Englands GP: Løbet LIVE

BMF1 er på plads på Silverstone og vi er klar til at dække et løb, der kan vise sig at være et af de mest spændende i år. Hamilton jagter legendestatus, mens Vettel vil gøre alt hvad han kan, for at det ikke kommer til at lykkes for ham, denne gang.

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 8/7 2018 klokken 14:07

Det ser ud til at blive et utroligt tæt løb.
Når man ser på analyser op til løbet, ser Ferrari ud til at være favoritter, men Lewis Hamilton ser ud til at ville gøre det onde ved Vettel.

Noget der motivere Hamilton, er at komme i historiebøgerne, hvilket han vil med en 6. sejer i dag.

Samtidig har Sebastian Vettel problemer med nakken, hvilket er noget af en udfordring, især når alle siger, at dette bliver det hårdeste løb i år.

Sebastian Vettel med tape på nakken
Sebastian Vettel med tape på nakken
Copyright BMF1


Det er usædvanligt varmt på Silverstone, hvor bane temperaturerne ligger op mod 60 grader. Luften er 33 grader.

Det betyder normalt, at Ferrari står stærkest, men det kan også betyde, at Red Bull kan være dem der kommer til at løbe med det hele.

Red Bulls holdchef, Christian Horner, udtalte lige op til løbsstart, at han forventer at vi kommer til at se en voldsom udvikling af løbet.
En måske lidt kedelig start, men så vil vi se kørere få problemer med deres dæk og måske materiel, hvilket kan åbne helt op for løbet.

Der køreres med meget lav downforce, hvilket betyder at der slides enormt på dækkene i svingene.

Pirelli mener at der kun kommer et enkelt stop, men det skal man slet ikke være sikker på.

Ingen har rigtigt kørt med de hårde dæk, der er til rådighed i dag, men hvis dækslidet viser sig enormt i starten, kan vi se at der er nogle hold der vil satse på, at det er det der kan få dem til mål, med kun et enkelt stop.

Bilerne er sendt ud på opvarmningsomgangen.
Sirotkin, Stroll og Hartley holder alle i pitten, hvor de vil starte fra.
Hartley er i bilen, men den er ikke helt klar endnu. Kommer han afsted?

Alle bilerne liner op på deres pladser.
De røde lys tændes!
Og så slukkes de, starten er gået.
Lewis Hamilton taber starten, Bottas ryger også forbi.

Tæt kamp mellem Kimi Räikkönen og Hamilton.
De berører hinanden og Hamilton spinder af. Han er nede som nummer 18.

Kimi tabte også pladser til Red Bull bilene, men er hurtig forbi Ricciardo igen.

Vettel stikker af. Han har 2 sekunder ned til Bottas på anden pladsen.

Hamilton siger at hans bagdæk er færdige, men bliver ude.

Kimi Räikkönen kører stærkt og presser nu Verstappen. Samtidig rykker Hamilton frem.

Magnussen tabte et par placeringer i starten og er nede som nummer 10.

Grosjean i den anden HAAS røg ned som nummer 13.

Hülkenberg lavede en fantastisk start og er helt oppe som nummer 6, med Leclerc lige efter i Sauberen.

Ocon og Sainz rykkede også forbi de to HAAS racere.

Hamilton overhaler Alonso og er nu oppe bag Magnussen.

Omgang 6/52 Hamilton går forbi Magnussen og er nu tilbage i pointene.
Hans dæk lader til at virke, trods alt.

10 sekunders straf til Kimi Räikkönen for at være skyldig i uheldet mellem ham og Hamilton i starten.

Hamilton er oppe som nummer 9, efter han går forbi Sainz.

Kimi er bekymret for sin forvinge.

Hamilton rykker forbi Ocon. Han er nu oppe som nummer 8.
Så meget som et kedeligt løb!

