Englands GP: 2. frie træning. Vettel tager den.

Efter en første træning, hvor den lokale helt Lewis Hamilton, var i total dominans, er vi nået til den anden træning, hvor vi kan forvente tider, der er langt hurtigere. Grosjean er ude, så det er op til KMag at få det bedste ud af HAAS raceren.

Østrigs Grand Prix 2018 . Copyright Ferrari

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 6/7 klokken 16:07

Helt fra starten af træningen, klagede flere kørere over, at balancen på deres biler, selvom alle fik besked på, at alt burde være som i den første træning.

En der klagede var Max Verstappen. Han fik at vide, at han skulle passe på med at træde på bremsen samtidig med at han trådte på speederen.

Det hørte han angiveligt ikke, da han kort efter gav gas for tidligt ind i Stove, hvilket sendte ham ud i vægen og ud af anden træning.
Det kan ende med en ny gearkasse.

Så efter at Max var ved at komme væk fra sit nye øgenavn, ”Crash Kid”, kan det se ud til at han er ved at genvinde det. Verstappens danske mekaniker Ole Schack ved nu, hvad han skal lave resten af dagen og i morgen!
Uheldet udløste rødt flag.

Red Bull var dog heldige med hvor Verstappen kørte af, så de kunne få bilen tilbage til garagen, mens træningen var i gang. Faktisk med hele 50 minutter tilbage af træningen. Det betyder dog ikke, at vi skal forvente at se hollænderen ude igen i 2. træning.

Efter den første halve time, var det nu de to Ferrarier der var bedst, med Räikkönen som den hurtigste, mens de to Mercedeser lå lige efter, men Hamilton som den hurtigste af de to.

Overraskende var det dog, at se Alonso oppe på P8 på dette tidspunkt, lige foran Vandoorne i den anden McLaren.
Magnussen lå nummer 11, 2,2 sekunder efter Räikkönen, men under 2 tiendedele efter Alonso på P8.

Ferrari rodede igen med gulvet på Vettels racer, som de ikke lader til at være helt tilfredse med.
Da Vettel kommer ud igen, er han omgående hurtigst af alle, så et eller andet har de fundet.

Mens det så meget rigtigt ud for Vette, så det meget forkert ud for Hamilton, der slet ikke kan finde den rigtige balance i Mercedesen. Under et forsøg, hvor det var tydeligt at han gav alt, var han lige over et halvt sekund nede på Vettel.

Hen over træningen, faldt McLaren tilbage, mens de andre begyndte at sætte rigtige tider. Det var dog tydeligt, at banen blev løbende bedre, så med 35 minutter igen, rykkede Alonso igen op forbi Magnussen, som nummer 8. Dog var han under en tiendedel hurtigere end Magnussen på P12, der ikke havde givet den et skud i et stykke tid.

Et eller andet, havde McLaren gjort rigtigt med Alonsos racer, mens Vandoorne i den anden, angiveligt ikke havde haft samme held, hvilket betød at han var næstsidste aktive mand på gridden.

For Pierre Gasly var det ikke rigtig en god træning. Med en halv time igen, måtte han parkere bilen, med noget der lignede et elektrisk problem. Samtidig var det Hartley i den anden Toro Rosso, der havde den tvivlsomme ære af at være langsomste mand, der havde sat en tid.

HAAS viste, trods en placering udenfor top 10, at de har tillid til deres racer, ved at sende Kevin Magnussen ud for at teste tungt, med 20 minutter tilbage af træningen.
Flere af de andre hold, fulgte hurtigt efter.

Igen, som vi har set før, var Ferrari, Mercedes og Red Bull i en klasse for sig selv, mens resten af feltet, fra Alonso på P6 til Hartley på P18, var der lige over et sekund mellem dem.

Alonso, der kørte race med Magnussen i 1. træning, valgte at kører race med Leclerc i den anden, på et tidspunkt hvor de begge testede tungt. Det gav ikke rigtigt mening, men sådan er spanieren. Spændende om han også klager over Leclerc!

Det endelige resultat var, Vettel, Hamilton, Bottas, Räikkönen og Ricciardo. Så helt efter bogen, med alle kørende folk fra de tre top-hold i toppen.

Fra Ricciardo på P5, til Alonso på P6, var der næsten et sekund. Det bør HAAS kunne gøre bedre.


Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Sebastian Vettel Ferrari
S
1:27.552 36
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:27.739 32
3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
1:27.909 30
4. Kimi Räikkönen Ferrari
S
1:28.045 34
5. Daniel Ricciardo Red Bull
S
1:28.408 31
6. Fernando Alonso McLaren
S
1:29.306 31
7. Nico Hülkenberg Renault F1
S
1:29.354 35
8. Esteban Ocon Force India
S
1:29.467 33
9. Sergio Perez Force India
S
1:29.522 32
10. Charles Leclerc Sauber
S
1:29.557 30
11. Carlos Sainz Jr. Renault F1
S
1:29.563 36
12. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:29.617 33
13. Pierre Gasly Scuderia Toro Rosso
S
1:29.831 16
14. Marcus Ericsson Sauber
S
1:30.046 32
15. Lance Stroll Williams
S
1:30.069 34
16. Sergey Sirotkin Williams
S
1:30.103 36
17. Stoffel Vandoorne McLaren
S
1:30.121 31
18. Brendon Hartley Scuderia Toro Rosso
S
1:30.404 36
19. Max Verstappen Red Bull
H
0:00.000 2
20. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
0:00.000 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
HS
= Hyper soft dæk
US
= Ultra soft dæk
SS
= Super soft dæk
S
= Soft dæk
M
= Medium dæk
H
= Hard dæk
SH
= Super hard dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« No further action Magnussen optimisme »