Aserbajdsjans GP: Løbsresumé. Perez vandt

Verstappen lå til at vinde, men tabte det hele da hans dæk eksploderede. Det sendte Hamilton tilbage i front af mesterskabet, lige til han lavede en fejl og røg ned bagerst. Perez vandt foran Vettel og Gasly.

Aserbajdsjans Grand Prix 2021 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 6/6 2021 klokken 16:06

Aserbajdsjans Formel 1 Grand Prix byder ofte på stor dramatik og overraskelser. Løbet 2021 var ikke anderledes.

Det var Charles Leclerc i Ferrari der lidt overraskende startede fra 1. startposition, men mindst lige så stor en overraskelse ved sin side, da Lewis Hamilton i Mercedes hev noget helt ekstraordinært ud af sin bil.

Max Verstappen, som mange havde set som pole favorit, måtte nøjes med at starte som nummer 3, med endnu en overraskelse i form af Pierre Gasly i AlphaTauri.

Så med 4 forskellige biler i de 4 første startpositioner, var der lagt op til et virkelig spændende løb.

Da de røde lamper slukkede, var presset på Charles Leclerc stort, men han holdt hovedet koldt.

Hamilton og Verstappen holdt ligeledes deres pladser, mens både Gasly og Sainz tabte pladser til Perez, der rykkede helt op som nummer 4 efter første omgang.

Allerede på 3. omgang rykkede Hamilton forbi Leclerc og tog føringen.

Selvom Hamilton var tydeligt hurtigere end Leclerc ned af langsiden, da han tog P1, kunne han ikke trække fra de to kamphaner, lige efter ham.

Ocon i Alpine, blev den første til at udgå, på 4 omgang. Med en defekt motor.

På omgang 7 lykkedes det for Verstappen at komme forbi Leclerc, der lige havde tabt tid til Hamilton. Det betød at det er de to førende i mesterskabet, der også fører løbet, dog i modsat rækkefølge.

Omgangen efter gik også Perez forbi Leclerc. Red Bull var nu der hvor de ville være.

Bottas i den anden Mercedes, var på dette tidspunkt nede som nummer 9.

Først pitstop-runde

Allerede på omgang 8, kom Alonso og Norris i pit. Leclerc pittede på omgang 10 og kom ud på Hard.

Faktisk var det på omgang 10 de fleste valgte at gå ind. I front var der dog ikke meget der tyede på at de ville gå ind.

Hamilton pittede som den første i front på omgang 12. Et langsomt stop på hele 4,6 sekunder.

Red Bull reagerede straks på det og lavede et perfekt stop til Verstappen, der var 2 sekunder hurtigere end Hamiltons. Omgangen efter pittede Perez, efter en lyn hurtig omgang og kom ud foran Hamilton, så Red Bull nu var 2 og 3.

Vettel var blevet ude i Aston Martin raceren og overtog føringen, som han holdt helt til sit pitstop, hvilket hjalp ham til et overcut på Tsunada i AlphaTauri, så han nu var oppe på 7. pladsen.

Vettel satte nu kampen ind for at hente Leclerc, med nyere dæk og en bil der virkede bedre i løbs setup, end Ferrarien.

Omkring halvejs inde i løbet, satte Verstappen tempoet lidt op og øgede til Perez, der også havde et fint hul ned ti lHamilton, der konstant tabte tid til Verstappen.

Safety Car

Safety car kom på banen på omgang 31, da Stroll stod voldsomt af på vej nede af langsiden. Det var et baghjul der eksploderede, så absolut ikke Stroll's skyld.

Stroll var eneste mand, der ikke havde været i pit endnu, på dette tidspunkt, men Hard dækket burde ikke have nogle problemer.

Perioden bag sikkerhedsbilen, fjernede den store fordel som Verstappen havde opbygget og lukkede Hamilton tilbage ind i løbet.

Verstappen og Perez lykkedes med at holde Hamilton bag sig, men Vettel snød Leclerc og overtog P5 og pressede straks Gasly i kampen om P4.

Med 15 omgange til mål, lykkedes det Vettel at komme op på 4. pladsen og var dermed manden lige efter Hamilton.

For Bottas gik det fra slemt til værre, efter perioden bag sikkerhedsbilen. Med 14 omgange til mål, var han helt nede på 13. pladsen og dermed ude af pointene.

I front viste Hamilton, at Mercedesen ikke er så umulig, som Bottas kunne få den til at se ud ti lat være, da han satte hurtigste omgang og var tæt på at komme forbi Perez, med 12 omgange til mål.

Verstappen ville dog ikke give Hamilton det point og tog kort efter den hurtigste tid tilbage.

Mens Hamilton meldte ind over radioen, at han ikke kunne komme tættere på Perez, nærmede Vettel sig bagfra og gjorde klar til at byde på 3. pladsen, med hans friskere dæk.

Men som omgang 51 nærmede sig, så det ud til at Vettels fordel stille og roligt forsvandt, så han blot holdt tempo med Hamilton.

Hvis man kan sige, at Verstappen kørte et perfekt løb, må man sige at Perez var mindst lige så perfekt til at holde Hamilton væk fra P2. Hele tiden holdt Perez ham lige udenfor sekundet og dermed DRS.

Verstappen ude fra front

Med 4 omgange til mål, eksploderede Verstappens venstre bagdæk. En sikker sejr røg dermed fra ham.

En meget sur Verstappen, sparker til Pirelli dækket, da han er kommet ud af bilen.

Rødt flag

Rødt flag blev udløst da der var carbon på hele langsiden. På dette tidspunkt var der kørt 49 ud af de 51 omgange, som løbet var berammet til. Spørgsmålet var, om løbet ville blive genstartet.

Løbet blev genstartet fra gridden. Her fik Hamilton en perfekt start, men oversatsede og kørte ligeud og helt i bund af feltet.

Det betød at Perez fik ro på i front og Vettel rykkede op på andenpladsen.

Kampen om 3. pladsen var dog hård. Den stod mellem Gasly, Leclerc og Norris. Det endte med at Gasly holdt den.

Verstappen holdt således føringen i mesterskabet, mens Red Bull øgede afstanden til Mercedes, der slet ikke fik point.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 6. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
2T13:33.686 1 25
2. 11. Sebastian Vettel Aston Martin Aramco F1 Team
P
2T13:35.071 1 18
3. 4. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
2T13:36.448 1 15
4. 1. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
2T13:37.514 1 12
5. 9. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
2T13:38.440 1 10
6. 8. Fernando Alonso BWT Alpine F1 Team
P
2T13:40.068 1 8
7. 7. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
2T13:40.310 1 6
8. 5. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
2T13:41.395 1 4
9. 13. Daniel Ricciardo McLaren Formula 1 Team
P
2T13:42.560 1 2
12. 10. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
2T13:44.950 1 0
13. 17. Mick Schumacher Moneygram Haas F1 Team
P
2T13:47.927 1 0
14. 18. Nikita Mazepin Moneygram Haas F1 Team
P
2T13:48.001 1 0
15. 2. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
2T13:51.354 1 0
16. 16. Nicholas Latifi Williams Racing
P
2T14:16.065 1 0
17. 15. George Russell Williams Racing
P
48 omg. 1 0
DNF / Ikke-fuldførte
18. 3. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
45 omg. 1 0
19. 19. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
29 omg. 1 0
20. 12. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
3 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Aserbajdsjans GP: Løbsoptakt Wolff utilfreds med holdindsatsen »