Racecontrol Kevin Magnussen og Romain Grosjean undersøges for at have forsaget en kollision. Så de to var i kontakt i starten, hvilket er grunden til at de begge er rykket ned.

Hamilton er gået forbi Leclercs Sauber og er nu oppe som nummer 7.

Han rykker også forbi Hülkenberg og er oppe som nummer 6.
Nu bliver det dog svært for ham.

Sebastian Vettel i front med sin Ferrari, har 6 sekunder ned til Bottas i Mercedes, der har 5 sekunder ned til Verstappen.

Kimi Räikkönen har ladet Verstappen rykke lidt fra. Det får hans løbschef til at melde ind, at han har fået 10 sekunders straf, hvilket han ikke var helt tilfreds med.

Omgang 13/52. Vettel styrer løbet, mens Räikkönen pitter efter nye dæk og samtidig tager sin 10 sekunder straf. han kommer ud efter Magnussen, som han ikke bliver efter ret længe.

Alonso pitter også.

Hamilton er 10 sekunder efter Ricciardo i kampen om 4. pladsen.

Kimi overhaler Sainz i Renault og er oppe som nummer 9.

Hurtigste omgang. På hårde dæk, sætter Kimi Räikkönen ny hurtigste omgangstid.
Han er ved at være tæt på Leclerc.

Kimi er nu forbi Leclerc, samtidig med at Vettel taber tid til Bottas.

Kimi er også forbi Hülkenberg og lukker nu hullet op til Hamilton.

Omgang 19/52. Verstappen pitter og omgangen efter stopper Ricciardo.

Vettel taber fortsat tid til Bottas, men har 5 sekunder ned til ham fortsat.

Leclerc pitter også.
Han kommer hurtigt ud, men så går han helt ud.
Leclerc udgår efter at hans hjul ikke blev sat rigtigt på.

Omgang 21/52 Vettel pitter fra front. han kommer ud som nummer to og har 3 sekunder ned til Hamilton på 3. pladsen.

Kimi kører af, men er tilbage på banen.

Omgang 22/52. Bottas pitter. Vettel er tilbage i front. Bottas er nede som nummer 3, efter Hamilton, der ikke har pittet endnu.

Vettel øger afstanden, mens Hamilton får besked på at lukke Bottas forbi.

Bottas kører hurtigt, mens Magnussen er oppe som nummer 7, dog uden pitstop endnu.

Hamilton taber meget tid, så han bliver nok hevet i pit snart.

Räikkönen presser på for at komme forbi Daniel Ricciardo i hans Red Bull racer.

Bottas nærmer sig Vettel.

Omgang 26/52. Hamilton pitter. Han kommer ud som nummer 6, efter Räikkönen, der også har pittet.

Magnussen pittede også og er nu ude igen, som nummer 11.

Grosjean pitter på den efterfølgende omgang og ryger ned som nummer 15. Kevin er nu oppe som nummer 10.

Omgang 28/52. Bottas nærmer sig Vettel, der er nu kun lidt over 3 sekunder ned til den finske kører.

Magnussen har lukket hullet op til Alonso på 9. pladsen.
Der er under et halvt sekund mellem de to.

Hurtigste omgang til Hamilton. 2 omgange i træk, sætter Hamilton tempoet op, men der er fortsat mere end 7 sekunder op til Kimi.

Omgang 31/52. Ricciardo pitter og kommer ud på Medium dæk, interessant.

Uheld Ericsson flyver af og ryger langt ind i dækbarirren.
Uheldet udløser Safty Car.

Vettel benytter dette til at pitte.
Bottas bliver ude.

Verstappen pitter sammen med Räikkönen.

Marcus Ericsson er meldt OK.

Lige nu fører Valteri Bottas løbet på brugte dæk, foran Sebastian Vettel, på helt nye og blødere dæk. Hamilton er oppe som nummer 3, på brugte dæk.

Verstappen er nummer 4 på nye dæk, med Räikkönen, ligeledes på friske dæk.

