FIA vil hæve farten i pitlane

For at øge spændingen planlægger FIA at øge hastighedsgrænsen i pitlane.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 2/5 2025 klokken 13:05

FIA planlægger at øge hastighedsgrænsen i pitlane ved udvalgte Formel 1-løb – herunder Zandvoort og Singapore – for at gøre strategien mere afgørende og løbene mere underholdende.

Baggrunden er en række tamme løb med kun ét pitstop i starten af 2025-sæsonen. Pirelli har allerede forsøgt at fremtvinge flere stop med blødere dæk i Jeddah og Miami, men med begrænset effekt i førstnævnte.

Under Saudi-Arabiens Grand Prix diskuterede F1-chef Stefano Domenicali og Pirellis Mario Isola yderligere tiltag, herunder højere pitfart. De fleste baner har en grænse på 80 km/t, men Melbourne, Monaco, Zandvoort og Singapore er nede på 60 km/t af sikkerhedshensyn.

Alexander Albon til Las Vegas GP.Alexander Albon til Las Vegas GP.
Copyright Williams Racing


FIA ønsker nu at hæve grænsen til 80 km/t i Zandvoort og Singapore, hvilket kan reducere pitstoptiden med op til seks sekunder og dermed gøre flere stop attraktive. Mindre ændringer af pitlane skal dog gennemføres og godkendes først.

De nuværende regler giver allerede løbsdirektøren mulighed for at justere grænsen, men i Monaco er det ikke muligt. Her vil FIA i stedet indføre to obligatoriske pitstop.

Haas til Las Vegas GP.Haas til Las Vegas GP.
Copyright Haas F1 - LAT Photo


Flere kørere er dog usikre på, hvordan det vil fungere i praksis. Rookien Oliver Bearman forventer, at FIA vil indføre et fast pitvindue for at undgå strategiske smuthuller.

“Jeg ved ikke, hvordan det kommer til at fungere. Måske laver de et fast pitvindue, som i Formel 2," siger han ifølge Motorsport.com.

"Ellers kunne man jo bare tage to stop på de første omgange og så køre resten af løbet på hårde dæk. Men jeg regner med, de har en løsning klar, så det ikke kan lade sig gøre.”

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.