Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 30/3 2019 klokken 15:03
Ferrari har været en brøkdel hurtigere end Mercedes i alle træningerne, medens resten af pladserne har været spredt ud over alle vinde.
Der er 30 grader i asfalten og 25,3 grader i luften, som solen står lavt på himlen.
Kvalifikationsrunde 1, Q1
De første 18 minutter er i gang med Albon, Kubica og Russell som de første på banen.
Deres første sektorer er i omegnen af 29 sekunder, anden sektor omkring de 40 og sidste sektor 23. Det giver Albon en tid på 1.31.125 og Russell 1.32.393. Resten af kørerne er stadigvæk i pit.
12 minutter tilbage og alle andre kørere kommer nu på banen.
Alle kørere er ude på det bløde dæk, som tiderne begynder at tikke ind fra de forskellige kørere.
Norris og Grosjean er tæt på et lille uheld, som Grosjean på vej ud af pitten kører væsentligt langsommere end Norris, der kommer kørende rundt på en tællende omgang.
Leclerc med hurtigste tid, 1.28.495, efterfulgt af Vettel med +0,238 og Bottas 1 sekund efter.
Hamilton er helt nede som 7'er, og de to Haas oppe 5'er og 7'er med Verstappen imellem.
7 minutter tilbage, i elminineringszonen ligger Giovinazzi, Pérez, Albon, Kubica og Russell.
Sainz er helt oppe som 4'er foran Magnussen.
Räikkönen i sin Alfa ligger som 9'er bag Hamilton, Ricciardo er 10'er og Hülkenberg ligger P13.
De fleste er nu kørt i pit til et kort stop inden sidste forsøg. Der er 4,5 minutter igen af Q1.
Hamilton sætter sig en tid som 3. hurtigst og sender derved Kvyat ned i elimineringszonen.
To minutter igen, Grosjean P8 er kørt på banen, men de foran placerede (på nær Sainz) er blevet i pit.
Det ternede flag er fremme, Kvyat har lige fået lusket sig op på P11.
Det har sendt Stroll ned til eliminering. Norris lå lige i farezonen, men han er oppe som 4'er.
Pérez kommer over som P13, sender Hülkenberg ned. Ricciardo kommer også ud af zonen og sender da Giovinazzi ud.
Alle har da sat deres mulige tid, og
Elimineret efter Q1 er:
Giovinazzi
Hülkenberg
Stroll
Russell
Kubica
Vi er tilbage igen om et par minutter, når Q2 går i gang.
Kvalifikationsrunde 2, Q2
Der er ingen aktivitet, da det grønne lys tænder og kvarteret tæller ned.
Bottas, Grosjean, Kvyat... Nu begynder alle at trille ud - igen med 12 minutter tilbage, akkurat som i Q1.
Räikkönen med første tid: 1.29.471. Bottas, Magnussen og Grosjean er alle hurtigere kort tid efter.
Hamilton snupper den hurtigste pt, som Norris og Sainz smutter op efter Magnussen, der er P4.
Leclerc ligger igen med hurtigste sektorer, og han snupper også en tid, der er et halvt sekund hurtigere end Hamiltons.
Vettel lander kun som 6'er, Verstappen som 5'er. Vi har 7 minutter igen.
Vi får kørerne ind til dækskifte inden deres sidste forsøg. I elimineringszonen ligger: RIcciardo, Gasly, Kvyat, Albon og Pérez.
Vettel klager over radioen, at han er blevet lukket ud på den "dårligste plads nogensinde" - Ferrari havde fået sendt ham ud midt i feltet i hans første forsøg.
3,5 minutter igen - Vi forventer at se de første tilbage ved 2-2,5.
Magnussen og Grosjean kører dog tidligt på banen her med 3 minutter igen.
De to McLaren følger trop, og lidt tid efter ses også Räikkönen og Vettel på banen.
Naturligvis kommer folket i elimineringszonen også ud.
Bottas og Verstappen vælger også at tage en tur ud igen, kun Hamilton og Leclerc har følt sig sikre.
Grosjean når rundt som P7 med 20 sekunder tilbage. Kevin bliver oppe som 4'er, men Vettel tager P2 og sender Magnussen ned som 5'er.
Pérez når ikke rundt med en forbedret tid, og det gør Albon heller ikke - De to er elimineret.
Ricciardo forbedrer sig heller ikke, og det gør Gasly ej heller. Kvyat er allerede i pit, og det er derfor disse, vi skal sige farvel til i Q2. Räikkönen blev manden, der lige sneg sig over stregen med 0.017 sekunder.
Elimineret i Q2 er:
Ricciardo
Albon
Gasly
Pérez
Kvyat
Vi er tilbage om kort tid med sidste afdeling af kvalifikationen.
Kvalifikationsrunde 3, Q3
Solen er nu gået ned, og vi har den kunstige belysning tilbage. Vi har Ferrari, Mercedes, Haas, McLaren samt Verstappen og Räikkönen tilbage til kampen om pole position.
Grosjean og Norris har fået besked på at møde oppe hos stewarderne efter kvalifikationen for at finde ud af, hvad der skal ske med episoden fra Q1.
Det grønne lys er tændt og vi har halvdelen af feltet ude med det samme: McLaren, Haas og Räikkönen.
Hamilton og Bottas følger trop, og kort tid efter får vi Leclerc med.
Norris med første tid: 1.29.890, men begge Haas topper den - Magnussen forrest.
Räikkönens tid er som forventet den langsomste, hvor Sainz splitter de to Haas-biler og Hamilton samt Bottas snupper P1 og P2.
Leclerc med hurtigste tid - 0.232 hurtigere end Hamilton.
Vettel og Verstappen er endnu inde i pitten og vælger kun at have én chance for at spare dæk.
Vi har Leclerc foran Hamilton, Bottas, Magnussen, Sainz, Grosjean, Norris, Raïkkönen og så de to tidligere nævnte stadig i pit.
Vi har kørerne inde til deres sidste skifte inden tiden løber ud.
2 minutter og 45 sekunder: Vi får McLaren, Haas og Alfa på banen.
Vettel kommer ud et stykke efter, og Bottas følger herefter.
Leclerc kommer ud som sidste mand efter Verstappen, og det er nu, det gælder.
Leclerc med absolut hurtigste 1. sektor i forhold til resten af feltet.
Det ternede flag, og folk rykker en smule rundt: Vi får Vettel om som 2'er.
Verstappen kommer op som 5'er, som Bottas slutter 4'er.
Leclerc beholder sin P1 og starter pole position i morgen for første gang!
Afslutning på Q3 lyder:
Leclerc
Vettel
Hamilton
Bottas
Verstappen
Magnussen
Sainz
Grosjean
Räikkönen
Norris
Det slutter dækningen af kvalifikationen, men vi er naturligvis tilbage igen i morgen 17:10 med løbet. Husk sommertid.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)