Australiens GP: Løbet LIVE

Vi har dansk i 3. startrække til årets første GP. Melbourne er altid et sted, hvor mange udgår, og vi er klar til at dække al drama og godt ræs LIVE her.

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 25/3 2018 klokken 07:03

Lidt om banen:
Første grand prix: 1996
Antal omgange: 58
Banelængde: 5,303 km
Banerekord: 1:24.125 (Michael Schumacher, 2004)
Antal DRS zoner 2
Antal sving: 16

Vejret
Der er 23 grader varmt i Melbourne, med en banetemperatur på 39 grader. Der er tørt, solen skinner og luftfugtigheden er på 37 %. Der er ingen risiko for regn.

Straffe inden løbet
Ricciardo har fået 3 placeringer for at køre for hurtigt under rødt flag. Bottas har fået 5 placeringer for at skifte gearkasse efter sit uheld under kvalifikationen.

Dæk
Dæktyperne til rådighed er soft, supersoft og ultrasoft. Altså gul, rød og lilla. Pirellis chef mener, det bliver en ét-stopsstrategi for alle kørere.
Ricciardo tror på, han og Max for en fordel, da de er de eneste i toppen på supersofts. Alle andre ser ud til at starte på ultrasoft, men bagerst i feltet har vi Stroll, Ericsson, LeClerc, Sirotkin og Hartley på supersofts også.

Omgang 1-10 af 58
(1/58) Lysene slukkes, vi er igang! Räikkönen får en fantastisk start, Vettel forsøger sig også, men Hamilton tager stadig føringen gennem første sving. Alle kommer sikkert gennem 1. sving.

Alonso forsøger sig på Sainz, men uden held.

Hartley allerede i pit og har skiftet dæk, til de gule softs.

(2/58) Vi har Kimi med hurtigste 1. sektortid, han er under 1 sekund fra Hamilton.

Magnussen er oppe som 4. efter starten - Han snuppede Verstappen i de første sving!

Verstappen får at vide, at han må bruge "overhaling" indstillingen på rattet, hvis det er nødvendigt for at komme forbi Kevin.

0.001 sekund forskel på Hamilton og Räikkönen på sidste omgang.

(3/58) Hülkenberg føler sig fanget bag Grosjean på P6.

Kevin forsvarer sig under DRS fra Verstappen, der er overalt i sidespejlene.

(4/58) Der er 1.3 sekunder mellem Räikkönen og Hamilton nu. Vettel samme afstand fra Kimi.

Hartleys dækskifte skyldtes at han fik låst hjulene og lavet et voldsomt flat spot i sving 1.

(5/58) Ricciardo forsøger sig på Hülkenberg - Han er indenom, Hülkenberg svarer igen, men Daniel er sen på bremsen og han er foran, P7!

Foran fører Hamilton med 1.8 sekunder. Han og Kimi skifter mellem at sætte hurtigste sektortider, men på seneste omgang har Lewis alligevel hentet et halvt sekund.

Sirotkin er stoppet på banen, han har bremseproblem.

(6/58) Bottas har kun hentet én placering og er 14'er.

Alonso 10'er, og Ericsson som nu er sidste mand, er kørt i pit med et problem med bilens kræfter, der dør ud. Han er højst sandsynligt også ude af løbet.

(7/58) Verstappen: "Dækkene er ved at blive MEGET varme." Han slider mere på sine dæk, end han burde, og selvom han kun er et halvt sekund fra Magnussen, så han kan ikke få fordelen af de hårdere dæk.

(8/58) Ricciardo er 1 sekund fra Grosjean på P6, og Bottas på P14 kæmper virkelig for at komme forbi Ocon og Pérez.

Ericsson er nu bekræftet ude af løbet.

Bottas i hælene på Ocon, DRS og en sen bremsning, og han er foran til P13.

(9/58) Hamilton er 2.5 sekunder foran Räikkönen nu. Vettel 1.6 efter igen, og Magnussen 7 sekunder fra dem.

Verstappen forsøger sig, men han spinner rundt 360 grader og mister 3 pladser! Han er nede som 8'er og Grosjean er 3.2 sekunder efter Magnussen.

Verstappen skal nu passe på Sainz og Alonso, der er 1 sekund efter ham.

(10/58) Vettel sætter hurtigste tid i løbet.

Vi har stillingen:
Hamilton
Räikkönen
Vettel
Magnussen
Grosjean
Ricciardo
Hülkenberg
Verstappen
Sainz
Alonso

som top 10. Herefter:

Vandoorne
Pérez
Bottas
Ocon
Stroll
Gasly
LeClerc
Hartley

Omgang 11-20
(11/58) Kimi får at vide, han skal lukke afstanden til Hamilton. Han svarer ved at sætte hurtigste omgang i løbet.

