Banen i Austin har over weekenden, udviklet sig markant.
Det betyder også, at de tider vi så om fredagen, er blevet forbedret markant og der er nogle hold der noget overraskende har vist svagheder.
HAAS har haft det hårdt, men har trods alt mulighed for at komme videre fra Q1.
Q1 er skudt i gang og alle 20 kørere gør sig klar til at komme ud for at sikre sig en tid, der er god nok til at komme videre fra Q1.
Flere kørere har igen udfordringer med sving 19, hvor der er stor mulighed for at finde en del tid, men hvor tiden også bliver taget fra køreren, hvis banens kanter bliver overskredet.
Et andet sving der giver udfordringer, er sving 8. Her er det mest af alt, fordi banen er meget bumpet her, hvilket let sender kørerne udenfor banen. Det må de dog gerne her, men det er ikke hurtigt.
Williams racerne er nærmest givet til at ryge ud af Q1, men hvem skal de øvrige være.
Alfa Romeo ser ud til at have problemer, men det har forrige weekends helt, Sergio Perez i Racing Point også.
Han har også udtalt, at han har det svært med den med ujævne bane, men at han håbede at lære lidt fra Stroll.
Perez ryger ud allerede efter Q1. Problemer betød at han kun fik 5 omgange og er ude som nummer 19.
Sidste mand er Kubica.
Ude efter Q1 er:
Placering |
Kører |
Hold |
16 |
Giovinazzi |
Alfa Romeo |
17 |
Räikkönen |
Alfa Romeo |
18 |
Russell |
Williams |
19 |
Perez |
Racing Point |
20 |
Kubica |
Williams |
Q2
HAAS fik begge biler med videre fra Q1, hvilket er mindst lige så godt som de havde håbet på.
Kan de gøre det utænkelige, at komme med til Q3 her på hjemmebanen?
Der bliver sat hurtige tider, men også satset fra topholdene på at de kan komme videre på medium dæk.
Red Bull ser stærke ud igen, men Ferrari er så absolut også med.
Albon sætter en stærk tid ind, men på de bløde dæk. De vil altså være helt sikre på at komme med til Q3 og satser ikke.
Hamilton laver en fin tid på medium dækket. En tid der ser ud til at være god nok til at komme videre.
Magnussen sætter en tid, der er dårligere end den han satte i Q1, men den er markant hurtigere end Grosjean, der lige nu er på P15. Kevin er på P10.
Tiden er udløbet og Kevin er på vej rundt, men ser ikke ud til at forbedre sig.
Kevin bliver slået ud og ryger ned på P13.
Kvyat, der slog Kevin, får frataget sin sidste tid, så Kevin er oppe som nummer 12. Grosjean slutter sidst.
Ude efter Q2 er:
Placering |
Kører |
Hold |
11 |
Hülkenberg |
Renault |
12 |
Magnussen |
HAAS |
13 |
Kvyat |
Toro Rosso |
14 |
Stroll |
Racing Point |
15 |
Grosjean |
HAAS |
Q3 er i gang.
Det ser ud til at blive en meget tæt kvalifikation.
McLaren har begge deres biler med, Renault har Ricciardo med og Toro Rosso har Gasly med. Ellers er det Ferrari, Mercedes og Red Bull, der skal kæmpe om pole.
Sainz er hurtigt rundt og holder Norris bag sig.
Hamilton sætter hurtigste tid, men bliver overgået af Bottas, der sætter ny bane rekord.
Vettel når ham næsten. Er 12 tusindedrele sekund efter.
Leclerc kommer ind på P3.
Verstappen skubber Leclerc væk fra P3.
Efter første runde, er det Bottas der har pole, lige foran Vettel og Verstappen. Hamilton er nede på P5.
5 minutter igen. Alle er i pit.
Hamilton er næsten 3 tiendedele langsommere end Bottas.
Ricciardo benytter den ledige bane, til at sætte sin Q3 tid.
Nu kommer de andre ud. Der er lige under 3 minutter tilbage.
Ricciardo sætter en tid der får ham ind som nummer 8.
Verstappen er første mand til at skulle sætte en tid. Den påbegynder han nu.
Vettel er også i gang. Mens Verstappen ikke forbedre sig, så forbedre tyskeren sig markant.
Vettel sætter tid til i sektor 2.
Vettel kommer ikke på Pole, han er på P2. Verstappen forbedre sig heller ikke. Leclerc få det heller ikke til at hænge sammen.
Bottas tager pole. Hamilton starter nede som nummer 5.