Canadas GP: 1. frie træning

Formel 1 feltet er taget et smut til Canada, hvor de besøger den populære bane på den kunstige ø, ved Montreal. Men den første frie træning, var ikke ligefrem en optimal start på weekenden.

Emilia Romagnas GP 2022 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 7/6 2024 klokken 20:06

Da vi så de første billeder kort inden FP1 skulle sættes i gang, var der ikke meget der tyede på at vi overhovedet ville se en bil på banen, da der var meget store mængder vand på banen, efter et voldsomt regnvejr lige inden FP1 skulle gå i gang.

Men til trods for at der var kørertøjer på banen for at fjerne vandet, samt folk med løvblæsere og hvad man ellers kunne finde, der kunne bruges til at få vandet væk fra banen, blev tiden sat i gang på klokkeslettet.

Efter en lille halv time, og efter saftycar havde kørt et par omgange og alle der arbejdede med at få vand væk fra banen, var væk, kom de første biler ud på banen.

Hamilton var den første, med hans gamle kollega Bottas lige efter. Begge på de blå regnvejrsdæk.

Efter en enkelt omgang skiftede Bottas til Intermedia dæk, hvilket var noget udfordrende, men ikke så slemt som "Joe" i den anden Strike Sauber racer oplevede det, da han tabte sin racer på første omgang og udløste et rødt flag.

Den nye asfalt på banen, viste sig at være fantastisk til at fjerne vandet og blive så varm, at vandet begyndte at fordampe, så flere og flere kørere fik mulighed for at prøve den nye asfalt, inklusiv Doohan der havde fået lov til at kører FP1 i Ocons Alpine racer.

Set på de tider der blev sat, skulle man mene at Valteri Bottas nok er den der håber mest på, at søndagens løb og også kvalifikationen, vil blive våd, da han var helt oppe i fronten af feltet, med kun de to Ferrarier foran sig.

Med 6 minutter tilbage, havde 8 af de 20 kørere, ikke sat en tid. Det var dog ikke det samme som at de ikke havde været ude på banen, men blot ikke fuldført den.

Leclerc åbnede ballet med tørvejrsdæk med 6 minutter igen, hvilket flere andre valgte at følge med på.

Selvom tørvejrsdækkene var markant hurtigere end regnvejrsdækkene, på store dele af banen, var de til at begynde en del langsommere på en hel omgang.

I de døende sekunder, lykkedes det først for Hamilton at forbedre sin tid, men det var lando Norris i McLaren, der lykkedes bedst og sluttede af med hurtigste tid.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:24.435 + 0.000 8
2. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1:24.763 + 0.328 11
3. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:25.306 + 0.871 11
4. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:25.970 + 1.535 11
5. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:26.502 + 2.067 10
6. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1:26.754 + 2.319 7
7. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1:27.584 + 3.149 8
8. Valtteri Bottas Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:27.670 + 3.235 11
9. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1:28.058 + 3.623 10
10. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:28.541 + 4.106 9
11. Daniel Ricciardo Visa Cash App RB
P
1:28.582 + 4.147 9
12. Yuki Tsunoda Visa Cash App RB
P
1:28.723 + 4.288 9
13. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:29.052 + 4.617 8
14. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
P
1:32.826 + 8.391 5
15. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:33.411 + 8.976 4
16. Logan Sargeant Williams Racing
P
1:36.586 + 12.151 5
17. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:40.530 + 16.095 4
18. Guanyu Zhou Stake F1 Team Kick Sauber
P
0:00.000 - 4
19. Jack Doohan BWT Alpine F1 Team
P
0:00.000 - 3
20. Alexander Albon Williams Racing
P
0:00.000 - 4
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Sainz angiveligt på plads hos Williams Canadas GP: 2. træning »