettel overhaler Grosjean og er nu oppe på P6.
Honda jubel Gasly overhaler Leclerc, med Honda power på Hondas hjemmebane.
Charles Leclerc pitter. Dækkene kunne ikke holde helt til mål. Han er nu nede som nummer 19 ud af de 19 der fortsat kører. kun Kevin Magnussen er udgået.
Alonso overhaler Stroll i kampen om P15. Han laver en fin overhaling, men lidt af en sviner da han trækker tilbage på race line foran canadieren. Helt unødvendigt.
Hülkenberg udgår Renault trækker Nico Hülkenberg ud af løbet.
Ricciardo melder ud om, at han har problemer med gearkassen, men får besked fra pitten, at de ikke ser dem, men at han selvfølgelig gerne må skåne den.
Leclerc kører af og han udgår også. Melding over radioen er, at noget er knækket. Den radio melding kom angiveligt lige inden han kørte af.
Virtuel Safty Car De skal have Leclercs bil væk.
Verstappen er oppe bag Bottas, her hvor løbet er frit igen.
Perez overhaler Grosjean. Grosjean mener at han gjorde det mens der fortsat var VSC.
Verstappen tæt på at overhale Bottas. Det var Alonso der kom lidt i vejen for finnen.
Omgang 45/53 Hamilton er i kontrol i front, mens Bottas absolut ikke er i kontrol over Verstappen, der igen er helt oppe bag Mercedesen.
Bottas trækker fra Verstappen igen. Samtidig klager Ricciardo over sine dæk og taber tid til Verstappen.
I kampen om P8, kæmper Grosjean for at holde sin placering foran Ocon. Det ser ud til at lykkes.
Bremsefejl fra Bottas, hvilket lukker Verstappen ind i kampen igen.
Omgang 49/53 Vettel holder sin 6. plads. Der er 35 sekunder op til Räikkönen, hvilket betyder at han næppe kommer forbi ham.
Grosjean øger afstanden til Ocon, hvilket er vigtigt i forhold til konstruktørmesterskabet, da Renault endnu engang ikke ser ud til at få nogle med sig.
Ricciardo nærmer sig Verstappen, der taber tid ti lBottas.
Vettel nærmer sig hurtigt Räikkönen. Er der udstedt en hold ordre?
2 omgange til mål Verstappen er helt oppe bag Bottas igen.
Hamilton vinder Bottas holder P2 og Verstappen P3.
Ricciardo slutter som nummer 4, efter en fantastisk tur op gennem feltet. Han er også #DriverOfTheDay
Räikkönen fik lov til at beholde P5 mens Vettel, der sluttede med at sætte dagens hurtigste tid, sluttede som nummer 6.
Romain Grosjean holder P8 ig sikre dermed HAAS point igen.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)