Ferrari begraver badekarret

Den manglende fart i Ferraris racer får nu også konsekvenser: Det italienske team planlægger at ændre deres aerodynamiske koncept, så det minder mere om Red Bulls.

Japans GP Ferrari . Copyright Ferrari Media

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 29/3 2023 klokken 18:03

I Maranello har man åbenbart besluttet sig for at ændre de overdimensionerede sidepods og udvikle i samme retning som Red Bull.

Det skriver den italienske udgave af motorsport.com.

Selv om Ferrari har planer om at præsentere et helt andet koncept i 2024, regner man med, at der til løbet på Imola, det vil sige i midten af maj, vil være en opdatering på vej, der giver Ferarrien et meget anderledes udseende.

I midten af maj skulle Ferrari have udviklet en ny bund, en ny ophængning til bagakslen samt nye sidepods, der skulle fungere med den nuværende aerodynamiske filosofi hos Ferrari, men som alligevel henter elementer fra Red Bull.

Ferrari SF-23Ferrari SF-23
Copyright Ferrari Media


Selv om Ferraris SF-23 fungerede fint i vindtunnellen, er problemet angiveligt, at bilens bund skal have en vis frihøjde ved bestemte hastigheder for ikke at blive skadet af at ramme curbs og banen, hvilket giver mindre downforce hhv. aerodynamisk vejgreb. Og når bilen ligger det højere end andre biler, fungerer dækkene ikke som de skal, og de bliver også slidt hurtigere.

I 2024 forsvinder „badekarskonstruktionen“ helt, og i stedet kommer der sideflanger, som forstærker den såkaldte "coanda"-effekt for at lede højtryksstrømmen, der befinder sig over chassiset, bedre nedad.

Det vil ganske givet også betyde en omstilling for Haas og Alfa Romeo, hvor især Haas benytter en lignende aerodynamisk tilgang som Ferrari.

Saudi Arabiens Grand Prix 2023. Kevin Magnussen på vej ud af garagenSaudi Arabiens Grand Prix 2023. Kevin Magnussen på vej ud af garagen
Copyright Haas F1


I øjeblikket skal der dog lappes lidt på SF-23, for i Saudi-Arabien var dette års Ferrari endda langsommere end sidste års Ferrari. Det kan man næppe kalde fremskridt.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Verdens første officielle Formel 1-udstilling åbne Slut med at kravle op på hegnet »