Hot
McLaren
Der er virkelig sket et eller andet helt specielt for de to orange-lyn i 2019-sæsonen. Begge kørere viste fænomenal kørsel hele weekenden, og takket være Daniel Ricciardos lille ‘stunt’ mod Lando Norris i slutningen af løbet, så var australieren eneste årsag til, at Woking-teamets pointhøst ikke blev større i Frankrig.
Teamet har knoklet med elendige biler, og endnu værre motorer, i de seneste sæsoner, så det virker til, at teamet er ved at være dér, hvor deres kompetencer (og budget) burde bringe dem.
Til trods for, at Fernando Alonso sidder og nyder sit nyerhvervede Le Mans-trofæ på “kaminhylden”, så ærgrer den tidligere verdensmester sig nok over, at han ikke sidder i den mere konkurrencedygtige McLaren-racer.
Kevin Magnussen foran McLaren
Copyright Haas F1
Lewis Hamilton
Den mands bedrifter gør, at undertegnede nærmest kan ‘copy-paste’ alle roserne til den engelske verdensmester.
Hamilton er lynende hurtig når han kører rundt i sin Formel 1-racer. Selvfølgelig er der kørere, som kan levere den samme fart som Hamilton, og de fleste havde nok også vundet et kørermesterskab, hvis de havde kørt for Mercedes.
Forskellen er bare - hvilket også er hans største styrke - at han simpelthen bare er overnaturlig stabil i sine præstationer. En evne som også Fernando Alonso besidder.
Hamilton er sjældent den kører man ser lave flest fejl, hvilket gør at han stort set hele tiden kæmper med oppe i den sjove ende af feltet.
Hamilton er efterhånden godt på vej mod sin sjette vm-titel i F1.
Canadas Grand Prix 2019. Mercedes AMG billeder. Lewis Hamilton vinder selvom Sebastian Vettel sluttede først.
Copyright Mercedes AMG
Daniel Ricciardo
Det kan virke lidt skørt, at tildele en plads på ‘hot’-listen, til en kører som fik straf i selve løbet, og sluttede udenfor pointene. Men hvis man tager dette ud af ligningen, så havde Daniel Ricciardo en fantastisk weekend.
Australieren var flyvende i kvalifikationen, hvor han startede otter, kun 1/10 sek fra Ferrarien med Sebastian Vettel bag ved ‘roret’, men samtidig foran Pierre Gasly, som nu kører Ricciardos "gamle" Red Bull-racer.
Daniel Ricciardo var bag ved Pierre Gasly i selve løbet, men efter et pitstop - og på samme dæk - formåede Ricciardo alligevel, at overhale den noget hurtigere Red Bull-racer.
Canada GP, Daniel Ricciardo og Cybil Abiteboul
Copyright Renault Motorsportmedia
Not
Pierre Gasly
Ja, det er nærmest pinligt, men sandt. Den unge franskmand fortjener endnu engang en plads på ‘Not’-listen.
Der hersker ikke nogen tvivl om, at hjemmebanehelten er en yderst talentfuld racerkører, og at han har fortjent sin plads i F1. Men det han har leveret i år for Red Bull, har været så hovedrystende dårligt, at Red Bull heller ikke længere selv forstår det.
Det skyldes ikke, at bilen er for hurtig, for han har testet den - og leveret gode resultater - flere gange. Det skyldes heller ikke manglende talent, for man vinder ikke GP2-mesterskabet og bliver Red Bull-kører for sjov, eller ved et tilfælde.
Gasly har nogle seriøse problemer, hvad enten det skyldes, at bilen ikke passer hans kørestil, om Max Verstappen bare er SÅ meget bedre, eller om han bare har en seriøst ‘Grosjean 2018-sæson agtig nedtur’, er ikke til at vide. Men den unge franskmand skal nok ikke føle sig for sikker i sit Red Bull-sæde.
Gasly og Verstappen
Copyright Red Bull
Haas
Haas-teamet har feltets fjerde hurtigste racer, den bedste motor, og to stjernekørere fra tidligere tophold. Så hvor er det, dét går galt for det amerikanske-team?
Svaret er dækkene (igen, igen, igen….).
Og alligevel er svaret ikke så simpelt endda.
Problemet for teamet er, at de ikke formår at få ordentlig temperatur i dækkene. Det skyldes først og fremmest den nye type dæk, som er introduceret til 2019-sæsonen, hvilket har voldt problemer for størstedelen af feltet.
Teamet kan ikke få dækkene ind i det rette temperatur-vindue, og hvad der gør tingene endnu værre, så formår de ikke at skabe den rette balance i temperaturerne mellem for- og bagdæk.
Om det skyldes den 20 grader lavere temperatur fra varmetæpperne på bagdækkene, eller om det skyldes den nye - og simplere - aerodynamik, er endnu uvist. Men teamet skal snart finde frem til løsningen, hvis de skal gøre sig nogle forventninger om at slutte i toppen af “Formel 1,5”.
Romain Grosjean i Canada
Copyright Haas F1
Selve løbet
Løbet i Frankrig var et af de kedeligste oplevelser i nyere formel 1-historie. Sjældent har fansene oplevet så lidt underholdning og spænding til et sprint-løb, som i søndags.
Løbet var så intetsigende, at fansene kunne have ‘zappet’ væk fra løbet efter starten gik, og slået tilbage igen, et par minutter før det ternede flag.
Til trods for enkelte episoder hvor nogle af duellerne skabte interessante tv-billeder, så var det eneste der skete nemlig, at Haas kørte langt tilbage i feltet, Hamilton trak fra alle sammen, Gasly kunne ikke finde farten, og McLaren dominerede hele midterfeltet.