Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 7/6 2024 klokken 20:06
Da vi så de første billeder kort inden FP1 skulle sættes i gang, var der ikke meget der tyede på at vi overhovedet ville se en bil på banen, da der var meget store mængder vand på banen, efter et voldsomt regnvejr lige inden FP1 skulle gå i gang.
Men til trods for at der var kørertøjer på banen for at fjerne vandet, samt folk med løvblæsere og hvad man ellers kunne finde, der kunne bruges til at få vandet væk fra banen, blev tiden sat i gang på klokkeslettet.
Efter en lille halv time, og efter saftycar havde kørt et par omgange og alle der arbejdede med at få vand væk fra banen, var væk, kom de første biler ud på banen.
Hamilton var den første, med hans gamle kollega Bottas lige efter. Begge på de blå regnvejrsdæk.
Efter en enkelt omgang skiftede Bottas til Intermedia dæk, hvilket var noget udfordrende, men ikke så slemt som "Joe" i den anden Strike Sauber racer oplevede det, da han tabte sin racer på første omgang og udløste et rødt flag.
Den nye asfalt på banen, viste sig at være fantastisk til at fjerne vandet og blive så varm, at vandet begyndte at fordampe, så flere og flere kørere fik mulighed for at prøve den nye asfalt, inklusiv Doohan der havde fået lov til at kører FP1 i Ocons Alpine racer.
Set på de tider der blev sat, skulle man mene at Valteri Bottas nok er den der håber mest på, at søndagens løb og også kvalifikationen, vil blive våd, da han var helt oppe i fronten af feltet, med kun de to Ferrarier foran sig.
Med 6 minutter tilbage, havde 8 af de 20 kørere, ikke sat en tid. Det var dog ikke det samme som at de ikke havde været ude på banen, men blot ikke fuldført den.
Leclerc åbnede ballet med tørvejrsdæk med 6 minutter igen, hvilket flere andre valgte at følge med på.
Selvom tørvejrsdækkene var markant hurtigere end regnvejrsdækkene, på store dele af banen, var de til at begynde en del langsommere på en hel omgang.
I de døende sekunder, lykkedes det først for Hamilton at forbedre sin tid, men det var lando Norris i McLaren, der lykkedes bedst og sluttede af med hurtigste tid.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)