Der er nu 2.5 sekunder mellem dem og Vettel er 1.8 efter.

Hamilton får at vide, han skal skifte til menu 2 på hans rat. Han sætter herefter en endnu hurtigere tid end Kimis.

(12/58) Ricciardo er under 1 sekund fra Grosjean, der hjælper Kevin med at have lidt pusterum.

Alonso ønsker mere energi i bilen, men hans løbsingeniør er ikke helt enig om, at det er tid endnu.

(13/58) Der er gættet på, at ultrasofts holder ca. 20 omgange - Vi har derfor lidt vej inden pit stoppene endnu. Verstappen brokker sig dog igen over, at hans dæk er for varme. Han vil gerne have dem en halv grad koldere.

(14/58) Magnussen P4 er 14 sekunder fra Vettel, 20 sekunder fra Hamilton.

Alonso P10 er 29.8 fra Hamilton.

Endnu en hurtigste tid fra Hamilton. 1.28.098.

Gasly har hvid røg fra bagenden og kører meget langsomt. Det ser ud til, at hans Honda motor er færdig, og han kører i pit.

(15/58) Riciardo på P6 ligger forsat under et sekund fra Grosjean. Han spørger til en plan B.

Kimi får at vide, det er vigtigere end nogensinde, at han trykker på for at hente sine 3 sekunder på Hamilton. Det er snart pit-tid.

Ocon P14 kæmper lidt med overstyring, som hans dæk bliver ældre.

(16/58) "Jeg tror, der er noget galt, der er så meget overstyring midt i svingene," siger en fortvivlet Max Verstappen til pitten.

Ricciardo forsøger sig endnu en gang med DRS på Grosjean. Han er fortsat uden held.

1.27.982 til Räikkönen. Han er stadig 3.4 sekunder efter, da Hamilton sætter hurtigste tid igen, med .753.

(17/58) Lock-up i sving fra Magnussen. Det giver Grosjean og Ricciardo chancen for at komme indenfor et sekund fra ham.

Vettel er 4 sekunder fra Räikkönen, men hver gang en af Ferrari'erne sætter hurtigste tid, så svarer Hamilton igen.

(18/58) Kimi første mand i toppen til at pitte!

Han får de gule softs på, og han er ude igen foran Magnussen.

Mercedes svarer igen: "Box box box" til Hamilton.

(19/58) Hamilton kører nu ind. Vettel sendes naturligvis i føring af løbet, men Hamilton når ud foran Kimi. Hans stop er dog lidt langsomt, 3 sekunder.

Han er ligeledes på softs nu.

Der er 3.4 sekunder mellem Hamilton og Räikkönen. Vettel 13.7 sekunder foran.

Vi har stillingen:
Vettel
Hamilton
Räikkönen
Magnussen
Grosjean
Ricciardo
Hülkenberg
Verstappen
Sainz
Alonso

i top 10.

(20/58) Bottas er fortsat P13.

Vettel sætter hurtigere tider end Hamilton og Räikkönen på sine brugte ultrasofts.

Omgang 21-30
(21/58) Verstappen pitter - Han kommer ud som P14. Det er bag Ocon og foran Stroll, og ligesom resten på softs.

Hamilton sætter en tid på over et halvt sekund hurtigere end Vettels. På tide at pitte.

(22/58) Magnussen kører i pit. Han er ude som P9, som Sainz også pitter.

Sainz lavede et kæmpe lock-up af hjulene inden pitten.

(23/58) Kimi bander højlydt over sin ingeniør, da han får at vide, at Vettel endnu ikke har pittet, og de har diskuteret, om han havde travlt eller ej.

Magnussen kører meget langsomt, der er hvid røg fra bilen, og han må parkere i siden af banen. Hans løb er slut! Motorproblemer for ham også. Det kunne ses allerede under pitstoppet, viser replay.

(24/58) Hamilton har hentet 2 sekunder på Vettel og har sat samme til Räikkönen, der nu er 5.8 efter.

Grosjean og Hülkenberg pitter samtidigt. De er ude som P10 og P11, men da Pérez pitter, er de nu 9 og 10, efter Verstappen.

(25/58) Grosjean i samme problem som Magnussen. Han stopper også på banen.

Han tager sig til hovedet - tydelig frustration! Der er virtuel safety car (SC).

(26/58) Det betyder pit til flere kørere. Vettel kører i pit - Han låser alle hjul i sin heftige opbremsning inden begræsningen - Han kommer ud som den førende igen!!

Ricciardo pitter også, samme gør Alonso, og alle har nu pittet én gang.

Alle er nu på softs, undtagen Vandoorne og Bottas på supersofts og Hartley på ultrasofts.

Vi har fortsat virtuel SC, der bliver til rigtig SC.

