Belgiens GP: Sprint kvalifikation

Formel 1-feltet er i Belgien, hvor der er sprintweekend i vente. Derfor køres der nu sprintkvalifikation. Her er højdepunkterne fra sprintkvalifikationen.

Belgiens Grand Prix 2022 . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 29/7 2023 klokken 14:07

Formel 1-feltet er i Belgien, hvor der venter kørerne en spændende weekend, med det specielle sprint-format. Derfor er der også kvalifikation her lørdag eftermiddag.

Spa-Francorchamps er en legende i Formel 1, der har været med lige fra starten. Denne weekend er det de 7,004 km og 19 sving, som kørerne skal tilbagelægge.

Dækkene til weekenden er de hårde C2, medium C3 og bløde C4. Regnen sætter dog en stopper for de tørre dæk foreløbig, da sessionen bl.a. er udskudt pga. heftig regn.

Leclerc starter 1 i morgen, da Verstappen har en fem placeringer straf pga skift af gearkasse.
Verstappen var dog dominerende til fredagens kvalifikation, så det bliver interessant, om hjemmebanehelten kan gentage succesen igen i dag.

SQ1:

Der er heftig aktivitet fra start, og alle kørerne starter på intermediate-dækket. Asfalten er nemlig pga regnen, og det tørre spor er der ikke endnu. Det er nemlig disse her forhold, der adskiller mændene fra drengene.

Magnussen bakker af og pitter duen at sætte en omgang. Hülkenberg pitter også.

De kører dog ud på banen igen kort tid efter.

Man kan tydeligt se, at den våde bane påvirker kørslen, de kører forskudt fra hinanden ned af banen.

Kørerne bliver dog på Inters, til trods for solen skinner.

Tiderne skifter hele tiden. Så er Leclerc hurtigst, og bagefter er det Piastri. Så i disse forhold gælder det om at være ude så sent som muligt. Banen bliver nemlig hele tiden bedre. Der er heller ikke nogen traction control i disse biler, så det er højre fod, der styrer det.

Hamilton og Verstappen har en lille kontrovers. Hamilton kører i vejen, for Verstappen, hvilket stewards noterer.

Haas pitter igen med 2,5 minut igen. Hvad er det dog, der foregår i Haas-lejren? De har ikke sat en tid endnu. Begge kører dog ud igen, Hülkenberg i sidste øjeblik. Han har en snak med sin ingeniør og pit-crewet laver unoder.

Gasly overhaler Perez i sidste sving, da de skal til at køre deres timede omgang. Perez vil ikke finde sig i det, så de to kører race ned ad langsiden. De vil begge to først. Det ødelægger begge tos tider.

Verstappen, Hamilton og Alonso slutter i front. Albon er overraskende på fjerdepladsen.

Tsunoda, Bottas, Magnussen, Zhou og Hülkenberg er ude. Hülkenberg nåede ikke at sætte en konkurrencedygtig tid, han kom for sent afsted.


SQ2:

Spring kval to skal til at igang, men Stroll holder i pitten, de kan ikke få canadierens hjul af, hvilket ikke er ideelt, da man så kører rundt på gamle slidte intermediate-dæk.

Begge Williams er med videre, hvilket er kæmpe fremskridt for de to kørere.

Kørerne kører allerede og køler intermediate-dækkene, snart kommer slicks-dækkene på spil,

Sargeant står af imellem sving 15-16. En snurretur men han fortsætter, så de undgår en afbrydelse. Han skal nok ikke på slicks lige nu.

Stroll kommer ud på medium-slicks. Overraskende, tænker de fleste nok, at han ikke tager soft under disse forhold, hvor det kan være svært at få temperatur i dækkene og greb i asfalten. Det er fordi, at kørerne er tvunget til at bruge medium i SQ2, medmindre de bruger regnvejrsdæk eller intermediate. Stroll melder over radioen, at det er for tidligt. Han får dog at vide, at han skal give det et forsøg, da sessionen er ved at være ovre, de kan ikke nå at pitte.

Stroll kører af i sving ni. Han kører ind i væggen og smadrer fronten og hjulophængene. Dermed er tiden stoppet og der er rødt flag. Med så kort tid igen, så kan de ikke nå rundt, når sessionen bliver sat igang. Derfor genoptager de ikke sessionen.

Verstappen, Hamilton og Perez napper de tre første, mens Gasly, overraskende nok, er P4.

Ricciardo ryger ud som 11. mand, mens Albon, Sargeant, Stroll og Alonso er ude, alene af den årsag, at de ikke fik sat

SQ3:

SQ3 er igang og samtlige kørere er på soft-dæk. Der er stadig vådt på banen, så til trods for at dækkene har mere greb nu, så skal de stadig passe på.

Det er tæt på fuld gas under disse forhold, Leclerc letter lige hurtigt på gassen.

Sessionen er dog kortere end man ser i den normale Q3, derfor kan de heller ikke nå ind og skifte dæk igen. Banen er også samtidig så lang, at det tager omkring to min at køre en omgang. Så de kan sætte en omgang, lave en “opladningsomgang” og så køre sit sidste forsøg.

Tiderne er dog svingende. Hamilton og Verstappen starter i front, mens Russell og Perez er hhv. 4,5 og 6,1 sek efter.

Verstappen får at vide, at han må køre hurtigere, så han kan nå forbi målstregen så han kan nå sin omgang. Han når det med 3-4 sek tilbage.

Verstappen er hurtigst men Piastri er 0,011 sekunder bagefter. Sainz er treer med 0,025 sekunder efter. Det er fuldstændig vildt, med en bane på 7,004 km.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

Vis tider
P. Kører Team Dæk Tid Omg Point
Vis tider
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Straf til Magnussen Hvilke opgraderinger har holdene med? »