Ruslands GP: Dagene Derpå

Ruslands Grand Prix blev en begivenhedsrig affære, som sendte Bottas tilbage i titelkampen. Her er løbet dagene derpå.

Ruslands Grand Prix 2020 . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 29/9 2020 klokken 18:09

Løbet i Rusland blev et løb udover det sædvanlige. Alvorlige uheld og tidsstraffe fik hurtigt rystet posen med placeringer.

Mest diskuterede begivenhed var Lewis Hamiltons 2x 5 sekunders straf for at lave prøvestarter et forkert sted. Det fik efterfølgende verdensmesteren til at beskylde FIA for at straffe ham, for at holde ham tilbage i mesterskabet.

Det fik så FIA’s Race Director, Michael Masi, og F1’s Motorsportschef, Ross Brawn, til at skyde beskyldningerne i sænk med det samme, ifølge Motorsport.com.
.

Masi siger, at FIA laver regulativet, men at det er en uafhængig enhed (stewards) som dømmer kørerne. Derfor giver det ikke mening at skyde skylden på FIA, da samme straf ville have faldet til alle andre kørere.

Brawn mener også, at Hamilton bare skal gå hjem og kigge indad og fundere lidt over hvordan han kan undgå fejlene i fremtiden.

Ruslands Grand Prix 2020. Safety car efter flere uheld på første omgangRuslands Grand Prix 2020. Safety car efter flere uheld på første omgang
Copyright Mercedes AMG


Esteban Ocon trak ikke nogle overskrifter med sin perfomance, da han sluttede over et halvt minut bag sin teamkammerat. Alligevel udtaler Ocon efterfølgende, at første stint var hans bedste performance i denne sæson.

Andet stint var rigtig dårligt, og franskmanden måtte først “parkere” og lukke Ricciardo forbi, og derefter se sig selv blive overhalet. Problemet lå nemlig i, at franskmanden ikke kunne få sine hard-dæk til at fungere korrekt.

Hamilton var også utilfreds med dæk-situationen. Ikke så meget selve soft-dækket, men tidspunktet de blev skiftet ud med hard-dækket. Hamilton mener, at pitstoppet kom for tidligt, hvilket betød at han skulle spare på de nye hard-dæk.

Nu forklarer Mercedes, at soft-dækket simpelthen var overraskende tæt på sin grænse. Faktisk siger Mercedes, at dækket ikke havde mere end 1-2 omgange tilbage. Derfor var skiftet nødvendigt så tidligt.

Et sammenstød med Charles Leclerc endte Lance Strolls løb på første omgang - uden nogle af kørerne blev straffet. Det skabte stor utilfredshed hos Stroll som mener, at det er latterligt, at Leclerc ikke fik en straf. Stroll mener nemlig, at der blev givet meget plads til Leclerc.

En anden person der var mere positiv var weekendens sejrsherre, Valtteri Bottas, som gentog sidste års verbale stikpille med de velkendte ord “f**k you”.

Finnen forklarer efter løbet, at det bare kom ud af ham. Bottas har oplevet stor kritik for sine manglende præstationer og point, og enkelte har bedt ham om at give op. Derfor følte Bottas at de fortjente den “hilsen” over radioen.

Ruslands Grand Prix 2020. Starten er gået og begge Mercedes-racere fører anRuslands Grand Prix 2020. Starten er gået og begge Mercedes-racere fører an
Copyright Mercedes AMG


Hot:
Valtteri Bottas: nogle mener at sejren blev foræret til finnen. Faktum er bare, at Hamilton fik 10 sek straf, men han sluttede 22 sek bag Bottas.

Daniel Ricciardo: den storsmilende australier tog straffen “som en mand”, holdt hovedet koldt og kørte r*ven ud af bukserne i sin Renault.

Kevin Magnussen: Danskeren imponerede stort med sin flotte præstation, og viste hvorfor han virkelig fortjener det sæde!

Not:
Lewis Hamilton: Indrøm dine fejl, lær af dem og kom videre. Det andet brokkeri og beskyldninger klæder ikke en verdensmester.

Alexander Albon: Albon har det meget svært i år, og podieplaceringen i sidste løb blev byttet bøllebank i kvalifikationen og otte placeringer op til teamkammeraten er ikke godkendt i en af feltets bedste sæder.

Esteban Ocon: Var spået til at være et kæmpe talent, men franskmanden har endnu ikke bevist det ovenpå sit “sabbatår”.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 3. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T34:00.364 2 26
2. 2. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1T34:08.093 2 18
3. 1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T34:23.093 2 15
6. 11. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1T35:02.550 2 8
8. 12. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
P
1T35:09.104 2 4
9. 9. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1T35:30.130 2 2
10. 10. Alexander Albon Oracle Red Bull Racing
P
1T35:38.224 2 1
12. 18. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
52 omg. 2 0
13. 15. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
52 omg. 2 0
15. 8. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
52 omg. 2 0
16. 19. Nicholas Latifi Williams Racing
P
52 omg. 2 0
17. 16. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
P
52 omg. 2 0
18. 14. George Russell Williams Racing
P
52 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
19. 6. Carlos Sainz Jr. McLaren Formula 1 Team
P
0 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Callum Ilott debuterer for Haas F1 Grosjean sat på bænken »