Spaniens GP: Løbsresumé

En 1-2 til Red Bull, med Max Verstappen som vinder, efter han tidligt i løbet havde udfordringer med DRS. Leclerc udgik med defekt motor, mens Mercedes lavede flot come-back med Russell på P3.

Abu Dhabis Grand Prix 2021 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 22/5 2022 klokken 17:05

Spaniens Formel 1 Grand Prix, er normalt et løb der ikke byder på de helt store overraskelser, men I år er der åbning for at alt kan ske, med de nye biler der udvikles enormt.

Charles Leclerc i Ferrari, startede fra pole, med Max Verstappen i Red Bull ved sin side.

Da de røde lamper slukkede og løbet officielt blev skudt i gang, ver det noget overraskende med de fleste på Soft-dæk, med undtagelse af Hamilton i Mercedes.

Max Verstappen pressede Leclerc hårdt i starten, men det var kontakt mellem Magnussen og Hamilton, der tog opmærksomheden fra start, da Hamilton gled ud i Magnussen, da Kevin forsøgte sig udenom den 7 dobbelte verdensmester.

Begge punkterede som følge af kontakten, hvilket sendte dem ned bagerst i feltet, med Kevin bagerst af de to, da han røg i gruset som følge af kontakten.

Russell i den anden Mercedes, rykkede op på P3, hvilket må siges at være godkendt i den vanskelige bil.

Det var dog tydeligt, at Russell ikke kunne følge med de to førende.

På omgang 7 var Carlos Sainz Jr. lige ved at smide hele sit løb over styr, da han fejlede ind i sving 4 og røg i gruset. Han formåede dog at holde gang i bilen og kom tilbage på banen. Skidt af spanieren.

På omgang 9, lavede Verstappen samme fejl som Sainz, hvilket sendte ham ned på P4, lige efter Perez, der pressede Russel hårdt, der forsvarede sig hårdt og på kanten af reglerne.

På omgang 13 fik Max Verstappen besked på, at hans DRS ikke så ud til at virke, men at han skulle fortsætte med at forsøge at aktivere den, når han havde muligheden.

På omgang 14 pittede både Russell og Verstappen, men det hjalp ikke Verstappen forbi briten.

På omgang 16 så vi, at der var et problem med DRS for Verstappen. Den åbnede kort, inden den lukkede hurtigt, igen, hvilket kun gjorde det sværre for Verdensmesteren.

På omgang 27 mister Charles Leclerc power og triller i pit for at udgå fra front. Samtidig øgede Verstappen presset på Russell. Omgangen efter pittede Verstappen igen, for at forsøge noget nyt.

Verstappen kom ud igen. lige foran Sainz, der var i gang med at kæmpe sig tilbage i løbet.

På omgang kom der en meget sjælden melding, da Hamilton blev noteret for hurtigste omgang.

På omgang 31 lykkes det for Sergio Perez at komme forbi Russell og dermed overtage føringen i løbet. Verstappen kom samtidig hurtigt op til Bottas, der havde indtaget P3, og han var lige så hurtigt forbi ham, tilmed på en omgang hvor han satte hurtigste omgangstid.

Få omgange efter, at Perez var kommet forbi Russell, havde han slået et stort hul på omkring 5 sekunder, mens Verstappen stormede frem mod Russell.

På omgang 37 pittede Russell, da Verstappen lige var kommet helt op til ham. Pitstoppet sendte kun Russell ned som nummer 3, hvilket Mercedes helt sikkert er godt tilfredse med.

Hamilton var på omgang 37, kommet helt tilbage til P6, mens Magnussen fortsat roede rundt nede i den tunge ende af feltet.

På omgang 44 pittede Max Verstappen for sidste gang, hvilket sendte Perez tilbage i front af løbet, mens Russell måtte se til, at han ikke nåede forbi.

På omgang 47 får Perez besked om at han er på en anden strategi end Verstappen, hvilket med andre ord betød, at Verstappen skulle lukkes forbi, så snart han var oppe ved ham.

På omgang 49 lukkede Perez Verstappen forbi, samtidig med at Hamilton pittede og røg ned på P7, lige foran Lando Norris i McLaren, hvilket var godt kørt af briten.

Hamilton havde lyst til at udgå fra løbet, efter uheldet i starten af løbet, men så stærkere ud mod slutningen, end han havde gjort på noget andet tidspunkt i denne sæson.

På omgang 52 pitter Mercedes Russell, hvilket sender Bottas i Alfa Romeo, op på P3.

På omgang 54 pitter Perez, hvilket ikke koster ham noget, da han havde et meget stort forspring ned til Russell, der igen havde indtaget P3.

Med 10 omgange til mål og friske dæk, satte Perez ny hurtigste omgang.

På omgang 60 lykkedes det for Hamilton at komme forbi Sainz, hvilket betød at han nu var oppe på P4, hvilket betød at det nu var Red Bull på 1 og 2, mens Mercedes var på 3 og 4. Stort come back for Mercedes og nedtur for Ferrari.

Mod slutningen fik Hamilton dog besked på, at han skulle spare sin bil, hvilket sendte Sainz helt op til ham med stormskridt og forbi, med en omgang tilbage.

Verstappen endte med at vinde løbet, i suveræn stil, med Perez som nummer 2 og overraskelsen George Russell som nummer 3.

Hjemmebanehelten Sainz blev nummer 4, mens den anden hjemmebane helt, Alonso, blev nummer 9.

Max Verstappen er nu i front i kampen om mesterskabet.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Max Verstappen Red Bull Racing
S
M
S
M
1T37:20.475 3 25
2. 5. Sergio Perez Red Bull Racing
S
M
M
S
1T37:33.547 3 19
3. 4. George Russell Mercedes AMG
S
M
M
S
1T37:53.402 3 15
4. 3. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
M
M
S
1T38:05.683 3 12
5. 6. Lewis Hamilton Mercedes AMG
M
S
M
S
1T38:15.009 3 10
7. 12. Esteban Ocon Alpine F1
S
M
S
S
1T38:35.872 3 6
8. 11. Lando Norris McLaren
S
M
S
S
1T38:43.710 3 4
9. 17. Fernando Alonso Alpine F1
S
M
S
S
65 omg. 3 2
10. 13. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
M
S
S
65 omg. 3 1
11. 16. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
S
S
M
65 omg. 2 0
12. 9. Daniel Ricciardo McLaren
S
S
M
S
65 omg. 3 0
13. 14. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
M
S
S
65 omg. 3 0
14. 10. Mick Schumacher Haas F1 Team
S
S
M
65 omg. 2 0
15. 18. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
S
S
M
S
65 omg. 3 0
16. 20. Nicholas Latifi Williams
S
M
S
S
64 omg. 3 0
17. 8. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
M
H
64 omg. 3 0
18. 19. Alexander Albon Williams
S
M
S
M
S
64 omg. 4 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. 1. Charles Leclerc Ferrari
S
M
27 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Verstappens problem var DRS Vettel overfaldet og røvet »