Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 26/7 2024 klokken 15:07
Formel 1-feltet er rykket til Belgien. Her skal det sidste løb køres inden sommerpausen.
McLaren er nok feltets stærkeste team for tiden, og Lewis Hamilton roste Norris’ racer sidste weekend på grund af dens hurtighed, så det bliver spændende at se, om Papaya-raceren kan nappe sejren igen denne weekend.
Banens officielle navn er Circuit de Spa-Francorchamps, og det er en ordentlig moppedreng af en racerbane med 19 sving og 7,004 km asfalt, hvilket er kalenderens længste. Så det er en ordentlig prøvelse, kørerne kommer ud på.
Grundet banens enorme længde skal kørerne kun tilbagelægge 44 omgange, før de møder det ternede flag søndag eftermiddag.
Banen har to DRS-zoner og enorme langsider, så der er rig mulighed for at overhale på banen.
Dækkene til weekenden er de hårde C2, medium C3 og bløde C4-dæk fra Pirelli.
Denne weekend er en helt normal løbsweekend med tre træninger, kvalifikation og løb. Derfor er der ikke samme stress for holdene som ved weekender med kun én enkelt session til at justere raceren i.
Vejret er altid meget skiftende her på Spa, så holdene ved aldrig helt, hvad de skal forvente, når de tropper op i Belgien.
Første gang der blev kørt et officielt F1-løb i verdensmesterskabet på Spa, var i samme år, som F1-verdensmesterskabet startede, nemlig i 1950. Her var Spa en af de oprindelige syv racerbaner, der lagde asfalt til det første verdensmesterskab i Formel 1 nogensinde. Så det er en gammel kending, som kørerne skal genbesøge i weekenden.
Banen blev dog bygget tilbage i 1921, hvor den var mere end dobbelt så lang. Og i 1924 blev der for første gang kørt et uofficielt Formel 1-løb på banen. Banen blev dog ombygget til den nuværende og kortere distance tilbage i 1979.
Vejret er 21 grader i luften med 36 grader på asfalten. Solen skinner, men man ved aldrig her i Belgien, da det kan skifte hurtigt.
Russell er den første mand på banen. Han er dog stærkt efterfulgt af størstedelen af feltet. Indenfor de første tre minutter er det faktisk kun Sargeant og Magnussen, der mangler på banen. De kommer dog ud få minutter efter.
Ocon har lidt problemer med at lave en prøvestart i sin racer, men det lykkes til sidst. Ocon kører i en superhelte-inspireret bemaling på bilen denne weekend. Det er et Wolverine-tema, og årsagen er, at der er en ny Deadpool & Wolverine-film ude, og Ryan Reynolds (Deadpool) er medejer af Alpine.
Ricciardo får en udskridning i sving 1 og kører rundt. Han er ved at køre baglæns ind i barrieren, men han undgår det med nød og næppe.
McLaren får en ordentlig overstyring, men den bliver reddet.
Alle kørerne er enten på medium- eller harddæk i første stint.
Halvvejs igennem skifter bilerne til softdæk, og så er det tid, for første gang denne weekend, til at vi ser styrkeforholdet mellem holdene.
Lige nu skinner solen, men regnen truer i det fjerne.
Russell er første mand på soft, og ikke overraskende er han den hurtigste. Det er dog ikke så hurtigt, for Verstappen er nummer to, 0,299 sek. efter - på et harddæk.
Verstappen napper tronen tilbage. Hjemmebanehelten har jo også noget at indhente, efter McLaren har fået gang i raceren.
Piastri og Hamilton forsøger sig også, men de er henholdsvis 0,7 og 0,9 sek. efter Verstappen. Godt nok er det træning, men det er interessant, at afstanden er så stor.
Ocon har problemer med bilen. Den er i garagen, og der løber væsker ud af den, og gulvet er pillet fra bilen.
Norris forbremser sig, og han kører næsten forbi svinget. Englænderen skal i pit, hvilket han lige nøjagtigt når at dreje ind til.
Hamilton får en overstyring, da han skal dreje ind i svinget, hvilket gør, at han mister raceren og må køre ligeud gennem afkørselsarealet.
Russell melder over radioen, at han ikke har nogen bagende overhovedet.
Leclerc kører for langt ud af sving ni, hvilket gør, at han kører ud i gruset.
Albon kører også for langt over curben og smider grus ud på asfalten. Der ligger en masse småsten i forvejen, hvilket kan være farligt, hvis kørerne får dem i hovedet.
Hamilton melder over radioen, at bilen hopper rigtig meget, så han er nødt til at komme ind.
Tsunoda melder over radioen, at bilen overstyrer i nogle sving og understyrer i andre sving, så den er uforudsigelig.
Sargeant melder over radioen, at dækkene ser ødelagte ud, men de er også 11 omgange gamle. Dog er banen lang, og det er softdæk, så de har kørt mange km.
Verstappen er hurtigste mand med Piastri i hælene, 0,5 sek. efter. Mest overraskende er det, at Albon er nummer tre med en tid, der er 0,7 sek. efter Verstappen.
Herefter kommer Russell og Hamilton som henholdsvis nummer fire og fem med tider, der er 0,8 og 0,9 sekunder efter Verstappen.
Haas slutter på 17. og 18.-pladsen med Hülkenberg i front.
Du kan se resultatet for første frie træning i tabellen nedenfor:
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)