Englands GP: 3. frie træning. Hamilton tilbage på toppen

Sidste mulighed for at få sat bilen optimalt op til kvalifikationen. Hamilton var hurtigst i den første træning, mens Vettel tog sig af den anden. Det er i denne træning, de havde mulighed for at finde lige det sidste, der skal til for at sikre sig pole-position.

Englands Grand Prix 2018 . Copyright Sauber

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 7/7 2018 klokken 13:07

Ud over, at kørerne skal finde den hurtigste vej rund på Silverstone, så skal de også lige finde ud af, hvordan de kommer rundt i de sidste sving, hvor FIA har fået sat en ekstra kerb op, på ydersiden af svinget, så bilerne ikke kan kører så bredt, som de gjorde under gårsdagens træninger.

Som de fleste efterhånden ved, er McLaren rimeligt udfordret. Selv her i tredje træning, testede de med aero bemaling, som normalt kun bliver brugt i den første træning.

Feltets to crash piloter, Max Verstappen og Romain Grosjean, var også nogen der havde en del, de skulle have styr på, da de begge gik glip af den anden træning.

Det var da også Verstappen, der var den første til at sætte en tid, men Ferrari besluttede også, at de skulle have en del data, hvorfor begge Ferrarier også var tidligt ude.
Det satte hurtigt Ferrari hurtigt i front.

Brendon Hartley i Toro Rosso stod for dagens store afkørsel.
Det var dog slet ikke New Zealanderens skyld, da gentagelser af uheldet, tydeligt viste at hans venstre forhjulsophæng simpelthen eksploderede.
Hartley ramte dækmuren med stor fart, men var heldigvis hurtigt på radioen for at fortælle, at han var OK.

Uheldet udløste rødt flag.

Toro Rosso fik omgående Gasly ind, hvor de lige ville se hans bil efter, om den kunne have samme fejl.
Toro Rosso vil have travlt med at fikse Hartleys bil til kvalifikationen.

Uheldet betød, at der røg omkring 10 minutter, fra den træningstid som flere havde stort behov for. Så da træningen blev givet fri igen, kom næsten alle omgående på banen.

Kun 5 havde sat en tid, inden uheldet.

Hamilton var den første fra toppen, til at give den et forsøg. Et forsøg han var i front med, i de to første sektorer, men som han missede i tredje sektor, hvorfor han endte som den 2. hurtigste.

Da alle havde sat deres tid, kunne det tyde på, at der var en overraskelse på vej fra Sauber. Leclers var oppe som nummer 5, Ericsson nummer 7.

Magnussen var på dette tidspunkt nummer 8, Grosjean nummer 11.

Med 10 minutter igen, begyndte de for alvor at teste deres kvalifikations pace.
Kimi Räikkönen satte hurtigt en tid, som de andre havde svært ved at slå, men det var kun til Hamilton fik kastet sin Mercedes, helt perfekt gennem banen, for at tage hurtigste tid.

Magnussen havde fået styr på sin HAAS racer, som Steiner også havde forventet han ville. Med 6 minutter igen, rykkede Kevin op som nummer 6, kun 3 tusindedele sekund langsommere end Ricciardo.

Verstappen rykkede dog forbi Magnussen, lige efter, men så kom overraskelsen fra Leclerc i Sauber, der rykkede op som nummer 6, foran Kevin og Ricciardo.

Riccardo slog dog igen, så han sendte Leclerc ned som nummer 7. Hvilket dog er helt fantastisk for Sauber. Ericsson i den anden Sauber, var oppe som nummer 10.

Vettel stoppede træningen tidlig, med en smule ondt i nakken. Så han skal lige forbi fysioterapeuten, så han kan blive klar til kvalifikationen.

Magnussen sluttede som nummer 8, Grosjean som nummer 9.

Vandoorne sluttede som langsommeste mand, der fik sat en tid, mens Alonso sluttede lidt bedre, som nummer 13.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:26.722 + 0.000 14
2. Kimi Räikkönen Ferrari
S
1:26.815 + 0.093 13
3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
1:27.364 + 0.642 16
4. Sebastian Vettel Ferrari
S
1:27.851 + 1.129 8
5. Max Verstappen Red Bull
S
1:28.012 + 1.290 21
6. Daniel Ricciardo Red Bull
S
1:28.018 + 1.296 15
7. Charles Leclerc Sauber
S
1:28.146 + 1.424 17
8. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:28.418 + 1.696 15
9. Romain Grosjean Haas F1 Team
S
1:28.554 + 1.832 17
10. Marcus Ericsson Sauber
S
1:28.814 + 2.092 16
11. Esteban Ocon Force India
S
1:28.917 + 2.195 13
12. Sergio Perez Force India
S
1:29.066 + 2.344 14
13. Fernando Alonso McLaren
M
1:29.070 + 2.348 16
14. Nico Hülkenberg Renault F1
S
1:29.094 + 2.372 11
15. Carlos Sainz Jr. Renault F1
S
1:29.133 + 2.411 14
16. Lance Stroll Williams
S
1:29.829 + 3.107 12
17. Sergey Sirotkin Williams
S
1:29.984 + 3.262 16
18. Stoffel Vandoorne McLaren
M
1:30.004 + 3.282 16
19. Pierre Gasly Scuderia Toro Rosso
S
1:30.050 + 3.328 4
20. Brendon Hartley Scuderia Toro Rosso
S
0:00.000 + 0.00-722 3
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
HS
= Hyper soft dæk
US
= Ultra soft dæk
SS
= Super soft dæk
S
= Soft dæk
M
= Medium dæk
H
= Hard dæk
SH
= Super hard dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Små nyheder fra Silverstone Englands GP: Kvalifikationen LIVE fra Silverstone. »