Motorstraffe til Verstappen og Tsunoda

Max Verstappen var dominerende i 1. frie træning men samtidig med at træningen blev kørt, blev det annonceret at hollænderen har skiftet dele af sin motor og dermed rykker 10 pladser tilbage. Yuki Tsunoda har skiftet hele sin power unit og starter dermed bagerst.

Max Verstappen under 1. frie træning . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 26/7 2024 klokken 16:07

Max Verstappen havde et svært løb i sidste weekend, hvor raceren slet ikke kunne følge med McLaren-kørerne, der vandt både kvalifikation og løb i suveræn stil.

Red Bull raceren ser ud til at være et stykke foran alle i denne weekend, selvom Perez endnu ikke har fundet den helt rigtige opsætning. Mexicaneren er under stort pres denne weekend og nu hvor Verstappen mindst skal starte som nummer 11, så er det Perez's chance for at vise at han også kan bringe den hurtige Red Bull racer til sejr.

Verstappens geniale opsætning

Red Bull har taget en ny bagvinge med til denne weekend, og den kan være nøglen til at Verstappen kæmper med om sejren på søndag. Den nye bagvinge har ekstra meget downforce og har dermed også ekstra meget DRS effekt. Netop DRS kan være nøglen til at Verstappen kan kæmpe sig op igennem feltet når starten går på søndag. Spa-banen i Belgien er ikke den nemmeste at overhale på, men med ekstra topfart er der en god DRS zone kort efter Eau Rouge svinget.

Ungarns Grand Prix 2024. Yuki Tsunoda på HungaroringUngarns Grand Prix 2024. Yuki Tsunoda på Hungaroring
Copyright Red Bull Contentpool


Længere nede i feltet, har Tsunoda også skiftet stort set hele sin power unit (motor, batteri og el-motor, red.) og får dermed mindst 20 pladsers straf. Japaneren kan derfor selv vælge om han vil starte bagerst eller fra pitten i sin VCARB racer.

Pit-start bliver kun relevant hvis teamet ønsker at skifte flere dele på raceren efter kvalifikationen. Sædvanligvis vil han blot starte sidst.

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Belgiens GP: 1. frie træning Pinlige Alpine: ”Fejt” at skrotte egen motor »