Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 3/12 2021 klokken 17:12
Med en tidsforskel på blot 0,056 sekund mellem Hamilton og Verstappen, er der ingen, der kan påstå, at den ene eller anden har en fordel i denne weekend.
Hamiltons styrke kom dog først til syne, da de gik over på softdækkene, mens han var mere end et halvt sekund efter Verstappen, da der blev testet på de hårde dæk.
De hævede sving hjalp kørerne til at kunne hive bilerne hurtigt gennem svingene, men viste sig også udfordrende, når der var langsommere biler foran.
Sandstøv var en udfordring, men slet ikke lige så stor en udfordring som de store indersidekantsten, der var lagt ud for at kørerne ikke skulle skære svingene for meget.
Mens Valtteri Bottas så ud til at være med fremme med en P3, som hjælper til Mercedes og Hamilton. Det så mere skidt ud for Sergio Perez, der endte helt nede på P11, mere end 1,1 sekund langsommere end Hamilton og Verstappen.
Pierre Gasly i AlphaTauri viste igen stor styrke, da han placerede sin racer oppe på P4, lige efter Bottas og lige foran dagens nok største overraskelse, Antonio Giovinazzi i Alfa Romeo.
I Qatar lykkedes det for den aldrende Fernando Alonso at få Alpine-raceren på podiet, hvilket han absolut ikke så ud til at skulle gentage i denne weekend, da han placerede sig ind på P9.
Sebastian Vettel i Aston Martin, viste god styrke fra starten af træningen, men dumpede ned på P10 mod slutningen.
Daniel Ricciardo, der havde en mærkelig weekend i Qatar med softwareproblemer, var hurtigste hos McLaren, men desværre for teamet, ikke hurtigere end Ferrari.
Hos Ferrari var det igen Carlos Sainz der var den hurtigste, dog kun lige foran Leclerc i den anden Ferrari, med en tidsforskel på blot 4 hundrededele sekund.
Nikita Mazepin sluttede, som det mest naturlige, sidst af alle.
Efter denne træning er det svært at konkludere andet, end at det virker til at være en underholdende bane.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)