Østrigs GP - Sprintløbet LIVE: Sejr til Verstappen

Lørdagens F1 Sprint-løb blev kørt på Red Bull Ring i Østrig. Vinderen blev Max Verstappen og Kevin Magnussen hentede en flot P7. Du kan følge løbet herunder, som det udviklede sig LIVE.

Tyren på Red Bull Ring . Copyright BMF1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 9/7 2022 klokken 16:07

De fire gange F1-kalenderen har et Sprint-løb, er der kort fortalt tale om 1 times løb på 100 kilometer, som på Red Bull Ring konverteres til 24 omgange.

Rent faktisk er der fri leg mellem F1-teamene, idet der ikke er regler om antal pitstop. Kun valget af dæk er fastlagt til 2 compounds. I Østrig dog 3 compounds.

Læs om ændringerne til dette års F1 Sprint-format.

Fredagens kvalifikation, som afgør startgridden til sprintløbet, blev vundet af Max Verstappen, Red Bull, hvilket betyder, at hollænderen starter forrest, men der er utrolig tæt mellem de tre forreste.

Østrigs Grand Prix 2022. Red Bull racer under 1. frie træningØstrigs Grand Prix 2022. Red Bull racer under 1. frie træning
Copyright Red Bull Contentpool


Således sluttede Charles Leclerc på andenpladsen kun 0,029 sek. fra Verstappen og Carlos Sainz, kun 0,082 sekund efter.

Efter kvalifikationen fik Sergio Perez en straf for 'track limits' og skal starte på P13.

Det blev i den grad en godkendt kvalifikation for Haas F1, hvor Kevin Magnussen sluttede på P6 og Mick Schumacher lige efter på P7. Begge henholdvis 0,895 og 1,027 sekund langsommere end vinderen, hvilket begge undrer begge kørere, idet Haas-raceren, som den eneste, endnu ikke har fået opdateringer i 2022. De kommer først til Ungarns Grand Prix.

Sprintløbet starter lørdag kl. 16.30, og du kan følge vores LIVE-dækning herunder.

Temperatur: 21 gr.
Vejret: Tørvejr
Vind: 1 m/s

Aktuelt: Fernando Alonso bliver trukket tilbage i pitten inden formationsomgangen med tekniske problemer.

Starten er gået
Gult flag! Guanyu Zhou holder i Sving 1 og kan ikke komme op til stargridden. Der skal derfor køres en ny formationsomgang.

Der gøres klar til en ny start.

Nu går starten og Max Verstappen kommer først igennem, mens en Pierre Gasly spinner rundt og nu er næstsidst.

Kevin Magnussen holder P6 foran Mick Schumacher.

Ud over Alex Albon, Sebastian Vettel og Nicolas Latifi kører alle på mediumdækket. Førstnævnte på soft.

Lewis Hamilton var involveret i Pierre Gaslys snurretur og er nede på P10. George Russell på P4.

5/23
Hamilton op på P10 mens Charles Leclerc sætter hurtigste omgang på P2.

Verstappen fører med 2,2 sekund, mens Kevin Magnussen kæmper for at komme forbi Esteban Ocon i Alpine.



7/23
Tæt kontakt mellem de to Ferrarier men Leclerc holder sig foran Sainz.

I mellemtiden har Sergio Perez vundet 5 pladser til P8. Sebastian Vettel har vundet 6 pladser til P14..

8/23
Max Verstappen stadig i front, nu med 3 sekunder foran Charles Leclerc.

Sergio Perez presser Mick Schumacher på P7 og foretager en flot overhaling. Jagten går nu ind på Kevin Magnussens P6.

10/23
Sergio Perez går uden problemer forbi Kevin Magnussen.

Gult flag i sektor 2!

Sebastian Vettel i gruset, hvor Aston Martin-kørere sætter bilen i hårdt bakgear og kommer fri af grusen. Replays viser, at Alex Albon skubbede Vettel i gruset. Måske er en straf på vej til Williams-køreren.

14/23
Max Verstappen stadig i føring med Charles Leclerc 2,6 sekund efter.

Lewis Hamilton kæmper for at komme forbi Mick Schumacher på P8. Tyskeren forsvarer sig godt, mens Magnussen kæmper for at holde P7, fordi teamkammeraten har DRS på ham.

16/23
Sergio Perez nu på P5 og 5 sekunder efter George Russell.

Lewis Hamilton er stadig ikke kommet forbi Mick Schumacher.

Lando Norris på P11 foran Daniel Ricciardo. Kun et halvt sekund skiller de to McLaren-kørere.

20/23
Magnussen under massivt pres fra Mick Schumacher på grund af dennes DRS. Hamilton ligger stadig i bagvingen på tyskeren og kan ikke komme forbi den heroisk kæmpende Haas-kører.

Charles Leclerc er kommet lidt tættere på Max Verstappen, men Red Bull-køreren holder 2,2 sekunds forspring.



21/23
To omgange tilbage og kampen mellem Lewis Hamilton og Mick Schumacher er vild. Men tyskeren holder stadig skansen mens Kevin Magnussen nu er 1,3 sekund foran teamkammeraten.

22/23
Så gik den ikke længere. Hamilton er forbi Schumacher og jagter nu Magnussen på P7.

Max Verstappen fører nu med 1,8 sekund foran Charles Leclerc. Carlos Sainz er hele 4,1 sekund efter teamkammeraten på P2.



23/23
Det ternede falg blafrer da Max Verstappen passerer som vinder foran Charles Leclerc og Carlos Sainz.

George Russell snupper P4, Sergio Perez P5, Esteban Ocon P6 og Kevin Magnussen P7, som virkelig havde fart i sin Haas-racer.

Det uofficielle resultat ser således ud:



Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

Vis tider
P. Kører Team Dæk Tid Omg Point
1. Max Verstappen Red Bull Racing
P
0T26:30.059 23 8
2. Charles Leclerc Ferrari
P
+ 0:01.675 23 7
3. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
+ 0:05.644 23 6
4. George Russell Mercedes AMG
P
+ 0:13.429 23 5
5. Sergio Perez Red Bull Racing
P
+ 0:18.302 23 4
6. Esteban Ocon Alpine F1
P
+ 0:31.032 23 3
7. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
+ 0:34.539 23 2
8. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
+ 0:35.447 23 1
9. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
+ 0:37.163 23 0
11. Lando Norris McLaren
P
+ 0:38.580 23 0
12. Daniel Ricciardo McLaren
P
+ 0:39.738 23 0
13. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
+ 0:48.241 23 0
15. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
+ 0:52.125 23 0
16. Alexander Albon Williams
P
+ 0:52.412 23 0
17. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
+ 0:54.556 23 0
18. Nicholas Latifi Williams
P
+ 1:08.694 23 0
19. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
- 2 omg. 21 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. Fernando Alonso Alpine F1
P
- 23 omg. 0 0
Vis tider
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Explainer: Sådan er det nye F1 Sprint-format Formel 1 bekymret over adfærden »