Brasiliens GP: 1. frie træning - Perez hurtigst

I denne weekend køres der sprintløb, så kørerne har kun denne træning til at få opsætningen på plads til kvalifikationen senere i aften (kl 20 dansk tid). Det blev derfor en travlt første frie træning med mange omgange.

Brasiliens Grand Prix 2022. Perez . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 11/11 2022 klokken 17:11

Banetemperatur over 46 grader - og næsten ingen vind. Vejret var optimalt til hurtige tider og alle kørere var ude og køre mange omgange. Red Bull satte hurtige tider ganske tidligt og lod derefter de andre kørere forsøge at indhente dem. I sidste ende rakte Red Bulls indsats til P1 og P3, adskilt af Charles Leclerc.

Sergio Perez var hurtigste mand men der er kun 8 tusindedele mellem ham og Verstappen på P3. Det bliver en tæt kvalifikation og Mercedes ser også stærke ud.

Lando Norris i McLaren.Lando Norris i McLaren.
Copyright McLaren Media/LAT Photography


McLaren brugte slet ikke nogle soft-dæk i træningen, så de har masser af frisk, blødt gummi til kvalifikationen. Den strategi kan tyde på at McLaren forventer at komme langt i kvalifikationen og dermed får brug for flere sæt soft-dæk.

Alpine har også sat deres bedste tider på medium-dækket.

Flere kørere havde problemer med det drilske sving 8, inklusive Kevin Magnussen. Hvis raceren ikke peger helt ligeud under nedbremsningen, så låser højre forhjul. Magnussen var også et stykke efter Mick Schumacher, der var P8.

Max Verstappen klagede løbende over at raceren ikke ville dreje ind i svingene. Måske et mindre problem når man ser på hvordan Red Bulls tider ligger, men i hvert fald noget at kigge på for Red Bulls mekanikere. Tsunoda klagede også over problemer med vejgreb selvom banen burde være hurtig i varmen.

Lance Stroll på vej ud af pitten i sin Aston MartinLance Stroll på vej ud af pitten i sin Aston Martin
Copyright Aston Martin


Med kun 15 minutter tilbage, meldte Lance Stroll at der var et problem med raceren. Han kørte derefter pit men kom ud kort efter. Der er ikke nogle minutter at spilde når tiden er så knap inden kvalifikationen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Sergio Perez Red Bull Racing
S
1:11.853 + 0.000 28
2. Charles Leclerc Ferrari
S
1:11.857 + 0.004 30
3. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:11.861 + 0.008 27
4. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
1:12.039 + 0.186 29
5. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:12.040 + 0.187 24
6. George Russell Mercedes AMG
S
1:12.055 + 0.202 23
7. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
S
1:12.157 + 0.304 29
8. Mick Schumacher Haas F1 Team
S
1:12.314 + 0.461 26
9. Valtteri Bottas Alfa Romeo Racing
S
1:12.466 + 0.613 30
10. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
1:12.467 + 0.614 31
11. Fernando Alonso Alpine F1
M
1:12.554 + 0.701 24
12. Alexander Albon Williams
S
1:12.633 + 0.780 28
13. Esteban Ocon Alpine F1
M
1:12.705 + 0.852 29
14. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
S
1:12.759 + 0.906 25
15. Lando Norris McLaren
M
1:12.955 + 1.102 27
16. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:12.997 + 1.144 24
17. Nicholas Latifi Williams
S
1:13.019 + 1.166 31
18. Guanyu Zhou Alfa Romeo Racing
S
1:13.115 + 1.262 29
19. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
M
1:13.347 + 1.494 31
20. Daniel Ricciardo McLaren
M
1:13.359 + 1.506 27
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Max og Kevin ikke vilde med Sprintløb Brasiliens GP: Kvalifikationen LIVE - MAGNUSSEN P »