I alle sportsgrene er der nedskrevne regler og retningslinjer, som skal følges. Men der er også uskrevne regler, og en sådan brød FIA, international motorsports ledende organ.
Den uskrevne regel går på, at teamcheferne altid skal orienteres inden FIA offentliggør den nye løbskalender. Ikke nødvendigvis for at de kan få mulighed for at afvise den, men blot for at orientere inden den egentlige offentliggørelse og samtidig komme med deres eventuelle kommentarer.
Det sidste skete bare ikke med 2023-kalenderen, og det har udløst stor “vrede og frustration” blandt teamcheferne, rapporterer den italienske del af
onlinemediet Motorsport.com.
Teamcheferne er ikke glade for den nye 2023-kalender. Her Christian Horner (Red Bull) og Toto Wolff (Mercedes)
Copyright Red Bull Contentpool
Med hele 24 løb er kalenderen den hidtil mest omfattende. Således åbnes ballet i Bahrain d. 5. marts næste år og slutter i Abu Dhabi den sidste uge af november. Dertil kommer en såkaldt triple-header i USA, Mexico og Brasilien, som teamene, ifølge det italienske medie, ikke anede noget om.
Og det er ikke kun hos F1-cheferne, der er murren i krogene. Også Formel 1s ejere, Liberty Media, er frustrerede, for heller ikke de kendte til kalenderens omfang inden den officielle offentliggørelse.
Ifølge det italienske medie hedder det:
“Traditionen har altid krævet, at Liberty Media og FIA udsender en fælles pressemeddelelse, for hvis det formelt er korrekt at betragte godkendelsen af kalenderen som et FIA-kompetenceområde, er det også rigtigt, at udarbejdelsen af samme er resultatet af en stort arbejde udført og afsluttet af Liberty Media, som beskæftiger sig med at forhandle og afslutte forhandlingerne med arrangørerne af hvert enkelt grand prix.”
FIA Præsident, Mohammed Ben Sulayem
Copyright FIA Formula 1
“Ved denne lejlighed informerede FIA ikke Liberty Media om offentliggørelsen af kalenderen, og i (Liberty Medias) London-kontorer fik personalet, der ledes af Stefano Domenicali, nyheden uden nogen form for varsel.”
Ifølge den britiske avis
The Guardian, er den overraskende offentliggørelse blot endnu et irritationsmoment i forholdet mellem FIA og teamcheferne.
Således modtog motorsportsorganistionens præsident, Mohammed ben Sulayem også hård kritik for FIAs langsommelige sagsbehandling ved tildelingen af de sensationelt mange gridstraffe op til Italiens Grand Prix for snart to uger siden.
Endelig er teamcheferne utilfredse med, at en ellers spændende finale blev ødelagt af, at løbet blev sluttet under Safety Car. Rødt flag ville have bibeholdt spændingen, lyder det.