Englands GP: Sprintlkvalifikationen LIVE

For første gang skal vi overvære et sprintløb i Formel 1. Løbet vil give point til de tre første og sætte startrækken til selve løbet i morgen.

Englands Grand Prix 2018 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 17/7 2021 klokken 17:07

Lewis Hamilton har sikret sig pole til dagens løb, med Verstappen ved sin side.

Det bliver spændende at se, hvor meget de to vil satse fra starten.

Bilerne er sendt ud på formationsomgangen og vi nærmer os løbsstarten.

Hamilton ser stærk ud med de nye opdateringer, men Bottas på P3 starter på Softdæk, mens de andre er på medium. Hvis det holder, kan han snyde de to kamphaner foran ham.

Bilerne liner op og de røde lamper tændes.

START Hamilton bliver sat af Verstappen, der tager starten.

Bottas var tæt på at komme forbi også.

Hamilton presser vildt på for at komme forbi igen.

Alonso fik en fantastisk start og er oppe på P5. Men han presses hårdt af Norris.

Gentagelse fra starten viser, at de to HAAS kører rammer hinanden. Næppe noget Steiner vil rose dem for.

Omgang 5/17 Verstappen trækker fra i front, mens Hamilton og Bottas ikke rigtigt presser hinanden.

Alonso presses hårdt af Norris, som også kan se at Perez nærmer sig bagfra.

Perez spinner af Han presser for tidligt, men slipper heldigt fra det. Han er nu i bunden af feltet.

Norris kommer forbi Alonso. Alonso taber voldsomt tid nu og bliver presset af Ricciardo med det samme.

Alonsos manglende fart, får også Vettel op til kampen om P5.

10 omgange til mål Verstappen øger fortsat i front. Leclerc holder P4 og har langt ned til Norris.

Ricciardo kommer forbi Alonso, der ikke bare overgiver sig. Godt race.

Omgang 11/17 Vettel er nu oppe bag Alonso. Softdækkene lader ikke til at holde.

Hamilton har sat hurtigste omgang, men siger at han mangler power. Der er nu under 2 sekunder mellem Hamilton og Verstappen.

5 omgange til mål Vettel er endnu ikke kommet forbi Alonso, men der bliver presset på.

Alonso skifter bane flere gange i sit forsvar. Ikke helt efter reglerne, men det er fedt race.

Max Verstappen svarer igen på Hamiltons angreb og sætter hurtigste omgang.

Advarsel til Alonso for gentagende gange at skifte bane under bremsning.

2 omgange til mål Verstappen får besked på at passe på kerbs. Han har god afstand ned til Hamilton, så det er ikke et problem.

Sidste omgang Perez roder rundt nede på P18. Super skidt for ham.

Red Bull trækker Perez ud.

Vettel ser ikke ud til at finde vej forbi Alonso, der er den der har fået mest ud af dette sprintløb.

Verstappen vinder foran Hamilton og Bottas.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

Vis tider
P. Kører Team Dæk Tid Omg Point
1. Max Verstappen Red Bull Racing
S
0T25:38.426 17 3
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
+ 0:01.430 17 2
3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
+ 0:07.502 17 1
4. Charles Leclerc Ferrari
S
+ 0:11.278 17 0
5. Lando Norris McLaren
S
+ 0:24.111 17 0
6. Daniel Ricciardo McLaren
S
+ 0:30.959 17 0
7. Fernando Alonso Alpine F1
S
+ 0:43.527 17 0
8. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
S
+ 0:44.439 17 0
9. George Russell Williams
S
+ 0:46.652 17 0
10. Esteban Ocon Alpine F1
S
+ 0:47.395 17 0
11. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
+ 0:47.798 17 0
12. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
+ 0:48.763 17 0
14. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
S
+ 0:52.179 17 0
16. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
+ 0:53.567 17 0
17. Nicholas Latifi Williams
S
+ 0:55.162 17 0
18. Mick Schumacher Haas F1 Team
S
+ 1:08.213 17 0
19. Nikita Mazepin Haas F1 Team
S
+ 1:17.648 17 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. Sergio Perez Red Bull Racing
S
- 2 omg. 15 0
Vis tider
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Englands GP: 2. frie træning Russel straffet »