Man kunne som Alpines afgående teamchef Bruno Famin kalde en forestående beslutning om at skifte Alpines egen motor ud med en Mercedes-motor for ”omstrukturering”, der er nødvendig for ”projektet” for at opnå ”større mål”.
Man kunne også kalde det en grotesk omgang pjat og inkompetence på højeste niveau, at Alpine efter al sandsynlighed vælger at skrotte sin egen motor til fordel for en Mercedes-motor fra 2026, måske endda allerede fra 2025 ifølge visse rygter.
Deadpool og Wolverine bemaling på Alpine raceren til Belgiens Grand Prix 2024
Copyright Alpine F1
En tidligere medarbejder hos Alpine, Pierre Chauty, som er tidligere ledende juridisk medarbejder hos Alpine, har svært ved at styre sin vrede på
LinkedIn, efter at nu godt 500 medarbejdere hos Alpines motorafdeling i Viry-Châtillon må frygte for deres job.
Ansvaret for dette eklatante franske svigt skal nemlig findes hos de tidligere chefer Laurent Rossi og ikke mindst Luca de Meo.
„Denne situation er et direkte resultat af Luca de Meos katastrofale ledelse, CEO hos Renault-gruppen. de Meos svigt ved ikke at have genkendt og rettet de fejl, som blev begået for 2,5 år siden af Laurent Rossi, er utilgiveligt", skriver Pierre Chauty på LinkedIn.
„de Meos manglende forståelse for sine egne fejl og den ringe dømmekraft i overhovedet at have ansat Rossi i denne stilling, har skadet Alpine og Renault-gruppen i høj grad", skriver Chauty.
„Desuden mangler de Meo modet til selv at offentliggøre ophøret af Formel 1-motorprogrammet, hvilket viser hans fejhed og manglende ansvarsbevidsthed.”
Pierre Chauty skriver desuden, at Alain Prost offentligt gjorde opmærksom på Rossis inkompetence og arrogance – en kritik, der blev delt af flere medarbejdere hos Alpine. Men til sidst fik Prost også nok.
Laurent Rossi (tv) og Alain Prost
Copyright Alpine F1
Den tidligere medarbejder afslutter med at skrive, at “tabet af kompetente og erfarne medarbejdere er et tilbageslag, som Alpine og måske også hele Renault-gruppen aldrig vil komme sig over, og betydningen af dette for over 500 medarbejdere på Viry-Châtillon, inklusive mange underleverandører, hvor samarbejdet stopper næsten med det samme uden noget sikkerhedsnet, er hjerteskærende.”
Bruno Famin har på pressemødet op til Belgiens F1-grandprix afvist, at det kommer til at koste Alpine-medarbejdere jobbet, hvis Alpine skifter til Mercedes, men hvad personalet så skal lave, hvis de ikke skal bygge motorer, står hen i det uvisse.
Oscar Piastri, Daniel Ricciardo, Alain Prost, Otmar Szafnauer und Fernando Alonso er nogen af de få kendte navne, der inden for de seneste få år har forladt Alpine hhv. Renault.
Bruno Famin forlader selv Alpines F1-projekt efter sommerferien.