Sikkerhed i F1: Smykker, underbukser eller Tecpro?

Sikkerheden i Formel 1 er øget markant over årene, og nye områder dukker op, hvor der kan forbedres. Ikke alle er dog enige i prioriteringerne.

Sebastian Vettel leder det bageste midterfelt på første omgang. Emilia-Romagnas GP 2022 . Copyright Aston Martin

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 8/5 2022 klokken 16:05

Det er efterhånden mange år siden, at en kører er kommet slemt til skade i en forulykket Formel 1-bil. Og stor tak til FIA for det.

Hvem husker ikke Romain Grosjeans crash i Bahrain, hvor han som en 'fugl føniks' steg ud af en brændende Haas-racer og reddede livet. Et utænkeligt slutscenario for 8-10 år siden. Siden franskmandens ulykke er sikkerheden endda blevet øget yderligere.

Og netop derfor kan man undre sig over de to sidste dages debat om sikkerheden i forbindelse med løbsweekenden i Miami, Florida.

Den nytiltrådte løbsdirektør hos FIA, Niels Wittich, er en ihærdig og grundig mand, som følger det internationale sportsregulativ til punkt og prikke. Derfor har han krævet, at kørerne ikke må bære smykker eller ikke-godkendt undertøj, når de sidder i F1-racerens cockpit.

Ikke alle er enige i den beslutning. Og slet ikke, når det kommer til ure og smykker.

Saudi-Arabiens Grand Priz 2021. Lewis Hamilton markerer LGBT-miljøets rettigheder med sin særlige hjelm til denne weekendSaudi-Arabiens Grand Priz 2021. Lewis Hamilton markerer LGBT-miljøets rettigheder med sin særlige hjelm til denne weekend
Copyright Mercedes AMG


Årsagen til uenigheden skal findes i en betonvæg i Miami, som først Carlos Sainz i Ferrari, og senere Esteban Ocon i Alpine stiftede så voldsomt et bekendtskab med, at hans mekanikerne ikke kunne nå at reparere bilen inden kvalifikationen. Chassiet var ødelagt.

Med til historien hører, at væggen, at uransagelige årsager, ikke er sikret med den stødabsorberende sikkerhedsbarriere Tecpro, så der er kontant afregning ved kontakt. Efterfølgende har både Ocon og Sainz klaget overbåde nakke- og hovedsmerter efter bekendtskabet.

Nu har Lewis Hamilton derfor meldt klart ud, at han ikke ønsker at følge regulativet omkring ure og smykker, hvilket Mercedes-køreren viste med al tydelighed, da han mødte op i Miami iført hele tre (3!!!) tunge ure og flere ligeså tunge smykker.

"Jeg mener, hele denne sikkerhedsting, mand," lød det fra Hamilton, da han blev spurgt om betonbarrieren.

"Da de fortalte mig om smykkerne, sagde de, at sikkerhed er alt."

"Jeg sagde, 'Nå, hvad er der sket i de sidste 16 år?'Jeg har haft smykker på i 16 år. Så var sikkerhed ikke et problem dengang?'"

Brasiliens Grand Prix 2021. Sebastian VettelBrasiliens Grand Prix 2021. Sebastian Vettel
Copyright Aston Martin


Det menes at Hamilton har en piercing et bestemt sted på kroppen, og at denne ikke er så ligetil at fjerne. Den syvdobbelte verdensmester har derfor søgt FIAs præsident Mohammed Ben Sulayem om dispensation for reglen men har stadig ikke modtaget svar.

Den firedobbelte verdensmester Sebastian Vettel er enig i den manglende konsistens i regeljunglen. Som bekendt er tyskeren ikke kendt for at bære tunge smykker og store ure, men reglen om at kørerne skal bære godkendt undertøj har fået Aston Martin-køreren til at demonstrere på sin egen måde.

Således spankulerede Vettel rundt i Miamis paddock med underbukserne uden på sin kørerdragt.

Adspurgt af Motorsport, om hans udseende var en form for protest mod reglen, sagde Vettel, der er direktør for kørersammenslutningen GDPA: "Det var bare en 'piss-take' (ordspil på 'mis'-take, red.)"

"Jeg er ligeglad, men det er bare sjovt, at vi bliver ved med at tale om det."

Det er endnu usikkert, hvorvidt FIA vil opstille en Tecpro sikkerhedsbarriere i føromtalte sving. Men smykke sikkerhedsforanstaltningerne omkring smykker og undertøj fastholdes.

Et brud på smykke- og undertøjsregulativet koster en bøde på 265.000 USD.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Miamis GP - Kvalifikationen LIVE: Leclerc på pole Miamis GP: Løbsresuné »