Bahrains GP: Løbsresumé

Årets første løb er netop afviklet. Det var Max Verstappen der længe så ud til at skulle vinde, men det var Hamilton der sluttede med at tage sejren, efter en hård, men retfærdig kamp. Det lover godt for sæsonen 2021.

Mercedes . Copyright Mercedes

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 28/3 2021 klokken 18:03

Perez fik en super dårlig start på 2021 sæsonen, da hans Red Bull racer gik ud på formationsomgangen. Det udløste en ekstra formations omgang, mens Prez fik gang i bilen igen, men måtte starte fra pitten og dermed bagerst.

Ren start, med Verstappen bedst fra start og Hamilton lige efter, mens Leclerc kort efter starten tog en plads fra Bottas.

Mazepin er ude, efter få sving. Det udløste en periode bag den nye sikkerhedsbil. Uheldet var 100% udløst af ham selv.

Vettel der startede bagerst i feltet, dog med Perez i pitten, var oppe som nummer 14, inden sikkerhedspilen kom ud, hvilket må siges at være en godkendt start.

Verstappen tog genstarten, mens Leclerc røg i angreb på Hamilton, mens Mick Schumacher sendte den anden HAAS racer røg af banen, i samme sving som holdkammerarten.

Verstappen mente at der var problemer med hans bil, men holdt fronten.

Leclerc og Bottas kæmpede hårdt. Tydeligt at Mercedesen var stærkest, men at Ferrari har en bil med en bedre balance.

Gasly mistede frontvingen kort efter genstarten. Og blev sendt ned bagerst i feltet.

Mens Ferrari viste stor styrke i starten, viste McLaren at de havde en bedre løbsbil, da de kom op og pressede Ferrari.

Alonso fik en rigtig fin start på løbet, menblev sat under pres efter 10 omgange, hvor Stroll i Aston Martin først gik forbi, efterfulgt af Carlos Sainz i Ferrari.

Sebastian Vettel fik en rigtig god start, men var uheldig at ramme AlphaTauri raceren med Tsunoda, hvilket betød at han havde en bil med udfordringer i den resterende del af løbet.

Fernando var den første til at tage et pitstop, allerede efter 12 omgange, hvilket sendte ham ud i en 2 stopper.

Det udløste en del stop ned gennem pitten, til stor fordel for Perez der rykkede helt op på P7.

Det viste sig, at den eneste der gik efter en et stop strategi, var Vettel, hvilket ikke viste sig at være den rigtige strategi.

For Alonso sluttede løbet før tid, da hans bagbremser ikke kunne klare opgaven.

I front var der spænding til det sidste.

Længe så det ud til, at Red Bull og Max Verstappen ville ende med at vinde sæsonens første løb og med 3 omgange til mål, lykkedes det da også vor Verstappen at komme forbi Hamilton.

Men da han røg af banen efer overhalingen, valgte Red Bull at meddele ham, at han skulle give pladsen tilbage i en tro på, at de nok skulle tage den igen.

Det lykkedes dog ikke, hvilket betød at Hamilton, lidt overraskende, lykkedes med at vinde løbet, med Verstappen lige i hælene.

Bottas sluttede som nummer 3, mens Norris kørte en flot 4. plads hjem lige foran en hårdt kæmpende Perez, der er manden der blev noteret for flest overhalinger.


Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
M
H
H
1T32:03.897 2 25
2. 1. Max Verstappen Red Bull Racing
M
M
H
1T32:04.642 2 18
3. 3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
M
H
H
M
1T32:41.280 3 16
4. 7. Lando Norris McLaren
S
M
H
1T32:50.363 2 12
5. 11. Sergio Perez Red Bull Racing
M
M
H
M
1T32:55.944 3 10
6. 4. Charles Leclerc Ferrari
S
M
H
1T33:02.987 2 8
7. 6. Daniel Ricciardo McLaren
S
M
H
1T33:09.901 2 6
8. 8. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
M
H
1T33:10.997 2 4
9. 13. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
M
H
H
1T33:29.589 2 2
10. 10. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
S
M
H
1T33:30.610 2 1
13. 16. Esteban Ocon Alpine F1
S
M
H
55 omg. 2 0
14. 15. George Russell Williams
S
M
M
55 omg. 2 0
15. 20. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
M
H
55 omg. 1 0
16. 18. Mick Schumacher Haas F1 Team
M
M
H
55 omg. 2 0
17. 5. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
M
H
M
H
52 omg. 4 0
18. 17. Nicholas Latifi Williams
S
M
M
51 omg. 3 0
DNF / Ikke-fuldførte
19. 9. Fernando Alonso Alpine F1
S
M
H
32 omg. 3 0
20. 19. Nikita Mazepin Haas F1 Team
M
0 omg. 0 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Vettel straffet - starter sidst! Lundgaard skuffet efter Bahrain »