Formel 1-feltet er fløjet østpå, til Aserbajdsjan, hvor den hurtige bybane lægger asfalt til weekendens festligheder.
Når de røde lamper slukker i Baku, så venter der kørerne et (forventeligt) løb med masser af action.
Første gang der blev kørt løb på banen, det var tilbage i 2016. Men Baku er allerede blevet en perle på kalenderen. De 6,003 km asfalt, placeret midt i byen, er både charmerende, men også garanti for underholdning. Banen har 20 sving, men i 2021-sæsonen har det været noget af prøvelse for kørerne at køre igennem dem. Til både træninger og kvalifikationen er der røget mange kulfiberdele og hjulophæng, når de har ramt barrieren.
Selve løbet er 51 omgange, og derfor tilbagelægger de 306,049 km.
Banefolkene har også fået trænet overarme hele weekenden, af at svinge gule og røde-flag. Kvalifikationen bød på hele fire (røde) af slagsen. Det er ikke sket siden Ungarns GP i 2016-sæsonen.
Baku har banens længste langside på 2,2 km. Derfor bliver der også smidt en del downforce af bilerne, for at få fart over feltet på langsiden. På en skala, hvor 5 er mest downforce, så er downforceniveauet en 2’er.
Aserbajdsjans Grand Prix 2021. McLaren på Baku banen
Copyright McLaren
Banen er designet af Hermann Tilke, og den er faktisk kendt for at være den hurtigste bybane i verden. Det er også her, at Valtteri Bottas (uofficielt) har rekorden for hurtigste hastighed i en F1 (benyttet i mesterskabet). Hele 378 km/t nåede han op på i sin Williams under 2016-kvalifikationen.
Hurtigste omgang (løb) har dagens polesitter Charles Leclerc sat tilbage i 2019. Her kørte han en omgang på 1:43,009.
Dækkene til weekendens festligheder er det hårde C3, medium C4 og bløde C5. Dækudvalget er lige blevet en tand blødere i år. Faktisk er det samme dækallokering Pirelli havde valgt i Monaco. Det skyldes, ifølge Pirellis Mario Isola, at det hårde dæk slet ikke kom i spil, da kørerne sidst var i Baku i 2019. Så for at krydre tingene lidt op, så er man gået blødere til værks.
Selvom dækkene er blødere, så havde de fleste teams stadigvæk svært ved at få varme i dem. Specielt Mercedes kæmpede for at få dem op i varme.
Pirelli har også fastsat at minimum dæktryk skal være 1,37 bar for og 1,31 bar bag. Bilerne skal maksimum have -3,5 grader camber for og maks. -2,0 grader bag.
Tilbage i 2019 var startrækkefølgen Bottas (Mercedes), Hamilton (Mercedes), Ferrari (Vettel) og Verstappen (Red Bull). Så posen er rystet godt under lørdagens kvalifikation i år. Mercedes-racerne har haft det svært (igen) i weekenden, mens de røde tyre har fart over feltet. Dermed venter der med garanti god underholdning i søndagens løb, når slipstreams og dækstrategier også får en finger med i spillet.