Emilia-Romagnas GP: Dagen Derpå

Formel 1 har kørt 2020-sæsonens tredje løb i Italien, og det som kørerne forventede blev paradekørsel til det ternede flag, det endte med at blive en begivenhedsrig dag med masser af action. Her er løbet dagen derpå.

Emilia Romagnas Grand Prix 2020 . Copyright Renault F1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 2/11 2020 klokken 17:11

Formel 1-feltet rykkede tilbage til Imola, for at køre 2020-sæsonens tredje italienske løb. Imola har tidligere været en fast del af F1-kalenderen, men det er så mange sæsoner siden, at kun Kimi Räikkönen har kørt Formel 1-løb på banen før.

Pole position blev taget af Valtteri Bottas, og finnen førte også starten af løbet. Men safety car fik hurtigt sat en kæp i hjulet for endnu en sejr på CV’et, og Hamilton fik udvidet sin sejrsrekord yderligere.

Problemet for Bottas viste sig at være, at han tidligt i løbet kørte over en del af Sebastian Vettels end-plate med bunden af Mercedes-raceren. Alternativet var at køre over den med hjulene, men så ville Bottas' racer være punkteret.

Mercedes var opmærksom på problemet, da de kunne se det på dataene. Dog indikerede racerens omgangstider, at problemet var mindre end dataene viste.

Et andet problem for teamet var, at de havde svært ved at se Vettels del der sad fast under raceren. Det skyldes, at selvom delen er primært rød, så var det den sorte del af vragresten som var synlig udefra. Og tilfældigvis sad delen fast et sted, hvor bilen er sort. Det betød at vragresten blendede ind med den sorte baggrund på Bottas' Mercedes.

Emilia Romagnas Grand Prix 2020. Kevin Magnussen under kvalifikationenEmilia Romagnas Grand Prix 2020. Kevin Magnussen under kvalifikationen
Copyright Haas F1


Som sagt så tog Hamilton sejren, og han har tidligere udtalt, at han aldrig ville have en af Daniels Ricciardos ‘Shoey’. Men som verdensmesteren udtalte efterfølgende, så skal man aldrig sige aldrig.

Så det var også en glad Ricciardo, som kunne dele 'Shoey' øjeblikket med Hamilton på podiet.

Mindre glæde var der at spore i den anden ende af Renault-garagen, hvor Esteban Ocon havde flere problemer. Først fik franskmanden et ‘tear off’ (de små plastik stykker foran hjelmvisiret) i bremsetragten. Sidenhen fik han problemer med bilens gearkasse, der betød at han måtte udgå af løbet.

Daniel Ricciardo tog sin anden podieplacering for Renault, men der lå en anden kører i kulissen og ventede på at nappe pladsen, nemlig Sergio Perez. Perez kørte et stærkt løb i den lyserøde racer.

Emilia Romagnas Grand Prix 2020. Daniel Ricciardo på tredjepladsenEmilia Romagnas Grand Prix 2020. Daniel Ricciardo på tredjepladsen
Copyright Renault F1


Først passede Perez på sine medium-dæk, og derefter lå det lige til højrebenet at køre i mål på hard-dækkene. Racing Point havde nemlig sat raceren op til at passe på dækkene. Derfor var værste scenarie for teamet en Safety Car, da det ville være for svært at varme de hårde dæk op bag en Safety Car.

Derfor skyndte teamet sig at hive Perez ind og sætte soft-dæk på, da Max Verstappens racer ikke kunne mere. En beslutning som endte med at koste podieplaceringen, men som teamet udtaler var det rette at gøre.

Verstappens exit kom også som et chok for hele teamet, og teamchefen, Christian Horner, mener, at den pludselige dækeksplosion skyldes, at Verstappen kørte over vragrester. For der var ikke noget der indikerede problemer, da dækket pludselig eksplodere.

George Russell havde en fantastisk dag, lige indtil den sidste safety car fik Williams-køreren til at begå sit livs største fejltagelse i motorsport.

Efter Verstappen udgik fra løbet, var Russell pludselig på tiendepladsen. Derfor lå han til at score karrierens første F1-point. Russell gav den ekstra gas for at holde varme i dækkene bag Safety Car. Uheldige omstændigheder gjorde, at Russells skiftede gear, i samme øjeblik han ramte et bump. Dermed skred bilen ud og ramte ind i væggen.

Så det var en flov og skuffet Russell efter løbet, som har fået støttende beskeder på sociale medier fra kørere som Lewis Hamilton og Romain Grosjean.

Emilia Romagnas Grand Prix 2020. Kevin Magnussen i interviewEmilia Romagnas Grand Prix 2020. Kevin Magnussen i interview
Copyright Haas F1


Kevin Magnussen havde også en trist dag på kontoret. Danskeren kom godt afsted, og var helt oppe på 13. pladsen, indtil han oplevede en kollision med Sebastian Vettel.

Danskeren fik dog masser af fart i raceren i første stint, men han måtte til sidst blive trukket ud af løbet. Problemet var en sensor i gearkassen der medførte, at gearskiftene var langsomme, og de gav store ryk i bilen. Rykkene var så voldsomme, at de gav Magnussen hovedpine.

Kevin kunne godt have fortsat, men danskeren var bagerst uden mulighed for point. Så det gav mere mening for teamet at spare racerens materiel og trække den ud af løbet. Dermed kan teamet vælge at skifte gearkasse "gratis" uden at få straf i næste løb.

Haas havde også problemer med gearkassen under kvalifikationen, men de fik ikke tilladelse af FIA til at skifte sensoren, da det ville medføre en grid straf.

Hot:

Mercedes:
Syv verdensmesterskaber i træk er en ny rekord og en imponerende bedrift.

Daniel Ricciardo:
‘Honey Badger’ er flyvende for tiden, og to podieplaceringer i tre løb er imponerende for australieren.

Charles Leclerc:
Monegaskeren bliver ved med at imponere, og han får sin teamkammerat, som har fire VM-titler i bagagen, til at ligne en andenkører.

Not:

Lance Stroll:
Stroll havde en trist dag på kontoret, der ramte bunden, da han sendte sin mekaniker ud på en flyvetur.

Esteban Ocon:
Franskmanden kunne godt bruge lidt af det held, der drysser ned på den anden side af garagen.

Alexander Albon:
Albon kan ikke følge med Verstappen og han laver alt for mange fejl.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T28:32.430 2 25
2. 1. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T28:38.213 2 18
4. 8. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
P
1T28:47.571 2 12
5. 7. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1T28:51.541 2 10
7. 10. Carlos Sainz Jr. McLaren Formula 1 Team
P
1T28:52.660 2 6
8. 9. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1T28:53.561 2 4
11. 19. Nicholas Latifi Williams Racing
P
1T28:59.565 2 0
12. 14. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1T29:00.883 2 0
14. 16. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
P
1T29:05.365 2 0
15. 6. Alexander Albon Oracle Red Bull Racing
P
1T29:29.714 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
16. 13. George Russell Williams Racing
P
51 omg. 2 0
17. 3. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
50 omg. 2 0
18. 17. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
47 omg. 2 0
20. 4. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
8 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Russell: Største fejl i min karriere Albon får endnu mere tid »