Italiens GP - Løbsresumé: Ferrari-sejr

Ferrari var bedst over distancen og gennemførte en perfekt strategi for Charles Leclerc, der sikrede sig sin første sejr på Monza siden 2019. Magnussen sikrede HAAS et enkelt point.

Italiens GP . Copyright Aston Martin Aramco F1-Team

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 1/9 2024 klokken 17:09

Det var helt fantastisk at være på Monza og opleve hvordan de mange Ferrari fans gik amok, da Leclerc overtog føringen, og hvordan jublen tiltog han mod slutningen af løbet.

Det var ellers endnu engang McLaren der så stærkest ud, men især Lando Norris havde problemer med dækkene, hvilket også fik Piastri til at fortælle pitten, at han ikke forventede at han kunne køre til mål på de dæk han havde.

Norris fik endnu engang ikke den bedste start, men til trods for et tidligt pres fra Ferrari, var det nærkamp mellem de to McLaren-kørere, der sendte Piastri i front og Leclerc op på P2.

Norris fik efterfølgende mere fart på sin racer, og kom også op på P2, en placering han tiltagende så ud til at skulle bytte med P1.

Men da McLaren satsede med et tidligt pitstop, blev det tydeligt at de ikke ville kunne nøjes med et enkelt, mens Ferrari og Red Bull begge så deres chance til at køre langt.

Det virkede for Leclerc, mens Sainz ikke formåede at holde de to McLaren bag sig. Hos Red Bull var det ikke en god dag, da de havde problemer med første pitstop for Verstappen og mod slut, satsede man på at han kunne sikre sig hurtigste omgang, ved et ekstra stop, som næppe var nødvendigt.

Norris ville dog ikke lade Verstappen slippe afsted med det ekstra point og satsede hele butikken på sidste omgang, hvilket var nok til at tage den hurtigste tid.

Hos HAAS lavede Hülkenberg endnu en dårlig første omgang, hvilket betød at Magnussen smuttede forbi og stille og roligt fik arbejdet sig op gennem feltet.

En tæt duel med Gasly, udløste en straf til Kevin, der trods alt formåede at nøjes med at veksle P9 til P10 og dermed sikre HAAS et enkelt, meget vigtigt point.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 4. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1T14:40.727 2 25
2. 2. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1T14:43.391 2 18
3. 1. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1T14:46.880 2 16
4. 5. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1T14:56.348 2 12
5. 6. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T15:03.547 2 10
6. 7. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1T15:18.659 2 8
7. 3. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T15:20.442 2 6
8. 8. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1T15:34.875 2 4
9. 9. Alexander Albon Williams Racing
P
1T15:48.183 2 2
10. 13. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1T15:49.029 2 1
11. 11. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
P
1T15:49.222 2 0
12. 18. Franco Colapinto Williams Racing
P
1T16:02.035 2 0
13. 12. Daniel Ricciardo Visa Cash App RB
P
1T16:14.179 2 0
14. 15. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
52 omg. 2 0
15. 14. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
52 omg. 2 0
16. 19. Valtteri Bottas Stake F1 Team Kick Sauber
P
52 omg. 2 0
17. 10. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
P
52 omg. 2 0
18. 20. Guanyu Zhou Stake F1 Team Kick Sauber
P
52 omg. 2 0
19. 17. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
52 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. 16. Yuki Tsunoda Visa Cash App RB
P
7 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Haas tror på point Opdateret: Magnussen udelukket fra næste løb »