Ricciardo tabte på denne safty car periode, da han lige havde skiftet dæk inden.

Magnussen er kommet forbi Alonso og ligger nummer 9, mens Grosjean i den anden HAAS, er lige efter Alonso og således lige udenfor pointene på 11. pladsen.

Ericssons Sauber er væk og vi er ved at være klar til at få gang i løbet igen.

Hamilton melder ind over radion, at han ikke tror på at hans dæk kan holde til mål, men hans mekanikkere siger, at det skal han nok.

Løbet er igang igen! Bottas tager starten. Kimi og Verstappen kæmper hårdt og overhaler hinanden.

Uheld Sainz og Grosjean kører ind i hinanden!

Replay af uheldet viser, at det er Sainz der lukker for hårdt, i hans overhalingsforsøg. Der var ikke plads til franskmanden, der må frikendes denne gang.

Uheldet udløste endnu en Safty Car.

Det er ikke godt for Vettel, der gerne vil have mere pres på Mercedes gamle dæk!

Vi er klar til at sætte løbet igang igen!

Bottas tager starten igen.
Magnussen taber en plads til Alonso.

Vettel oppe på siden af Bottas.
Han kommer ikke forbi denne gang.

Hamilton er med, men Vettel presser på Bottas.

Hamilton taber til Vettel og presses nu af Verstappen.

Og så kom Räikkönen og smuttede forbi Verstappen.

Vettel op på siden af Bottas igen.
Bottas holder føringen.

Kimi presser nu Hamilton.

Mens vi ser en episk kamp i fronten, har Magnussen overhalet Alonso igen og er oppe som nummer 9.

Omgang 46/52 Der er et halvt sekund fra Bottas til Vettel, der har et halvt sekund ned til Hamilton, der har et halvt sekund ned til Räikkönen.

Verstappen og Ricciardo berører hinanden og Verstappen ryger rundt.

Vettel går forbi Bottas. En fantastisk overhaling af Vettel.

Kimi presser Lewis.

Omgang 48/52 Hamilton bliver lukket forbi Bottas. Kimi presser Bottas med det samme.

Sebastian Vettel sætter hurtigste omgang og stikker af i front.

Verstappen udgår.

Kimi rykker op som nummer 3 og nu er det Ricciardo der presser Bottas.

Vettel har nu over 2 sekunder ned til Hamilton.

Kimi nærmer sig Hamilton. Magnussen nærmer sig Ocon.

Hülkenberg på 6 pladsen, ser ud til at lide.
Ocon og Magnussen nærmer sig ham hurtigt.

Sidste omgang Vettel klar i front nu. Hamilton ser ud til at holde andenpladsen, mens Kimi tager tredie pladsen.

Alonso går forbi Magnussen igen.
Magnussen er nede som nummer 9.

Vettel vinder foran Hamilton og Räikkönen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Sebastian Vettel Ferrari
S
M
S
1T27:29.784 2 25
2. 1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
M
1T27:32.048 1 18
3. 3. Kimi Räikkönen Ferrari
S
M
S
1T27:33.436 2 15
4. 4. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
M
1T27:38.667 1 12
5. 6. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
S
M
S
1T27:39.284 2 10
8. 13. Fernando Alonso McLaren
S
M
S
1T28:00.899 2 4
9. 7. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
M
1T28:02.972 1 2
11. 17. Stoffel Vandoorne McLaren
S
M
S
1T28:05.558 2 0
12. 19. Lance Stroll Williams
M
S
1T28:07.890 1 0
14. 18. Sergey Sirotkin Williams
S
M
1T28:17.897 1 0
DNF / Ikke-fuldførte
15. 5. Max Verstappen Red Bull Racing
S
M
S
46 omg. 2 0
16. 8. Romain Grosjean Haas F1 Team
S
M
37 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Forsigtig optimisme hos HAAS Englands GP; løbsresumé: Vettel vinder »