Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 20/11 2022 klokken 18:11
Podiet i Abu Dhabi kunne lige så godt have været VM resultatet, da de tre bedste kører i dette års verdensmesterskab, stod som nummer 1-2-3.
Max Verstappen kørte et fuldstændigt fejlfrit løb, som ikke gav Sergio Perez mange chancer, til trods for at han noget optimistisk meldte tilbage til pitten, at han mente at Verstappen sinkede ham og han derfor skulle lukkes forbi.
Det på et tidspunkt hvor han var mere end 2 sekunder efter den suveræne hollænder.
Hvis man ser bort fra at Verstappen havde alt under kontrol, fra de røde lamper slukkede til det storslåede fyrværkeri markerede, at han havde vundet løbet, var det et løb med spænding til det sidste og en del gode overhalinger.
Hamilton, der endte med at udgå, var igen involveret i en lidt kontroversiel nærkamp, hvor han forsøgte at blive på ydersiden af Sainz, på første omgang, hvilket sendte ham af banen og ud på en lille flyvetur, som Mercedesen dog så ud til at komme rimeligt uskadt fra.
Med få omgange til mål, mistede Hamiltons Mercedes dog hydraulisk tryk, hvilket betød at han ikke kunne skifte gear og derfor måtte udgå.
Efter løbet har Hamilton udtalt, at hans mekaniske uheld angiveligt var forsaget af hans tidlige flyvetur.
Dagens kører blev Sebastian Vettel, der kæmpede godt med Aston Martin raceren, men blev lidt forrådt af holdets strategi. Heldigvis for Vettel, udgik Hamilton, hvilket sikrede ham 10. pladsen, som var meget tæt på at blive nummer 9, efter hård kamp mod Ricciardo.
Begge kørere der ikke er i feltet i det nye pr, og som utvivlsomt vil blive savnet af mange.
Mick Schumacher, der også kørte sit sidste Formel 1 løb i denne omgang, havde en lidt op og ned dag. Men det der længe så ud til at kunne give HAAS et vigtigt point, faldt helt fra hinanden, især da han kørte op bagi Latifi, der som Schumacher, heller ikke er i Formel 1 i 2023.
Nicholas Latifi er en yderst sympatisk kører, men hans sæson i år, har vist med al tydelighed, at han ikke hører hjemme i Formel 1, hvor han vil blive erstattet af Sergant Logan, der tidligere i dag, sikrede sig de sidste point til hans Super Licens, så han kan rykke op i kongeklassen.
Dagens hurtigste mand, over en enkelt omgang, blev noget overraskende Lando Norris i McLaren, der efter sit pitstop kom ud på den helt rigtige frie bane, til at kunne sætte en super tid, som han ikke selv kom i nærheden af på noget andet tidspunkt.
For Kevin Magnussen sluttede sæsonen skidt. Kun Magnussen og Bottas startede på Hard dækket, hvilket viste sig at være det helt forkerte valg.
Mens Alfa Romeo relativt hurtigt tog konsekvensen af det forkerte dækvalg, valget HAAS at lade Kevin blive ude, i en bil der så helt håbløs ud. Faktisk så håbløs, at Latifi formåede at overhale, den ellers normalt, markant hurtigere dansker.
I de kommende dage vil der blive testet nye dæk og de unge kørere vil få muligheden for at vise, at de har det der skal til for at rykke op i Formel 1.
Ellers er der vinterferie, hvor alt de næste måneder, vil foregå på fabrikken, inden vi til februar igen skal se hvad de enkelte hold har fundet på til år 2, med de nye biler.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)