Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 6/10 2018 klokken 06:10
Den 3. træning, er weekendens vigtigste træning. Det er den der skal bruges til at sætte bilen perfekt op til kvalifikationen.
Banen, der her til morgen bød kørerne velkommen, var lettere fugtig, eller fedtet som nogen udtrykker det.
Det betød, at tiderne ikke var nede hvor vi så dem under de første to træninger, men med et varsel om mere regn, var der hurtig stor aktivitet på banen.
Lewis Hamilton fik i løbet af de første 20 minutter, ikke sat en rigtig tid ind, men viste at han er den hurtigste mand for tiden, ved at være markant hurtigst i de første to sektorer.
Kevin Magnussen fik lukket en del af hullet op til Grosjean, men desværre ikke helt. Kevin har, siden i går, fået nyt gulv på hans racer, så det nu er med samme specifikationer som det Grosjean har. Det skulle ifølge HAAS give omkring 3 tiendedele sekund hurtigere omgangstider.
Regnen der kom efter omkring 20 minutter, stod på i små 10 minutter og var på ingen måde voldsom, som vi ellers ofte ser det i Japan.
Så snart den var stilnet af, var der igen aktivitet og fyldt godt op på banen.
Med stor aktivitet på banen, samt en sol der pludselig dukkede op, tørrede Suzuka hurtigt op igen.
Med 10 minutter igen, var banen blevet klar igen og tiderne blev markant forbedret.
Det betød at Vettel først forbedrede sin tid, så han rykkede i top, kun for at se at Hamilton fik sat en stærk tid ind kort efter, der rykkede ham fra bund til top, med en margin på en tiendedel sekund ned til Vettel.
Den nye bund på Magnussens racer, viste sig også positivt frem i denne anden del af træningen, hvilket hurtigt sendte ham op som nummer 7, der hvor han selv mener at han hører til. Han var samtidig en tiendedel hurtigere end Grosjean.
Banen forbedrede sig markant han mod slutningen, hvilket betød at alle satte tempoet væsentligt op.
Men Nico Hülkenberg pressede sin Renault lige i overkanten og spandt af. Det betød at han røg i dækmuren og smadrede bilen. Om han bliver klar til kvalifikationen er meget tvivlsomt.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)