Da de røde lamper slukkede til starten af Bahrains Formel 1-grandprix var det optakten til et løb, som på flere måder var temmelig usædvanligt, og hvor teknikken i sidste ende fik det afgørende ord.
I forreste startrække sad kvalifikationsvinderen Charles Leclerc i sin Ferrari, men da lamperne slukkede skød teamkammeraten Sebastian Vettel frem og tyvstjal indgangen til Sving 1 med den monegaskiske F1-komet lige i bagvingen fulgt af Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Max Verstappen, Carlos Sainz Jr. og Kevin Magnussen, som var blevet passeret af sidstnævnte McLaren-kører under starten.
Charles Leclerc.
Copyright Ferrari Media
Efter få omgange havde Leclerc dog fundet rytmen og snuppede sin førsteplads tilbage fra den firedobbelte verdensmester og her udbyggede den unge Ferrari-kører støt og roligt sit forspring, som med 8 sekunders forspring virkede urørligt.
Men hvor længe var Jeppe i baronens seng? Ikke længe, for på 46. omgang klagede en desperat kæmpende Leclerc pludselig på radioen over problemer med Ferrariens hybridsystem.
En F1-racer uden hybrid er generelt en ret dårlig nyhed, og Ferraris pitvæg og garage var nu reduceret til målløse statister, der kunne se den 21-årige kører sejle ned fra sin førerposition med 1-2 sekunder pr. omgang – hvilket er lysår i den branche.
En ellers sikker sejr var på den mest hjerteskærende måde smuttet mellem fingrene på den unge Ferrari-komet, som blot var tilskuer til Hamiltons overhaling og kort efter til den næste Mercedes med Valtteri Bottas ved roret.
Hamilton vandt i Bahrain.
Copyright Mercedes
Leclercs sejltur ned gennem feltet ville normalt være fortsat, men til den slagne Ferrari-kørers store held kørte en sølvgrå Mercedes AMG Stationcar nu ud på banen – løbets Safety Car.
Årsagen var, at to hvepsefarvede Renaulter begge var stoppet umiddelbart efter Sving 1 med hver sin type motorstop. Daniel Ricciardo med en motor, der bare gik ud og Hülkenberg med et ”PUFFF” og efterfølgende røg ud af motoren. Særdeles mystisk exit til begge Renaulter indenfor selvsamme 3-5 sekunder og i samme sving.
Med kun få omgange tilbage sluttede Bahrains Grand Prix derfor bag Safety Car og med Hamilton som sikker vinder, med Bottas på andenpladsen og Leclerc humpende ind på tredjepladsen reddet af gong-gongen og en sølvgrå Mercedes stationcar.
Det var ikke Haas og Kevin Magnussens dag.
Copyright Haas F1
Lad det være sagt med det samme: det var ikke Haas og Magnussens dag idet danskeren sluttede på en utilfredsstillende 13. plads. Efter kørerens eget udsagn fordi bilen bare var for langsom, især på langsiderne, hvor konkurrenterne blæste forbi danskeren. Der venter noget hjemmearbejde for det amerikanske team. Teamkammeraten Romain Grosjean måtte igen lide den tort at udgå i starten af et løb, denne gang efter en kontakt med Lance Stroll i Racing Point.