Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 18/5 2024 klokken 14:05
Formel 1-feltet er i Italien. Her venter der kørerne en ordentlig mundfuld, når der skal gives gas denne weekend.
Banen, der lægger asfalt til weekendens festligheder, er den såkaldte “Autodromo Enzo e Dino Ferrari”, eller hvad der i daglig tale blot kaldes Imola.
Banen er 4,909 km lang med 19 sving. Traditionen tro er det hjemmebanehelten Pirelli, der blev startet i Milano, der står for dækallokeringen den her weekend.
Pirelli er gået blødt til værks med de bløde C5-dæk, medium C4 og hårde C3-dæk, så der er dømt ømme nakkemuskler til de 20 kørere denne weekend.
Pirelli har hhv. otte, tre og to sæt dæk til rådighed.
Red Bull har været de stærkeste gennem 2024-sæsonen, og de fleste har nok også sat sine surt tjente penge på, at de skal nappe det største trofæ igen i denne weekend.
Ferrari kom dog stærkt fra start, og begge de røde hjemmebanehelte var i fromt den første halvdel at træningen - dog med Verstappen åndende lige i nakken.
Et rødt flag forårsaget af Alonso, satte dog en kæp i hjulet for Ferrarierne, og de fik sig da også noget af en overraskelse til slut i sessionen.
Alonsos røde flag skyldes, at han mistede bagenden på Aston-raceren og kørte ind i barrieren, hvilket ødelagde det bagerste venstre hjørne af raceren. Så der er overarbejde til de i forvejen hårdt prøvede mekanikere.
Oscar Piastri nåede at sætte hurtigste tid, med et halv sekund ned til nærmeste kører, da der var få minutter tilbage af sessionen.
Herefter kom der endnu et rødt flag. Perez kørte i barrieren, hvilket gjorde at de fleste topkørere ikke nåede at sætte deres bedste omgang.
Sessionen startede med to minutter tilbage, så selvom Imola er en de mindre baner, så var der heftig kamp for at nå rundt og over målstregen inden det ternede flag kom, så kørerne kunne nå at sætte en kvalifikationssimulation.
Norris nåede rundt, og han satte andenhurtigste tid, lige efter Piastri.
Red Bull fik sig nok noget af en overraskelse, da sidste løbsvindenden team, McLaren, igen viste, hvordan skabet skal stå.
McLaren endte forreste med begge biler, hvilket er imponerende. Så det virker til, at se seneste løbs-opdatering virker efter hensigten.
Du kan se resultatet for sessionen nedenfor:
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)