Qatars GP: 1. frie træning

Max Verstappen var markant hurtigere end alle andre, da Formel 1 feltet for første gang afprøvede kræfter med den nye Formel 1 bane i Qatar. Pierre Gasly var meget imponerende nummer 2.

Max Verstappen . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 19/11 2021 klokken 16:11

Det var ikke fordi at løbets stewards fjernede tider for overskridelse af banens begrænsninger, at der var så stor forskel på tiderne.

Man havde besluttet sig for, at kørerne skulle have rimelige frie tøjler i den første træning, da man var klar over at det er en svær bane, som de lige skal have lov til at lærer at kende.

Således var der også, rigtig mange, der kørte mere eller mere af banen, hvilket dog hurtigt viste sig, ikke at være den hurtigste vej rundt på den spændende bane, der tidligere primært har været brugt til motorcykler.

Max Verstappen lignede mest af alt en mand, der havde en mission om at vise, at han ikke bare ville lade Lewis Hamilton stikke af med endnu et verdensmesterskab, da han var suverænt hurtigste mand rundt på banen.

Noget overraskende, var det Pierre Gasly i AlphaTauri der var den næst hurtigste mand rundt, knap en halvt sekund langsommere end Verstappen, men kun marginalt hurtigere end Valteri Bottas og Lewis Hamilton i de to Mercedeser.

AlphaTauri kunne overraskende se til, at Yoki Tsunoda virkede virkelig velkørende i denne første træning, da han placerede sig op som nummer 5, lige foran Carlos Sainz i Ferrari, mens Perez skuffende måtte se sig placeret nede på P8.

Ikke overraskende fandt vi endnu engang Nikita Mazepin i bunden af feltet, latterlige 3,777 sekunder langsommere end Verstappen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:23.723 + 0.000 22
2. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
1:24.160 + 0.437 28
3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
1:24.194 + 0.471 24
4. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:24.509 + 0.786 21
5. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
1:24.648 + 0.925 27
6. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
1:24.713 + 0.990 26
7. Charles Leclerc Ferrari
S
1:24.790 + 1.067 27
8. Sergio Perez Red Bull Racing
S
1:24.915 + 1.192 22
9. Esteban Ocon Alpine F1
M
1:24.972 + 1.249 23
10. Lando Norris McLaren
M
1:25.215 + 1.492 19
11. Daniel Ricciardo McLaren
S
1:25.291 + 1.568 24
12. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
S
1:25.328 + 1.605 19
13. Nicholas Latifi Williams
S
1:25.688 + 1.965 24
16. George Russell Williams
S
1:25.871 + 2.148 24
17. Fernando Alonso Alpine F1
H
1:25.905 + 2.182 21
18. Mick Schumacher Haas F1 Team
S
1:26.699 + 2.976 21
19. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
H
1:26.712 + 2.989 11
20. Nikita Mazepin Haas F1 Team
S
1:27.500 + 3.777 16
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« FIA afviser Mercedes' protest Qatars GP. 2. frie træning »