Nye aero-regler en fiasko

Efter den første uges testarbejde, er der hård dom over de nye aero-regler der skulle gøre det nemmere at overhale. Kørerne mener det er blevet svære at komme tæt på nu.

Grosjean Barcelona vintertest 2019 . Copyright NFL media

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 23/2 2019 klokken 09:02

Der er dømt fiasko for de nye aerodynamiske regler, der skulle gøre det nemmere at komme tæt på de forankørende, så det er nemmere at overhale.

Flere kørere melder nu ud, at de faktisk føler at det er svære at komme tæt på.

det er især de nye bredere og mere simple, frontvinger der får en hård medfart af kørerene.

I bedste fald er det det samme som sidste år.

"Det er som om man her trykket på Copy & Paste," kom det fra Renault kører Nico Hülkenberg.

De nye regler, blev indført med Ross Brown som ankermand, for at man skulle kunne komme tættere på, med de bredere frontvinger, men som i 2009, hvor man sidst forsøgte sig med en lignende strategi, har det vist sig at være nytteløst.

Til Browns forsvar, har men fjernet muligheden for at bruge mange mindre vinger, under frontvingen, til at leve vinden ind under bilen, som derved skabte turbolens til de bagvedkørerende.

Men Formel 1 holdenes aerodynamikere er dygtige, hvilket har resulteret i, at de alligevel har formået at rykke vinden, dels under og dels rundt om bilen, så der stadig er stor turbolens bag bilen og dermed svære forhold for dem der vil overhale.

Det er ikke nemt, at komme med nye tiltag. Først i 2021 vil der komme helt nye regler igen, så må vi håbe at det lykkes bedre denne gang.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« 4. testdag, Hülkenberg overrasker