Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 8/5 2022 klokken 23:05
Inden starten gik, valgte Aston Martin at trække begge deres biler ind i garagen, for at få styr på problemer med deres benzin i deres biler, der var blevet for kold, hvilket betød at de skulle starte fra pitten, hvilket sendte blandt andet Kevin Magnussen to pladser frem på gridden.
Det var forventet, at vi kunne få en kaotisk start, især fordi sporet lige udenfor ideallinjen var meget glat.
Samtidig forlød det, at der var risiko for regn, hvilket vil give nærmest kaos under løbet.
Løbet kom helt rent fra start, hvor Verstappen lykkedes med at rykke med Leclerc og dermed op på 2. pladsen.
Geroge Russell i Mercedes, der var en af de få der havde satset på at starte på de hårde dæk, fik en skidt start og falde ned gennem feltet, hvilket Hamilton på medium dækket også gjorde.
Magnussen fik, igen, en konge start og var efter blot 3 omgange, oppe som nummer 12.
Hamilton viser dog mere agressivitet end vi har set længe fra ham, hvilket sender ham til bage på P6, efter 6 omgange, i en Mercedes der ser bedre ud end vi har set tidligere i år.
På omgang 7 får Zhou i Alfa Romeo, besked på at gå i pit for at udgå. Vettel i Aston Martin melder om problemer med bilen og er bagerst i feltet.
På omgang 9 får Verstappen linet Leclerc op og smutter forbi, i første forsøg. Leclerc slap dog ikke hollænderen, men formåede kun at holde på, ved hjælp af DRS.
I de efterfølgende omgange, formåede Leclerc at holde sig indenfor sekundet, hvilket betød at han fik DRS og dermed hjælp toil at holde sig inde i kampen om P1.
Det var dog tydeligt, at Red Bull og Verstappen, var hurtigst på dette tidspunkt af løbet.
Kevin Magnussen fik lov til at komme forbi Mick Schumacher på omgang 10, hvilket sendte danskeren ind i pointene på P10. Det på et tidspunkt hvor Verstappen havde fået kørt Leclerc ud af sekundet og dermed uden DRS.
Leclerc havde tydeligt udfordringer med sine dæk, men Ferrari valgte at holde ham ude, til trods for at der var flere hold der allerede havde foretaget deres første stop, her i blandt Magnussen, der kom ud på P18.
Efter 16 omgange, øgede Verstappen i front, med hurtigste omgange, mens Perez også meldte sig ind i kampen.
På omgang 20 meldte Perez ind, at han mistede Power. Besked fra holdet, var dog at intet var galt i første omgang, men kort efter fik han besked på at lave en form for nulstilling af motoren og så var han med igen.
mens flere af de "små" hold, valgte at pitte tideligt, blev holdene i front bare ude. Hamilton var den første af dem i front, der pittede fra P6 og fik hårde dæk på. på omgang 23, hvilket skulle kunne få ham til mål.
På omgang 25 pittede Leclerc, efter han satte hurtigste omgang for at få det sidste ud af sine medium dæk. Han var på dette tidspunkt lige under 5 sekunder efter Verstappen.
På omgang 27 pittede Verstappen, hvilket overlod førringen i løbet til Saoinz, der endnu ikke havde været i pit. Verstappen holdt P2 foran Peres, der heller ikke havde været i pit.
Sainz fik en omgang i spids, inden han pittede til et skidt stop, der betød at Perez kom helt op bag ham.
Efter Verstappen og Leclerc begge havde været i pit, var afstanden nu øget fra små 5 sekunder, til mere end 7 sekunder.
Med omkring 20 omgange til mål, kom den første melding om, at det så ud til at der var lidt regn på vej. Russell, der endnu ikke havde sat nye dæk på endnu, håbede at det ville blive til mere end lidt regn, da han uden stop, var oppe på P5, lige foran Bottas, der havde været i pit.
På omgang 41 kom så den Saftycar som alle havde forventet, da Lando Norris og Pierre Gasly rammer hinanden.
Stor fordel for George Russell, der pitter med det samme. Perez fik også et stop og da den virtuelle Saftycar blev ti len rigtig Safty car, er der mange der pitter. Haas valgte ikke at pitte, det samme gjorde Verstappen og de to Ferrarier at gøre, som kunne blive til Perez´fordel.
Magnussen fik dog lov til at pitte, efter han flere gange havde bedt om det, hvilket sendte ham ned som nummer 13. samtidig fik Hamilton besked på, at han ikke skulle pitte.
Safty Car fik samlet feltet igen, hvilket betød at Verstappens store forspring på næsten 8 sekunder, var væk, da de igen startede.
Verstappen fik kontrol over feltet på omgang 46 uf af 57, med en hårdt pressende Leclerc i hælene.
Perez pressede straks Sainz, men blev afvist. Samtidig havde Magnussen kontakt med Stroll og tabte placeringer.
Med 10 omgange til mål, pressede Leclerc Verstappen håprdt, samtidig med at Perez pressede Sainz.
Uden DRS var der dog ingen af dem der kunne gøre noget. Da DRS kom, fik Leclerc fat i verstrappen igen, mens Hamilton og Russell røg i nærkamp, hvilket Russell vandt, med friske dæk, hvilket betød at han kom op på P5.
Med 5 omgange til mål, rykker Perez kortvarigt forbi Sainz, men han kunne ikke holde den.
Med 4 omgange til mål, sætter verstappen hurtigste omgangstid og trækker sig ud af sekundet til Leclerc.
Schumacher kører ind i Vettel og ødelægger begges løb. Det fik Magnussen op på P11, men der var langt op til Albon på P10.
Russell og Hamilton kæmpede dog til det sidste, selvom Hamilton formåede at slå tilbage, var det Russell der tog det længste strå.
Verstappen endte med at vinde løbet. Ikke så overbevisende som det havde været uden safty car, men stadig overbevisende. Ferrari fik P2 og P3.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)