Formel 1-løbene i Miami er overstået – og sikke en opvisning i magisk motorsport og formidabel Formel 1-underholdning!
Selv om vi endte med at få de forventede løbssejre til McLaren med Norris i sprintløbet og Piastri i selve grandprixet, var der kamp om alle pladser i et sjældent underholdende og spænende løb.
McLaren og Piastri er nok dem, der har sovet allerbedst:
Det var ventet, at McLaren ville have den bedste bil på trods af, at Max Verstappen overraskende snuppede poleposition fra Lando Norris. Men på trods af aggressiv kørsel fra Verstappen havde den regerende verdensmester ingen chance for at følge med hverken Piastri eller Norris.
Miamis GP 2025 - Max Verstappen på pole i hovedløbet
Copyright Red Bull Contentpool
Og overraskende nok kunne hollænderen heller ikke helt følge med George Russell til sidst i løbet, der snuppede den sidste plads på podiet - måske også på grund af en lidt heldig virtuel safetycar, der hjælp Russell på det rette tidspunkt.
Efter løbet forsøgte
Red Bull at få løbets stewards til at tildele Russell en straf for at have kørt for hurtigt under gult flag, men FIA afviste Red Bulls’ protest, og Russell endte med at beholde sin 3. plads.
Canadas Grand Prix 2024. George Russell på pole position med præcis samme tid som Max Verstappen
Copyright Mercedes AMG
At Red Bull tyer til den slags protester og som i Saudi-Arabien reagerer irriteret på, at løbet ikke går, som de havde forventet, tyder på, at Red Bulls bil bare ikke er hurtig nok til at vinde - selv ikke med en Max Verstappen bag rattet - og at det er en situation, som man først lige skal vænne sig til hos Red Bull.
Måske var det den ”forkerte” McLaren, der vandt i Miami: Lando Norris virkede hele weekenden ekstrem stærk og marginalt hurtigere end Oscar Piastri og vandt også sprintløbet, men en kamp mod Verstappen i første sving endte med at sende briten ned i feltet, så Piastri blev første forfølger.
Lando Norris ligger lige nu 16 point efter Piastri i den samlede stilling.
Den unge 18-årige Antonelli imponerede indledningsvist med en sprintpole og en flot 3. startplads til grandprixet, og selv om det ikke blev til nogen podieplaceringer denne gang, så virker Antonelli som en kommende superstjerne, der formåede at holde de to Ferrari-kørere Leclerc og Hamilton bag sig.
Kimi Antonelli. Mercedes-kører fra 2025 sæsonen
Copyright Mercedes AMG
Og her bliver vi så lige nødt til at nævne Ferrari som et negativt højdepunkt i Miami:
Lewis Hamilton havde ganske vist et fint sprintløb med en tur på podiet som 3’er, men Hamiltons kommunikation med sin løbsingeniør udviklede sig til en ufrivillig tragikomisk komedie under selve løbet, da Hamilton i bramfrie vendinger insisterede på at få lov til at komme forbi Leclerc og hente Antonelli og i flere omgange virkede respektløs og uforstående over for sit teams beslutninger:
Det ville have været mindre ufrivilligt komisk, hvis Hamilton rent faktisk havde været hurtigere end Leclerc og Antonelli, men det var han bare ikke: Hamilton var endda ved at miste sin 8. plads til Carlos Sainz på de sidste meter af løbet.
Lewis Hamilton. Japans GP 2025
Copyright Ferrari Media
Det var pinligt at se og høre på. En placering som 7 og 8 er heller ikke et team som Ferrari værdig. Efter løbet virkede både Leclerc og Hamilton frustrerede og færdige, for faktum er desværre, at det italienske team i øjeblikket måske kun har den 4. bedste bil:
Williams virkede overraskende stærke, og både Albon og Sainz formåede at presse begge Ferrarier.
En del tyder på, at det stolte og gamle verdensmesterteam Williams så småt ved at finde tilbage til formen efter mange års præstationstørke. Det skyldes sandsynligvis, at der er kommet en mere professionel ledelse end Frank og Claire Williams, og at man med James Vowles endelig har fået en mand ved roret, der har den nødvendige erfaring og kompetence til få det traditionsrige team tilbage på ret kurs.
F1 75 showet pressemøde. James Vowles, Williams teamchef
Copyright Getty Images
Alpine ser allerede ud til at ville af med Jack Doohan før tid og erstatte australieren med argentinske Colapinto op til næste F1-grandprix i Imola:
Horacio Marin, chefen for YPF, der er Argentinas nationale oliekoncern, kom til at snakke over sig i et interview med mediet "A24" om, at Colapinto rent faktisk erstatter Doohan, så beslutninger ser ud til at være truffet.
Er det den rigtige beslutning, hvis Alpine fyrer Doohan? I øjeblikket har Doohan lige så mange point som Fernando Alonso, nemlig 0. Alpine kunne gå hen og blive ramt af Red Bull-syndromet: Selv om Colapinto skulle erstatte Doohan til næste løb, er det ingen garanti for, at den anden bil automatisk henter point, som eksemplet med Liam Lawson, Sergio Perez og Yuki Tsunoda har vist.
Jack Doohan
Copyright Alpine F1
Apropos Fernando Alonso og de 0 point: Aston Martin lader nærmest til at være ukampdygtige i øjeblikket, og begge biler sluttede sidst.
Hvad sker der lige? Et team med nærmest uendelige økonomiske ressourcer og i det mindste én fantastisk kører kan ikke tillade sig at slutte for pointene. Måske har man allerede besluttet sig for at droppe 2025 og vente på Adrian Neweys bil og en Honda-motor i 2026.
Næste løb køres i Italien på den berømte Imola-bane den 18. maj. Med lidt held får vi et lige så spændende og magisk løb som i Miami.