Japans GP: 3. fri træning. Hamilton 3-0

3. træning startede tør, men efter 20 minutter kom regnen, hvorefter det igen blev tørt og banen blev for alvor hurtig igen. Vettel sluttede meget tæt på Hamilton.

Spaniens Grand Prix 2018 . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 6/10 2018 klokken 06:10

Den 3. træning, er weekendens vigtigste træning. Det er den der skal bruges til at sætte bilen perfekt op til kvalifikationen.

Banen, der her til morgen bød kørerne velkommen, var lettere fugtig, eller fedtet som nogen udtrykker det.

Det betød, at tiderne ikke var nede hvor vi så dem under de første to træninger, men med et varsel om mere regn, var der hurtig stor aktivitet på banen.

Lewis Hamilton fik i løbet af de første 20 minutter, ikke sat en rigtig tid ind, men viste at han er den hurtigste mand for tiden, ved at være markant hurtigst i de første to sektorer.

Kevin Magnussen fik lukket en del af hullet op til Grosjean, men desværre ikke helt. Kevin har, siden i går, fået nyt gulv på hans racer, så det nu er med samme specifikationer som det Grosjean har. Det skulle ifølge HAAS give omkring 3 tiendedele sekund hurtigere omgangstider.

Regnen der kom efter omkring 20 minutter, stod på i små 10 minutter og var på ingen måde voldsom, som vi ellers ofte ser det i Japan.
Så snart den var stilnet af, var der igen aktivitet og fyldt godt op på banen.

Med stor aktivitet på banen, samt en sol der pludselig dukkede op, tørrede Suzuka hurtigt op igen.

Med 10 minutter igen, var banen blevet klar igen og tiderne blev markant forbedret.

Det betød at Vettel først forbedrede sin tid, så han rykkede i top, kun for at se at Hamilton fik sat en stærk tid ind kort efter, der rykkede ham fra bund til top, med en margin på en tiendedel sekund ned til Vettel.

Den nye bund på Magnussens racer, viste sig også positivt frem i denne anden del af træningen, hvilket hurtigt sendte ham op som nummer 7, der hvor han selv mener at han hører til. Han var samtidig en tiendedel hurtigere end Grosjean.

Banen forbedrede sig markant han mod slutningen, hvilket betød at alle satte tempoet væsentligt op.

Men Nico Hülkenberg pressede sin Renault lige i overkanten og spandt af. Det betød at han røg i dækmuren og smadrede bilen. Om han bliver klar til kvalifikationen er meget tvivlsomt.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
SS
1:29.599 + 0.000 13
2. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
SS
1:29.715 + 0.116 14
3. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
SS
1:30.054 + 0.455 13
4. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
SS
1:30.304 + 0.705 13
5. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
SS
1:30.422 + 0.823 13
6. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
SS
1:30.474 + 0.875 10
10. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
SS
1:31.521 + 1.922 13
11. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
SS
1:31.636 + 2.037 14
14. Lance Stroll Williams Racing
SS
1:32.201 + 2.602 14
17. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
SS
1:32.608 + 3.009 14
18. Sergey Sirotkin Williams Racing
SS
1:32.631 + 3.032 14
19. Stoffel Vandoorne McLaren Formula 1 Team
SS
1:33.034 + 3.435 13
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Haas-kørere imponeret over Force India Japans GP: Kvalifikationen LIVE. Pole til Hamilton »