Formel 1 er en besynderlig verden. På papiret er det motorsportens kongeklasse. Det burde være det ultimative mål for alle håbefulde talenter, og en klassen hvor kun de bedste kørere i verden skulle være.
Virkeligheden viser sig at være en helt anden. Som det er lige nu, så står F1-verdenen overfor et vendepunkt, hvor økonomien spiller en større rolle end talentet.
Som det er lige nu, så risikerer Sergio Perez, Nico Hülkenberg, Romain Grosjean, Kevin Magnussen og Antonio Giovinazzi at stå uden et F1-sæde i næste sæson. Kørere, som alle er blandt verdens bedste.
Kørerne der banker på døren til 2021 virker ikke til at have samme mængde talent som ovennævnte kørere, med undtagelse af Mick Schumacher.
For eksempelvis Nikita Mazepin, han har aldrig vundet en løbsserie i motorsport, og alligevel er han i spil til et Formel 1-sæde. Hvorfor? Kevin Magnussen og Günther Steiner ville ikke sige det, men alle kender svaret: penge.
Samtidig har Ferrari flere juniorer stående klar i kulissen, men ingen af dem har vist samme talent, som Charles Leclerc viste i juniorklasserne.
Ferrari leverer motorer til flere teams, så derfor kan de spille med musklerne, og få indflydelse hvor juniorerne skal køre (via heftige motorrabatter).
Corona-pandemien er hård økonomisk for teamene, da de står overfor færre indtægter fra F1, og sponsorer som ikke er lige så villige til at smide millioner omkring sig.
Det stiller en kører som Kevin Magnussen i en svær situation. Ingen i F1-verdenen er i tvivl om hans hurtighed og talent, danskeren står bare uden kontrakt på det (måske) forkerte tidspunkt.
Så hvilke muligheder har danskeren i F1? BMF1 har kigget nærmere på sæderne.
Portugals GP 2020. Antonio Giovinazzi i Alfa Romeo.
Copyright Alfa Romeo
Alfa Romeo:
Alfa Romeo er på en måde Ferraris juniorhold, og derfor har italienerne krav på det ene sæde. Det sæde er i øjeblikket taget af Antonio Giovinazzi.
Hvem der skal have sit navneskilt over den anden side af garagen, det kan det schweiziske-team selv vælge.
Lige nu besiddes dét sæde af feltets alderspræsident, Kimi Räikkönen, der med sine 41 år er tæt på F1’s-pensionsalder.
Räikkönen udtaler selv, at han ikke har nogen kontrakt for næste år, og at der ikke er nogen option i hans nuværende kontrakt. Derfor står sædet pt ledigt. Dog gør finnens popularitet, at han nok selv kan vælge, om han vil blive.
Teamet har brug for lederskab og fremgang, og da “Ferrari-sædet” går til en af dets juniorer, så er det nødvendigt med en erfaren herre i førersædet.
Kevin Magnussen har tidligere arbejdet med teamchefen, Frederic Vasseur, i sine Renault-dage. Derfor kender franskmanden danskerens talent.
Potentielle kandidater til sædet vil være: Nico Hülkenberg, Sergio Perez og Kevin Magnussen.
Eifels Grand Prix 2020. 3. frie træning. Alex Albon forlader pitten
Copyright Red Bull Contentpool
Red Bull:
Det store team står overfor en krise kørermæssigt. Efter Daniel Ricciardo tog til Renault, har topholdet haft svært ved at finde fodfæste igen.
Daniil Kvyat blev nedgraderet fra Red Bull til junior-teamet i 2016.
Pierre Gasly fik chancen, men floppede fælt og røg tilbage i juniorteamet i 2019.
Så var det Alexander Albons tur til at prøve, og det startede fint ud. I 2020 er det gået ned af bakke for Albon, som har fået to løb til at bevise sit værd. Ellers vil han blive skiftet ud med en erfaren kandidat.
Red Bull har tidligere skabt store stjerner, men de senere år har puljen af talenter skrumpet ind til nærmest ingenting.
Helmut Marko udtaler, at hvis Albon flopper, så vil de gå efter en erfaren kandidat, som har bevist sit værd. Det skyldes, at de simpelthen taber alt for mange point ved ikke at have to konkurrencedygtige racere.
Marko nævner selv Perez og Hülkenberg, men den mest oplagte kandidat må næsten være Kevin Magnussen - hvilket også er blevet nævnt af flere F1-journalister.
Danskeren er nogenlunde på niveau med Verstappen (på en god dag), og han er umulig for konkurrenterne at komme forbi, hvis han har det rigtige værktøj.
Steiermarks Grand Prix 2020. Alpha Tauri
Copyright Red Bull Contentpool
AlphaTauri:
Juniorteamet i Red Bull-familien står overfor en skillevej, hvor de ikke længere kun skal fungere som talentfabrik til moderteamet.
AlphaTauris planer har ændret sig, så de fremadrettet vil være et konkurrencedygtigt team. Derfor kræver det talentfulde kørere.
Det virker ikke til at være nogen hemmelighed, at Daniil Kvyat skal finde en ny arbejdsplads.
Pierre Gasly har gjort det fremragende og franskmanden har fået bekræftet sit sæde.
Derfor står teamet med en ledig plads, som en konkurrencedygtig dansker kan fylde ud.
Yuki Tsunoda står klar i kulissen. Den unge F2-kører er en del af Hondas ‘Formula Dream Project’, som er Hondas eget talentprogram.
Honda leverer motorer til Red Bull-familien, så det kan være de presser på for at få Tsunoda ind.
Spørgsmålet er bare, om det ikke giver mere mening for Red Bull at tage en erfaren og ung kører, som Kevin Magnussen, i stedet.
Dermed kan AlphaTauri få en kører, der kan give værdifuld viden til ingeniørerne og samle masser af point til teamet.
Thank you NHS. Williams racerens med Nicholas Latifi, med hyldest til det engelske sundhedspersonale
Copyright Williams F1
Williams:
Williams-familien takkede farvel til teamet tidligere på året, og med de nye ejere, er der store ambitioner for det traditionsrige team.
George Russell er teamets stjernekører, og den unge Mercedes-junior står foran en lys fremtid i sporten.
Englænderen har allerede en kontrakt med teamet til næste år. Men med nye ejere, er det op til dem om Russell og Latifi skal køre i 2021. Derfor er der potentielt to ledige sæder.
Spekulationerne er ikke blevet mindre, da teamet ikke ville bekræfte sit kørerlineup til næste år, da der blev spurgt ind til det i weekenden.
Russell har selv haft fat i ledelsen, og Mercedes-chefen, Toto Wolff, vil også “banke på” hos teamet for at få en afklaring.
Portugals Grand Prix 2020. Kevin Magnussen på Portimao banen
Copyright Haas F1
Haas:
Ja, det lyder spøjst at nævne teamet, som netop har annonceret at danskeren ikke skal køre for dem.
Årsagen skal findes i, at Kevin er valgt fra til 2021-sæsonen pga økonomi, ikke pga manglende resultater. Derfor er der stadigvæk muligheder for danskeren, hvis en gavmild investor pludselig vælger at smide en stor pose penge efter Magnussens F1-fremtid.
Formel 1 er verdens mest sete sportsgren, så der vil være god mulighed for eksponering overfor de flere hundrede millioner af seere, og dermed god reklameværdi for virksomheder, hvis de vælger at investere i er sponsorat af Kevin Magnussen.