Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 30/8 2025 klokken 13:08
Sommerpausen er forbi, og kørerne har været på en velfortjent ferie. Det første løb på efterårsprogrammet er Zandvoort i Holland, hvor Max Verstappen-fansene fylder tribunerne til randen.
Løbet i Holland er 15. runde på kalenderen, så vi er godt inde i mesterskabet.
Banen er 4,259 km lang, hvilket gør den til en af de kortere på 2025-kalenderen. Det betyder faktisk også, at de skal køre hele 72 omgange, før det ternede flag falder.
Banen har to DRS-zoner og 14 sving.
Dækkene til weekendens Grand Prix i Holland er det hårde C2-dæk, medium C3 og det bløde C4-dæk.
Vejret er meget ustadigt i Zandvoort, og det solrige vejr kan hurtigt blive afløst af masser af regn. Holdene har derfor en opgave med at finde det rette setup til racerne.
I dag er vejret delvist skyet med 19 grader i luften og 20 grader på asfalten. Samtidig er luftfugtigheden hele 71 %, så sandsynligheden for dråber på banen er bestemt til stede.
Under træningerne i går så man en masse episoder, hvor bl.a. Stroll satte mekanikerne på overarbejde, da han smadrede raceren i et sving. Raceren er dog klar til denne session.
Banen er stadig fugtig fra regnen tidligere på dagen, der bl.a. skabte problemer for Formula 1 Academy, hvor Alba Hurup Larsen kører.
Derfor er der heller ikke travlt i pitlane for at komme først ud. Det er nemlig svært at sætte raceren op med fugtigt underlag.
Tre minutter inde er Isack Hadjar den første kører på banen. Han er på intermediate-dækket. Det bliver kun til en enkelt omgang, før han kører i pit.
Kimi Antonelli følger Hadjar og kører ud på banen som eneste kører. Han er på medium-dækket.
Otte minutter inde er halvdelen af feltet alligevel kommet ud. Banen er også ved at være tør mange steder.
De fleste af kørerne kører i pit igen, men Bortoleto, Antonelli, Hülkenberg og Colapinto bliver ude på banen. De tre er på hard-dækket, mens Antonelli er på medium-dækket.
Dagen i går var præget af trafik, og det virker til, at trenden fortsætter i dag. Selvom der kun er fire biler på banen, formår tre af dem alligevel at komme i vejen for den fjerde.
16 minutter inde er Stroll ude på banen. Bilen ser godt ud, og det virker ikke til, at han tog skade af ulykken i går. Han er på soft-dækket, så det er ikke overraskende, at han er den hurtigste på banen.
Ocon, Bearman og Alonso kører også ud på banen.
Strolls tid er dog ikke konkurrencedygtig, for kort tid efter overhaler Antonelli på medium og Alonso på soft – hele 0,7 sek. hurtigere.
Norris kommer dog og sætter tingene på plads med en tid 0,8 sek. foran Alonso.
Cirka halvvejs inde i sessionen er de fleste kørere ude på banen. Det interessante er dog, at racerne er på et ligeligt fordelt mix af soft-, medium- og hard-dæk. Det er også sidste session, så nu skal alt prøves af for teamene.
Ferrari virker til at have genfundet noget af farten fra i går. Det så ellers håbløst ud for teamet, der tydeligvis trængte til sommerpausen. Hamilton virkede i hvert fald trist inden ferien.
Trafikken er også et problem her i træning tre, og både Lawson og Tsunoda klager over radioen.
Max Verstappen er irriteret, da han føler, Gasly kører i vejen. På tv-billederne ser det dog meget uskyldigt ud, det Gasly gør. Det føler Verstappen ikke, da han trækker truende over mod Gasly.
Antonelli melder, at han har problemer med nedgearingsknappen. Det er ikke optimalt at teste med, så han kører også i pit.
Norris giver den gas og ender under 1:10. Det er 0,7 sek. hurtigere end sidste års pole position-tid.
Verstappen giver det også et forsøg, men han er 0,953 sek. efter Norris. Av, det må gøre ondt på hjemmebane. Men McLaren’en kører altså også på skinner.
Stor misforståelse mellem Alonso og Russell: Russell kører midt på vejen, men trækker ind mod pitlane. Alonso kommer med fuld fart og kører mod pitlane, da Russell pludselig trækker ind og klemmer Alonso. Begge bremser, og Russell undviger ud på banen, mens Alonso pitter. Der er heldigvis ikke skade på bilerne. Det kunne være endt helt galt.
Episoden bliver undersøgt efter sessionen.
Hamilton er på en flyvende omgang, men han kører for bredt i sving 3. Han bakker af og giver det et forsøg mere.det bliver dog kun til en 14. plads, hvilket må være skuffende.
Gasly skal også til at starte en flyvende omgang, da hans teamkammerat Colapinto ligger i vejen for franskmanden. Det betyder, at Gasly må afbryde og starte sin omgang forfra.
Begge kørere får dog et forsøg mere.
Stroll brokker sig over radioen over Tsunoda, der kører langsomt på langsiden. Stroll trækker udenom og accelererer. Problemet er dog, at Antonelli kommer farende bagfra på en flyvende omgang, og han må bremse. Antonelli siger, at Stroll blokerede ham.
Albon er i pit, og han bliver sendt direkte ud foran en Mercedes, så det er formentlig en unsafe release for teamet.
Hurtigste mand i denne session er Lando Norris. Han slutter lige foran teamkammeraten Piastri, der er 0,242 sek. efter.
På tredjepladsen finder vi Russell, hele 0,8 sek. efter. Mest imponerende er det, at Carlos Sainz jr. er på fjerdepladsen, 0,941 sek. efter.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)