Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 18/6 2022 klokken 00:06
Formel 1-feltet er taget en tur over Atlanterhavet, hvor der venter kørerne en actionfyldt weekend i Canada.
Circuit Gilles Villeneuve lægger asfalt til denne sessions herligheder, og nærmere bestemt kun 4,361 km af slagsen. Så det er en kort bane, kørerne skal køre race på. Banen har 14 sving og mest kendt er svingene 13-14, eller i daglig tale Wall of champions.
Dækkene til weekendens festligheder er de hårde C3, medium C4 og bløde C5-dæk, fordelt på hhv. to hard, tre medium og otte soft-dæk
Der er 26 grader i luften og 43 grader på asfalten, så det er en lun session der venter.
Der er heftig aktivitet på banen lige fra start. 16 kørere har kigget ud på banen indenfor 3 min.
Magnussen starter hårdt ud og er tæt på at køre ind i Sebastian Vettel, som glemte at orientere sig, da han kørte ud af garagen. Heldigvis har Kevin bremsen i bund.
Størstedelen af kørerne starter med at teste medium-dækket, hvilket også er det forventede startdæk i weekenden.
10 minutter inde har Bottas og Hamilton ikke været ude og sætte en tid.
Alonso chokerede, da han pludselig var blandt topholdene i første træning. Og efter 12 minutter er han P2. Alpine virker stærke, for Ocon er oppe som P6.
Sainz melder over radioen, at bilen er værre end i P1. Den hopper meget mere - porposing.
Russell melder over radioen om massivt hopperi i sving 9.
22 miniutter inde i sessionen er der kaldt en Virtual Safety Car, da der er en dåse på banen. Den bliver hurtigt fjernet.
Verstappen ligger i front efterfulgt af de to Ferrari-kørere.
Bottas er endelig ude på banen, men han melder med det samme om problemer. Så han bliver sendt tilbage.
29 minutter inde i sessionen er der friske soft-dæk på de fleste. Russell sniger sig op på P4 og Alonso og Ocon er lige i hælene. Magnussen napper 11. pladsen.
Vettel napper 4. pladsen, kun 0,3 efter Verstappen. Vettel har en Alpine lige bag sig.
Norris er tæt på at kollidere med en anden racer, da han kører i pitten.
De mørke skyer nærmer sig med hastige skridt, så det bliver interessant om det bliver vådt om lidt.
35 minutter inde hedder top 10 Verstappen, Leclerc, Sainz, Vettel, Alonso, Gasly, Russell, Norris, Ricciardo og Ocon.
Vettel melder om, at der var noget der er gået løs på venstre side af bilen.
De hurtige tider er sat, og her 48 minutter inde har alle, undtagen Bottas, gang i løbssimulationer, så de førnævnte placeringer varer ved.
Hamilton melder over radioen, at bilen ikke er til at køre. Så det virker ikke til, at tyskerne har fundet løsningen endnu.
Red Bull og Ferrari virker stærkest, og AWS’ data viser, at Ferrari, på den perfekte omgang, er hurtigst af de to. Vettel og Alonso overrasker med pladser som hhv. P4 og P5.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)