Lundgaard skuffet efter Bahrain

Formel 2-sæsonen startede godt for Christian Lundgaard i Bahrain, men sluttede skuffende.

Christian Lundgaard. Bahrain 2021. . Copyright Getty Images

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 29/3 2021 klokken 16:03

Det så rigtigt godt ud for Christian Lundgaard, da Formel 2-sæsonen blev skudt igang på den internationale racerbane i ørkenstaten Bahrain. Alligevel fik Lundgaard langt fra den start, han havde ønsket sig.

Fredag havde Lundgaard kvalificeret sig til anden position med den mindste marginal, kun 3/1000 sekund efter Alpine akademi-kammeraten kinesiske Guanyu Zhou.

I lørdagens Sprint Race 1 startede danskeren fra niende startposition, da top ti fra kvalifikationen bliver byttet rundt (ændring i regulativet for 2021). Herfra fik han en stærk start og kørte sig op til en pointgivende position på P6.

Søndag så det ellers ud til, at Christian Lundgaard kunne tage fra den første afdeling med en føring i mesterskabet, men det blev alt sammen ødelagt af en uheldig timing efter ‘deployment’ af Safetycar.

Herefter startede en kædereaktion af uheldige omstændigheder.

I Sprint Race 2, der blev afviklet i kunstlys om aftenen, startede Lundgaard fra femte position, da top ti fra resultatet af Sprint Race 1 igen blev byttet rundt. Løbet bød på virkelig actionmed masser af nærkampe om position og endnu en Safetycar gav mere action.

Uheldigvis fik Lundgaard kontakt med konkurrent, hvilket gav en 10 sekunders straf, som danskeren tog ved et pitstop under Safetycar. Herefter faldt han ned P7, men kæmpede sig alligevel op han passerede to konkurrenter i en enkelt manøvre, og på sidste omgang var han i en tæt kamp med de to førende.

Efter en kortvarig føring blev Lundgaard imidlertid presset af banen men kom alligevel i mål på en flot andenplads. Mærkværdigvis havde løbsledelsen ikke set, at ART Grand Prix havde taget 10-sekunderstraffen under pitstoppet og Lundgaard, og midt i den totalt forvirring blev F2-køreren snydt for at komme på sejrspodiet. Senere på aftenen indså løbets officials dog fadæsen og Lundgaard fik retmæssigt sin andenplads og pokal.

Christian Lundgaard fører an. Bahrain 2021.Christian Lundgaard fører an. Bahrain 2021.
Copyright Getty Images


Ved søndagens hovedløb så det rigtig godt ud for Lundgaard. Således gav kvalifikationresultatet fra fredag en startposition som P2, hvilket straks gav ham føringen, som danskeren holdt de første 13 af 32 omgange. Her kom F3-kometen Oscar Piastri forbi inden Lundgaard straks efter dykkede i pit til det obligatoriske pitstop.

Det så ud til at være den rette timing for Lundgaard og ART Grand Prix, der var startet på det bløde dæk. Da konkurrenterne kom ud fra pitten var Lundgaard derfor på de varme hårde dæk og klar til at tage føringen tilbage. Men på det helt forkerte tidspunkt, kom først en Virtuel Safetycar og derefter almindelig Safetycar på banen.

Det udløste et gratis pitstop til alle konkurrenterne og tilmed var fordelen med varme dæk på danskerens bil forsvundet. Nu kunne konkurrenterne køre resten af løbet på friske bløde dæk, og Lundgaard blev derfor hurtigt presset bagfra. Bedre blev det ikke, da Lundgaard, sammen med flere andre kørere, fik en 5-sekunders straf på grund af for høj fart bag Safetycar.

Det, der lignede et fantstisk start på sæsonåbningen, havde udviklet sig til et mareridt.

"Lige nu, er jeg bare virkelig skuffet,” indrømmer Christian Lundgaard fra Bahrain.

"I dag blev vi fanget på den forkerte strategi, men det kunne stadig være blevet et top resultat.”

Bedre blev det ikke, da der kom en forkert melding til køreren fra pitmuren.

“Den virtuelle Safetycar kom på banen på lige nøjagtig det værst tænkelig tidspunkt for os. Og da det så blev til almindelig Safetycar,m ødelagde det alle vores muligheder.”

“Teamet bad mig slutte op bag Safetycaren, men der var vi stadig under VSC (Virtual Safety Car) så det gav en straf. Derefter var det umuligt at forsvare sig mod dem på bløde dæk, så det var virkelig en kædereaktion af uheldige omstændigheder,” lød det fra en skuffet Christian Lundgaard.

Efter første løbsweekend ligger danskeren på 7. pladsen med 16 point. Forrest i stillingen ligger Guanyu Zhou med 41 point.

Næste løb køres i Monaco d. 20-22. maj.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Bahrains GP: Løbsresumé Bahrains GP: Dagen Derpå »