Formel 1-sæsonen 2021 er nu officielt skudt igang. Det blev den med stil, da de røde lamper slukkede søndag i Bahrain.
De fleste havde forventet, at Mercedes havde fyldt raceren op med “sandsække”, da de ikke længere satte feltets hurtigste tider under testene for et par uger siden. Til trods for at Lewis Hamilton vandt søndagens løb, så fik hele paddocken bekræftet, at der er en ny spiller på gridden, der styrer showet.
Red Bull spillede med musklerne, og det ligner, at energidrik-firmaet har trukket det længste strå med 2021-racerne.
Verstappens overhaling udenfor banen blev hurtigt givet tilbage til Hamilton, men hollænderen havde foretrukket at beholde placeringen og så køre de fem sekunder, han ville have fået i straf, væk fra Hamilton - og dermed neutralisere straffen. Det var dog ikke muligt, da kørerne havde fået af vide inden løbsstart at de skulle give placeringen tilbage, hvis de fik en fordel af at køre udenfor banen i sving fire.
Hamilton udtaler også efterfølgende, at søndagens kamp med Verstappen det var en af de hårdeste, han har haft i lang tid.
Verstappen forklarer også efterfølgende, at fordelen med 11 omgange friskere dæk forsvinder, når raceren er 1 - 1,5 sek. indenfor den forankørende. Samtidig var der meget vind under søndagens løb, hvilket har en enorm betydning for bilens performance i svingene og bremsepunkterne.
Et af løbets omdiskuterede faktorer, det var netop sving fire. I kvalifikationen fik man slettet sin tid, hvis man overskred tracklimits. Inden løbet blev det meldt ud, at det ikke ville give problemer, medmindre man fik en tydelig fordel af det. Derfor undrede Red Bull sig over, at Mercedes kunne overskride tracklimits gentagne gange, og dermed spare 0,2 sek pr. omgang.
Det har efterfølgende skabt utilfredshed hos Mercedes’ teamchef Toto Wolff, som mener at reglerne skal være klarlagt fra start, og der ikke skal være misforståelser. Red Bulls-teamchef Christian Horner forstår heller ikke, at reglementet har plads til disse usikkerheder.
F1’s Race Director, Michael Masi, mener dog ikke, at der skulle være uklarheder angående sving fire. FIA havde to personer til at holde øje med det sving gennem løbet, og at FIA havde meldt ud, at de kun ville gribe ind, hvis der var en kører som gavnede af at køre bredt i det sving.
Fernando Alonso var tilbage i Formel 1, og den tidligere verdensmester fik en fin start på løbet med en top 10-placering. Dog tabte Alpine-raceren kampen mod et stykke papir, som sendte Alonso tidligt i bad. Papiret satte sig fast i en af de bagerste bremsetragte. Det betød, at bremserne ikke fik den nødvendige køling, og at de blev så varme, at bremsesystemet tog skade af det.
Perez havde også noget af en rutsjebanetur under søndagens løb. Et sidste forsøg på at starte raceren, inden mexicaneren kastede håndklædet i ringen, det blev startskuddet til en begivenhedsrig dag. Perez fik skiftet sin ‘energy store’ og kontrolenheden inden løbet, og bilen kørte fint under open pitlane.
Heldigvis for Perez så skete episoden inden de røde lamper slukkede. Havde det sket under løbet, så havde det højest sandsynligt været game over.
Perez havde ikke radiokommunikation med teamet, så han tog rattet af og på, og pludselig virkede det igen, og raceren blev genstartet.
Nicolas Latifi. Bahrains GP 2021.
Copyright Williams F1
Sebastian Vettel havde også en trist dag på kontoret, og den nye Aston Martin-kører erkender da også efter løbet, at han har skylden for ulykken med Esteban Ocon.
Vettels omgangstider lå nogenlunde på niveau med teamkammeraten, Lance Stroll, som flere gange er blevet kritiseret for manglende fart. Vettel skal lige vænne sig til raceren, så teamchefen, Otmar Szafnauer, er da også optimistisk om sin nye stjernekørers fremtidige performance.
Haas fik en katastrofal start, på den sæson de allerede har afskrevet. Mick Schumacher og hans følgesvend oplevede begge at snurre rundt i racererne. Mazepin lavede hjulspin og skred, men reddede raceren, for derefter at gøre det samme svinget efter og smadre raceren. Mazepin erkender også, at det var kørerens skyld, at ulykken skete.