Corona kan knække holdene økonomisk

Verden kæmper i disse uger mod en forfærdelig pandemi, som angriber både mennesker, økonomien og det sociale liv. Det kommer også til at ramme Formel 1-holdene i sidste ende.

Vintertest 2. Kevin på banen . Copyright Haas F1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 23/3 2020 klokken 18:03

De fleste virksomheder har det svært i disse tider. Det er ikke kun caféen nede på hjørnet der lider, det er også store milliard virksomheder som F1-teams.

Den største årsag er, at holdene lever af en stor del af de TV-indtægter, de får fra 'Formula One Management'.

Det kan godt være, at holdene sparer penge ved ikke sende afsted og have ansatte, mekanisk udstyr og F1-biler ude på alverdens racerbaner. Men når der ikke bliver kørt løb, så betyder det, at TV-indtægterne falder. Og højest sandsynligt vil der også blive indgået et kompromis med de løbsarrangører, som har været nødt til at aflyse/udskyde F1-weekenderne.

Der har også været snak om, at de løbsweekender som potentielt vil blive afholdt senere på året, vil blive lavet om til todages arrangementer. Problemet med dette er, at både løbsarrangører og TV-stationer har betalt for tre dage med underholdning. Så her vil der højest sandsynligt blive lavet en aftale med Formel 1.

Japans Grand Prix 2018. Red Bull på Suzuka banenJapans Grand Prix 2018. Red Bull på Suzuka banen
Copyright Red Bull Contentpool


Problemet er bare, at under sådanne krisetider betaler virksomhederne løn til de ansatte. Samtidig er der udgifter til bygninger osv. ved siden af. Og rudekuverterne kan ikke bare fejes ind under gulvtæppet.

Samtidig kan holdene heller ikke bare fyre de ansatte. De fleste af dem er højt specialiserede indenfor deres felt, og vil med garanti forsøgt at blive headhuntet, hvis de bliver ledige. Det kan vise sig at være en dyr fornøjelse i højere lønninger, eller at holdet mangler kernemedarbejdere, når Coronavirusen (forhåbentlig) snart er væk, og F1-sæsonen kan starte.

Formel 1 har for tiden sendt samtlige teams på en tidlig og forlænget tre ugers "sommerferie", med håbet om, at tiderne vil være lidt mere rolige, når de er tilbage. Det er ikke tilladt at udvikle på bilerne under de tre (normalt to) ugers sommerferie, hvilket hjælper på økonomien i disse tider.

Som bekendt vil der allerede fra næste år blive indført et budgetloft på 175 mio. dollar (uden marketing omkostninger, enkelte lønudgifter osv) . Årsagen er, at F1 vil mindske afstanden imellem de store og små teams, og samtidig sikre at udgifterne ikke løber løbsk.

Pengefordelingen i F1 er opbygget sådan, at alle holdene får samme beløb fra den ene pulje. I en anden pulje fordeles penge alt efter teamets placering i konstruktørmesterskabet. Problemet ligger så i, at pengene først udbetales til teamene sæsonen efter.

Dermed vil de økonomiske konsekvenser fra Corona-krisen først for alvor vise sit ansigt i 2021.

Der skulle have været sket en ændring i reglementet til 2021, så holdene skulle bygge en helt ny racer. Af økonomiske årsager er dette blevet ændret til 2022.

Den kommende 2021 F1-racer.Den kommende 2021 F1-racer.
Copyright FIA Formula 1


De store økonomiske konsekvenser kan være med til at knække nogle af de mindre teams på gridden. Men det kan også få nogle af de store giganter til at trække stikket.

Ferrari går ingen steder, da Formel 1 er det eneste sted de markedsfører sig. Men for et hold som Renault, der netop har foretaget massive investeringer, kan det blive svært at forsvare økonomien.

McLaren burde ikke have problemer. Teamet tjener godt på andre områder end Formel 1 (bl.a. salg af gadebiler), og har pengestærke folk i ryggen, som Michael Latifi og Bahrains royale familie.

Williams er et af de mindre familieejede teams, som altid har gået efter den filosofi, at de vil bygge (stort set) alt på en Formel 1-racer selv. Det betyder også, at teamet vil blive ekstra hårdt ramt i tider som disse. Williams valgte dog at sælge ‘Williams Advanced Engineering’ fra i 2019.

Williams har valgt den dyre løsning, hvor nogle af delene kan koste 2-3 gange så meget at udvikle selv, som at købe dem. Bl.a. har de en hel afdeling til at konstruere deres egen gearkasse, i stedet for at få en med i pakken, når de får leveret motorer fra Mercedes.


Haas VF-20 præsenteret til vintertesten i BarcelonaHaas VF-20 præsenteret til vintertesten i Barcelona
Copyright Haas F1


Et team som Haas vil (måske) have det lidt lettere i disse tider. Teamet køber de fleste af deres dele fra leverandører, så derfor har de ikke så mange udgifter til lønninger. En anden fordel for teamet er, at deres amerikanske hovedkontor både rummer F1-teamet og Nascar-teamet. Det betyder også, at flere bygninger og administrative afdelinger deles imellem de to teams.

Gene Haas gik med i Formel 1 af to årsager:

- For det første fordi, at Gene elsker motorsport. Günther Steiner havde lavet næsten alt forarbejdet omkring teamet, og Gene skulle bare skrive under på checken, og så havde han også et team i motorsportens kongeklasse.

- For det andet for at promovere sin værktøjsvirksomhed, Haas Automation Inc. For nogle giver det ikke mening, at bruge flere hundrede millioner kroner om året på at køre racerløb, for at gavne en virksomhed der laver professionelt værktøj - såsom CNC-maskiner.

Årsagen til at det giver mening er, at de flere hundrede millioner kroner er billigt, i forhold den reklamemæssige værdi teamet får for pengene. Med 400-500 mio seere, og en efterfølgende eksponering af F1 via deling på sociale medier, nyheder osv. så når det ud til mere end én mia. mennesker verden over.

Hvis en virksomhed skulle vælge at promovere til det samme antal mennesker via normal markedsføring, så skulle de gange det beløb mange gange.

Så det betyder, at Gene Haas har foretaget en god investering med sit Formel 1-team.

Mercedes F1-teamchef, Toto Wolff, snakker også om, at bilmærket Mercedes, har nydt godt af at være en del af Formel 1. Det skyldes, at bilmærkets brandværdi er øget betragteligt, i forhold til den investering, som teamet har foretaget.

Nu er der ikke andet at gøre, end at håbe på, at denne forfærdelige sygdom kan forsvinde fra denne jord så hurtigt som muligt, så mennesker (og F1-teams) kan blive reddet.

Bottas i front i USABottas i front i USA
Copyright Mercedes AMG F1 - Steve Etherington

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Officielt: Baku udsat Opdatering fra Formel 1 »