Italiens GP: 2. frie træning - Sainz hurtigst

Det var den hurtige spanier der slog alle i den anden frie træning. Efter ham var Verstappen men både Sainz og Verstappen har motorstraffe i bagagen så den reelle P1 er lige nu Charles Leclerc.

Englands Grand Prix 2022 . Copyright Ferrari

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 9/9 2022 klokken 18:09

Før dagens træninger blev der afholdt et minuts stilhed til at mindes afdøde Dronning Elisabeth II. De fleste teams har deres fabrik i England og mange teams har valgt at gå med sørgebind i denne weekend. På banen hænger det Italienske flag desuden på halv og flere racere har trykt en hyldest til dronningen på raceren.

Italiens Grand Prix 2022. Red Bull teamet og hele Formel 1 feltet deltog i 1 minuts stilhed inden første frie træningItaliens Grand Prix 2022. Red Bull teamet og hele Formel 1 feltet deltog i 1 minuts stilhed inden første frie træning
Copyright Red Bull Contentpool


Travl start

Der var travlhed fra start med næsten alle kørere ude på banen med det samme. Kampen i toppen fortsatte mellem Red Bull og Ferrari. Banetemperaturen er steget til 38,1 grader så der er lagt op til at forbedre tiderne fra første frie træning.

Der er mange kørere der allerede har fået skiftet motor og disse kørere var især ude og prøve de nye komponenter for at se om de fungerer efter hensigten.

Vettel og Schumacher deltog ikke i første frie træning da der var andre kørere fra teamet der havde fået chancen. Det presser begge kørere fra start og Mick Schumacher kan slet ikke finde farten og ligger længe som nr 20. Vettel lå P17 efter 20 minutter

Det berømte "tow"

Efter 25 minutter var banen næsten tom og det udnyttede Haas til at sende begge racere ud samtidig sådan at Mick Schumacher kunne skabe en slipstrøm som Kevin Magnussen kunne køre sin omgang på. Magnussen fik 13. bedste tid i dette forsøg. Trækket er svært at få til at fungere optimalt og det vil ofte kræve at den forreste kører ofrer sin omgang og lader den anden kører suge sig helt op og forbi på en langside.

Mick Schumachers exit

Halvvejs inde i træningen, mister Schumacher al fremdrift fra motoren og er nødt til at stoppe raceren kort før Lesmo-kurven. Dette giver et rødt flag mens raceren bliver fjernet.

Efter genstarten er det igen Ferrari og Red Bull der kæmper om at være hurtigst men Norris gør det også godt i sin McLaren.

Mercedes er ikke helt med fremme i denne træning og både Russell og Hamilton klager over at raceren er ustabil og at bunden rammer asfalten - ikke optimalt.

McLaren-Alpine duellen

Alpine har haft nogle stærke resultater i de seneste par løb, bl.a. P3 i Belgiens Grand Prix. I den direkte duel med McLaren har Alpine 26 point mere i konstruktørernes VM. I denne weekend ligger begge teams pænt i midt-feltet og det kan blive meget spændende hvem der slutter bedst.

Afslutning

Det bliver igen en Ferrari der er hurtigst - denne gang med Sainz som hurtigste mand. Verstappen er dog tæt på og hele top-7 er indenfor ét sekund. Det bliver meget tæt når der skal køres kvalifikation i morgen eftermiddag.

Kevin Magnussen har - desværre som ventet - ikke kunne hive meget fart ud af Haas-raceren. Han slutter som nr 16. Mick Schumacher fik kun kørt en halv træning og ender som nr 20 og sidst.

Igen kigger vi mod tophastighederne målt på banen. Dette er de tre hurtigste

  • Verstappen: 347 km/t
  • Gasly: 343 km/t
  • Latifi: 343 km/t
Tophastigheden kan være afgørende når selve løbet køres da det kræver et fartoverskud at kunne overhale.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
1:21.664 + 0.000 23
2. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:21.807 + 0.143 26
3. Charles Leclerc Ferrari
S
1:21.857 + 0.193 23
4. Lando Norris McLaren
S
1:22.338 + 0.674 29
5. George Russell Mercedes AMG
S
1:22.386 + 0.722 24
6. Sergio Perez Red Bull Racing
S
1:22.394 + 0.730 25
7. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:22.503 + 0.839 24
8. Esteban Ocon Alpine F1
S
1:22.728 + 1.064 28
9. Fernando Alonso Alpine F1
S
1:22.752 + 1.088 28
10. Alexander Albon Williams
S
1:22.835 + 1.171 24
11. Daniel Ricciardo McLaren
S
1:22.911 + 1.247 26
12. Guanyu Zhou Alfa Romeo Racing
S
1:22.938 + 1.274 29
13. Valtteri Bottas Alfa Romeo Racing
S
1:22.993 + 1.329 25
14. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
1:23.135 + 1.471 25
15. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
M
1:23.217 + 1.553 30
16. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:23.557 + 1.893 24
17. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
S
1:23.731 + 2.067 25
18. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
S
1:23.785 + 2.121 27
19. Nicholas Latifi Williams
S
1:23.982 + 2.318 22
20. Mick Schumacher Haas F1 Team
S
1:24.586 + 2.922 9
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Italiens GP: 1. Frie træning - Dobbelt Ferrari-to Lidt trist, men også glad »