Red Bull havde gerne set Lewis Hamilton straffet endnu hårdere end de 10 sekunders straf, han fik for kollisionen med Max Verstappen på Silverstone.
Men det kommer ikke til at ske.
FIA og Michael Masi har klart afvist Red Bulls ønske om hårdere straf til Hamilton, men ordlyden i
begrundelsen er i sig selv interessant:
FIA skriver nemlig i litra b) første sætning i begrundelsen, at de ”beviser”, som Red Bull angiveligt havde mod Hamilton, ”ikke var blevet opdaget”, men fabrikeret med henblik på ansøgningen om at genoptage sagen.”
Med andre ord beskylder FIA Red Bull for blot at have opfundet de nye anklager eller beviser mod Hamilton.
Englands Grand Prix 2021. Lewis Hamilton vinder trods kollision med Verstappen og 10s straf
Copyright Mercedes AMG
Ordlyden i FIA’s begundelse tager en uventet hård drejning i litra b), tredje sætning, som umiddelbart er lidt svær at blive klog på:
“Løbsstewards bemærker - med en vis bekymring - visse anklager, som blev fremsat i teamets [Red Bulls] ovennævnte brev.
Sådanne anklager kan eller kan ikke være relevante for løbsstewards, såfremt anmodningen om at genoptage sagen var blevet accepteret. Løbsstewards kunne have behandlet disse anklager direkte i enhver afgørelse, som ville følge deraf. Anmodningen om at genoptage sagen er blevet afvist, og løbsstewards vil ikke kommentere disse anklager.”
Øh, say what...?
Hvad skyldes FIA's "bekymring" helt præcist, og hvilke anklager er der tale om?
Formuleringen i FIA’s begrundelse lader forstå, at Red Bull må have fremsat meget alvorlige anklager mod enten Hamilton, Mercedes eller måske endda FIA, som de enten ikke har kunnet bevise, ikke har været tilstrækkeligt relevante eller som har været for langt ude.
Men vi ved det ikke.
Dermed har dramaet om kollisionen mellem Verstappen og Hamilton indtil videre fået en lidt uforløst officiel afslutning – men det fortsætter på banen og mellem teamcheferne.