Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 27/9 2019 klokken 11:09
1. frie træning giver højest et lille fingerpeg om styrkeforholdet, dog slet ikke noget vi rigtig kan bruge til at sige hvordan det virkelig forholder sig.
Men efter at Ferrari har slået Mercedes i de seneste tre løb, er der næppe tvivl om, at Mercedes gerne vil vise at de ikke er sat, selv i den første træning.
Men efter at Mercedes satte sig tungt på de hurtigste tider, i den første halvdel af træningen, var det Ferrari der igen tog over, da tempoet blev løftet, noget kun Red Bull så ud til at kunne følge.
Først var det sidste weekends løbsvinder, Sebastian Vettel der satte en stærk tid ind, men kort efter, var det Charles Leclrec i den anden Ferrari, der satte en super tid ind, der var mere end et halvt sekund hurtigere end Vettels.
Red Bull med Max Verstappen som spydspids, viste, at de også kunne være med, da den unge hollænder satte en tid, der var meget tæt på Leclerc.
Mercedes var derimod sat. Begge biler var lige omkring et sekund langsommere end Leclerc, hvilket kan pege i retning af, at de ikke er der hvor de ønsker at være.
Hen mod slutningen af træningen, fik Bottas en fejl på sin hækvinge, der viste sig når han åbnede sin DRS. Her hang den øverste del af elementet som om den var gået løs. Dog blev den på og han kunne kører i pit uden problemer.
En anden der havde problemer var Daniel Ricciardo i Renault. Han satsede hårdt mod slutningen, hvilket fik bilen til at snurre rundt, så han røg baglæns i barrieren. Han kunne dog kører bilen tilbage i garagen, hvor mekanikerne så må trylle lidt inden 2. træning.
Hos HAAS, der i denne weekend igen kører med en gammel bil, så det nogenlunde opløftende ud.
Romain Grosjean var hurtigst af de to, hvilket gav han en P10, mens Kevin måtte nøjes med P13, dog blot lidt under en tiendedel sekund efter franskmanden.
Renault var best of the rest, da de placerede begge deres biler som nummer 7 og 8, med Hülkenberg som den bedste af de to.
I bunden fandt vi igen Williams, der var sat med mere end 4 sekunder i forhold tiil Leclerc.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)