Stilingen lyder:
Vettel
Hamilton
Räikkönen
Ricciardo
Verstappen
Alonso
Hülkenberg
Vandoorne
Bottas
Sainz

Pérez
Ocon
Stroll
LeClerc
Hartley

Udgået er:
Grosjean
Magnussen
Gasly
Ericsson
Sirotkin

(27/58) Hamilton spørger, hvad der er sket, siden Vettel er kommet foran: "Var det min fejl, eller?"

Han er indenfor et sekund, men der er stadig virtuel SC, og han må derfor ikke overhale.

(28/58) Räikkönen bliver spurgt: "Vil du have en 3-stopper?" og han svarer, hvad end, der er rigtigt. Ingeniøren svarer tilbage: "Det er risikabelt. Bliv ude."

Hamilton får til gengæld en beklagende undskyldning fra teamet: "Vi troede, vi var sikre."

"Det bliver nok en meget lang safety car periode," får Hülkenberg at vide.

(29/58) Verstappen har tilsyneladende overhalet Alonso under SC, og det diskuteres om han skal give pladsen tilbage.

Der meddeles, at venstre forhjul var løst på både Kevins og Romains biler. Derfor intet med motoren at gøre, på trods af den hvide røg.

(30/58) Verstappen får at vide, han var en tiendedel efter Alonso, da han overhalede, så han skal give pladsen tilbage. Han er derfor P6.

Omgang 31-40
(31/58) Radio til Verstappen: "Så, Max, vi har bemærket nogle skader på bilen."

SC kører ind denne omgang.

Vettel fortsat foran, Verstappen får kamp fra Hülkenberg, men han holder indersiden og sin placering endnu.

(32/58) Hamilton indenfor sekundet på Vettel.

Ricciardo får at vide, at dækkene er gode til slut i løbet.

Verstappen er bekymret for batteriet på bilen, men får at vide, at han er i den rigtige indstilling. Han skal bare holde øje med overhalingsindstillingen.

(33/58) Grosjeans pitstop bliver undersøgt for "usikker frigivelse".

Alonso er i en sandwich mellem to Red Bulls. Han får at vide, at den sidste overhaling af en Red Bull skete i sving 13.

(34/58) Bottas har hentet Vandoorne, og det er en hurtig, nem overhaling for finnen til P8.

Hamilton fortsat 0.8 efter Vettel. Räikkönen er 2.8 efter dem. Han har Ricciardo lige i hælene indenfor sekundet.

(35/58) Samme undersøgelse for Grosjean sker for Kevin. Det kan give en straf til teamet, men dommen falder først efter løbet er slut.

(36/58) Kampen for hurigste tid skifter mellem Vettel og Hamilton.

Ricciardo nærmer sig Kimi. Der er et halvt sekunds forskel.

(37/58) Hülkenberg er nødt til at spørge, hvor mange omgange, der er tilbage. Han er øjeblikkeligt P7, midt mellem Verstappen og Bottas.

Vettel har 1.2 sekunder til Hamilton nu.

(38/58) Ricciardo med DRS, 0.3 sekunder mellem dem, men Kimi får lukket af og beholder P3.

(39/58) Ricciardo stadig indenfor et sekund, han forsøger sig på indersiden, men det er endnu uden held.

Verstappen er også indenfor sekundet på Alonso, der er P5.

Teamet til Ricciardo: "Han er under pres, og han VIL lave fejl, bare vent."

DER KOMNER DESVÆRRE ET LILLE STOP I OPDATERINGER DA MIN PC ER CRASHED

Vi er tilbage - Beklager afbrydelsen.

Omgang 45-50
(45/58) Vi har stillingen:

Vettel
Hamilton
Räikkönen
Ricciardo
Alonso
Verstappen
Hülkenberg
Bottas
Vandoorne
Sainz

i top 10

Vettel er under et sekund foran Hamilton, som Verstappen forsøger sig på Alonso uden held.

(46/58) Räikkönen er 6 sekunder efter, med Ricciardo 1.2 efter igen.

Hamilton med hurtigste tid i løbet, men uanset hvad finder han bare ikke muligheden.

"Jeg går efter det," siger han til teamet. De er bekymrede for hans motortemperatur, men han skal nok klare den, siger han.

(47/58) Hamilton laver en kørefejl, og han er nu hele 2.6 sekunder efter!

Replay viser, hvordan han låser højre forhjul i sving 9.

(48/58) Han sætter hurtigste 1. sektor i forsøget på at komme tilbage.

Alonso derimod har både Verstappen, Hülkenberg og Bottas lige i hælene. Han er lige nu P5.

Hartley er ved at blive overhalet med en omgang.

(49/58) "10 omgange igen, godt arbejde," får Räikkönen at vide.

