Canadas GP: Løbsoptakt

Formel 1-feltet er taget over andedammen for at køre sæsonens niende Formel 1-Grand Prix. Derfor varmer vi op til en festlig weekend på Canadas østkyst.

Canadas Grand Prix 2019 . Copyright Williams F1 Team

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 17/6 2022 klokken 13:06

Formel 1-feltet er fløjet over Atlanterhavet for at dyste til Formula 1 AWS Grand Prix Du Canada 2022.

Med 14 sving og 4,361 km er Circuit Gilles-Villeneuve en kort fornøjelse, men bilerne kører forbi målstregen 70 gange, så det bliver stadig til 305,27 km.

Første gang der blev kørt på Circuit Gilles-Villeneuve det var tilbage i 1978. Oprindeligt hed banen Circuit Ile Notre-Dame, men eftersom Gilles Villeneuve vandt sin første sejr i Formel 1 på netop denne bane, så skiftede banen skiftede navn i 1982 til netop Circuit Gilles-Villeneuve.

Robert KubicaRobert Kubica
Copyright Williams F1 Team


Banen er lidt ala Red Bull-Ring med høje hastigheder og lav downforce, så giver banen et hurtigt flow for køreren. Dog er det ikke altid, at det går lige godt for selv de største kørere. Derfor fik en af væggene også øgenavnet Wall of Champions. I 1999 gik det helt galt for Michael Schumacher, Jacques Villenueve og Damon Hill, så deraf kom øgenavnet der sidenhen har krævet mange røde ører og kulfiberdele.

Banerekorden er sat af Valtteri Bottas tilbage i 2019, her kørte finnen en omgang (under løbet) i tiden 1:13.078. Med de nuværende porposing-problemer, så bliver der nok ikke sat rekorder i den her weekend, men det skal nok blive actionspækket, da de nye biler kan køre meget tættere under selve løbet.

Pirelli er gået til den bløde ende af spektret, når de medbringer gummi til weekendens løb. Holdene har fået stillet de hårde C3, medium C4 og bløde C5-dæk til rådighed. Det er de samme typer dæk, som kørerne havde til rådighed i 2019. Faktisk er det præcis samme dæktype, som de har kørt med de seneste to løb i Monaco og Aserbajdsjan.

Sidst var det populærest at vælge en et-stop-strategi, så det er også forventningen i den her weekend. Dog kan vejret spille en stor rolle for løbets resultat, og løbet i 2011 blev faktisk F1-historiens mest tidskrævende løb med dårligt vejr og seks safety car-perioder.

Canada har også en af kalenderens mindste pitlane-tidsstraffe, så de mister ikke så meget ved et pitstop. Det kan være så lidt som under 20 sekunder. Derfor kan der åbnes op for alternative strategier i kampen om de sjove placeringer.

Ligesom i Aserbajdsjan, så er der meget stor baneudvikling igennem weekenden, men grebet er meget lavt. Til trods for dette kører holdene med lav downforce. Banen har meget krævende bremsezoner, så den er ikke lige så flydende som i Østrig, hvor banen minder om det man ser i gokart.

Pirelli har fastsat minimums dæktryk for alle holdene og her er grænsen sat til 1,58 bar på fordækkene og kun 1,41 bar bagpå. Cambervinklen (hjulets hældning indad) er maksimalt sat til -3,25° og 2,00° bagtil.

Corona har sat en kæp i hjulet for Canadas GP de seneste par år, så sidst der blev kørt i Canada, det var tilbage i 2019. Her kvalificerede Vettel sig i front for Ferrari, efterfulgt af Hamilton og Leclerc. Godt nok kørte Vettel et stærkt løb i Aserbajdsjan, men det er nok ikke så sandsynligt, at Vettel starter i front på søndag. Hamilton og Vettel byttede plads under løbet i 2019 og Leclerc holdt sin position, så der var ikke de store overraskelser der.

Det er spændende, hvem af de to biler i fronten af mesterskabet, der napper det store trofæ på søndag. Leclerc har virket stærkest af ham og Verstappen den her sæson, men bilen har ikke levet op til kvalitetskravene, så det har kostet dyrt pointmæssigt. Perez virker stærk i årets racer og Sainz ånder Leclerc lige i nakken, så det bliver en tæt kamp om pole position på lørdag.

Husk at BMF1 dækker samtlige sessioner hele weekenden.
Pirellis oversigt over Canadas Grand PrixPirellis oversigt over Canadas Grand Prix
Copyright Pirelli


Pirellis oversigt over Canadas Grand PrixPirellis oversigt over Canadas Grand Prix
Copyright Pirelli

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kevin: Aldrig tilbage til F1, hvis jeg ikke kan vi