Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 1/9 2023 klokken 15:09
Første træning til det Italienske Formel 1 Grand Prix, gav et lille fingerpeg om, hvad vi kan forvente os af weekenden, uden det dog er meget andet end netop et fingerpeg.
Sergio Perez i Red Bull, skulle teste en ny medium downforce hækvinge, mens Max Verstappen i den anden Red Bull, kørte med den gamle.
Data skal analyseres, inden man kan komme med en dom, men forskellen på de to, var ikke så stor som vi har set de seneste løb. Verstappen var dog fortsat den hurtigste.
Ferraris sats på at kører med minimal downforce, så ud til at virke, da Carlos Sainz Jr., der i denne weekend har Senior i garagen, da han satte næst hurtigste tid, der var under en tiendedel sekund langsommere end Verstappen.
Leclerc i den anden Ferrari, var med til at understrege, at Ferrari ser ud til at have noget at byde med i denne weekend, da han placerede sig ind, lige efter Perez, på P4.
Et andet hold, der var store forventninger til, inden træningen blev sat i gang, var Williams, der med deres altid meget aerodynamiske bil, er hurtige når der er få sving.
Williams placerede sig ind på P10 og P12, selvfølgelig med Albon hurtigst, men at se Sergant oppe på P12 må også siges at være særdeles godkendt.
De to Mercedes kørere, der lige har forlænget med holdet, viste ikke det vilde frem. Dog endte Russell for en gang skyld, som den bedste af de to, da han satte sin bil op på P5, mens Hamilton måtte nøjes med P8.
Afstanden mellem de to, var under en tiendedel sekund, mens der var noget længere afstand fra Russell op til Leclerc på P4.
HAAS så, som forventet, skidt ud, med Hülkenberg nede på P16 og Magnussen endnu længere nede på P19, som nemt kunne være endt som P20, havde Zhou Guanyu ikke problemer med sin Alfa Romeo.
Sidste uges andenplads vinder, Fernando Alonso, var også udfordret på den hurtige bane, der ikke så ud til at passe rigtigt godt til Monza, da han placerede sig på P6.
Lance Stroll havde lånt sin bil ud til holdets reservekører, Felipe Drugovich, der langt fra formåede at sprede glæde omkring sig, som Nyck De Vries gjorde sidste år, da han endte nede som nummer 18.
Men som vi startede med at sige, så er 1. træning kun et fingerpeg. Vi bliver markant klogere efter den 2. træning.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)