"Han er et halvt sekund hurtigere end dig, han kommer efter dig," får Vettel at vide.

Sainz har problemer med maven, han er blevet svimmel af alt det vand, han har drukket.

(50/58) Sainz er lige nu P10, med 4.7 sekunder op til Vandoorne og 1.1 ned til Pérez.

Tidligere har Sainz haft problemer med sin motorenhed. Det er tydeligvis ikke hans løb.

Hamilton 1.3 fra Vettel. Ricciardo 1.2 fra Räikkönen. Verstappen 0.6 fra Alonso.

Omgang 51-58
(51/58) "Der er ikke nogen bag dig, så træk vejret," får Ricciardo at vide. Der er 17.5 sekunder ned til Alonso.

Hamilton presser virkelig på for at hente Vettel igen.

(52/58) Vettel er langsommere i alle sektorer lige nu.

1.030 mellem ham og Hamilton.

Det når ned til 0.9 som de kører af langsiden. Men det er stadig ikke nok.

(53/58) Sainz fortsat i problemer med maven. Pérez er 0.6 sekunder efter ham. Der er trods alt kampen for ét point.

Hamilton i frustration. 2.1 sekunder mellem ham og Vettel nu.

Han sidder og stiller en masse på rattet nu. "Angrib" er en af indstillingerne, han har sat.

(54/58) Men han mister 0.2 sekunder bare i sektor 1.

Ricciardo er 1.5 fra Kimi, og han sætter hurtigste 1. sektortid.

Hamilton har bakket helt af - 3.7 op til Vettel nu.

Verstappen er til gengæld endnu indenfor sekundet på Alonso.

(55/58) Hurtigste tid fra Ricciardo. 1.3 sekunder til Kimi.

Stillingen lyder:
Vettel
Hamilton
Räikkönen
Ricciardo
Alonso
Verstappen
Hülkenberg
Bottas
Vandoorne
Sainz

Pérez
Ocon
LeClerc
Stroll
Hartley

Som Hamilton fortsat taber tid til Vettel, henter Räikkönen ind. 4.5 mellem de to, men Ricciardo er indenfor sekundet på Kimi nu.

(56/58) Få omgange igen. 3.7 mellem Kimi og Lewis. Daniel 0.8 efter.

Teamkammerat Max er også indenfor sekundet fra Fernando.

Räikkönen får at vide, han skal gå i "beskyttelsestilstand".

(57/58) Kimi er nu 1.9 fra Hamilton.

Ricciardo lige i hælene. Hamilton er omkring et sekund langsommere end resten på sidste omgang.

"Fuld overhalingstilstand på sidste omgang," får Ricciardo at vide.

(58/58) Sidste omgang, Räikkönen får lavet en fejl i første sektor, der sætter afstanden til Hamilton 1.5 og til Ricciardo 0.8.

Vettel kører over stregen til at tage sejren!

Hamilton beholder dog 2. pladsen og Räikkönen tager sidste podieplacering.

Verstappen lykkes ikke med at overhale Alonso og må slutte P6.

Sainz lykkedes også med at beholde P10 på trods af dårlig mave.

Vi slutter da med stillingen:
Vettel
Hamilton
Räikkönen
Ricciardo
Alonso
Verstappen
Hülkenberg
Bottas
Vandoorne
Sainz

Pérez
Ocon
LeClerc
Stroll
Hartley

Udgået:
Grosjean
Magnussen
Gasly
Erisson
Sirotkin


Vi takker derfor af for denne gang, beklager udfaldet af PC opdatering, men håber, I klarede den alligevel.

Vi er selvfølgelig tilbage igen med LIVE dækning til næste løb i Bahrain d. 6-8. april.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 3. Sebastian Vettel Ferrari
US
S
1T29:33.283 1 25
2. 1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
US
S
1T29:38.319 1 18
3. 2. Kimi Räikkönen Ferrari
US
S
1T29:39.592 1 15
4. 8. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
SS
S
1T29:40.352 1 12
5. 10. Fernando Alonso McLaren
US
S
1T30:01.169 1 10
6. 4. Max Verstappen Red Bull Racing
SS
S
1T30:02.228 1 8
8. 15. Valtteri Bottas Mercedes AMG
US
SS
1T30:07.622 1 4
9. 11. Stoffel Vandoorne McLaren
US
SS
1T30:08.204 1 2
14. 13. Lance Stroll Williams
SS
S
US
1T30:51.571 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
16. 6. Romain Grosjean Haas F1 Team
US
SS
24 omg. 1 0
17. 5. Kevin Magnussen Haas F1 Team
US
SS
22 omg. 1 0
20. 19. Sergey Sirotkin Williams
SS
4 omg. 0 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kevin i fantomtid i Kvalifikationen - starter 5'er Australiens GP: Løbsresume »